Turnen: SummerCup 2010

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
lennart_ros
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 383
GeregistreerdCOLON 06 Jan 2010 08:35
WoonplaatsCOLON Leiden
CONTACTCOLON

Voor het eerst dat ik foto's in de showcase ga plaatsten. Ik ben benieuwd of ze goed genoeg gevonden worden. Ik ben zelf erg tevreden. Het blijft moeilijk om met relatief weinig licht (snelle) bewegingen te fotograferen.

Ik mocht hier voor het eerst een groot evenement fotograferen. Nou, die kans liet ik natuurlijk niet schieten (of juist wel?) Hieronder een 10-tal foto's die wat mij betreft een aardig beeld geven van de veelzijdigheid van het turnen. De foto's zijn voornamelijk van de onderdelen vloer en balk.

Ik ben benieuwd naar jullie commentaar en welke verbeterpunten ik voor de volgende keer kan meenemen. Alvast bedankt voor het kijken.

1: Turnster tijdens haar vloeroefening

4658

2: Bruggetje achterover

4659

3: koprol op de balk (acrobatisch element)

4660

4: Spreidhoeksteun op balk (krachtelement)

4661

5: spagaatsprong op vloer (gymnastisch element)

4662

6: Turnster klaar om te beginnen aan haar vloeroefening

4663

7: Zolendraai op de brug

4664

8: Flick-flack op balk (acrobatiek)

4665

9: Beginpositie voor bruggetje achterover (balk in dit geval)

4666

10: Houding

4667

EOS 50D + grip | 70-200mm L IS USM F2,8 | 24-70mm L USM F2,8 | 10-22 F3.5-4.5 USM | 50mm F1,8 | 430 EX II | 2.0 extender | CP + UV filters, ND glasplaatjes, draadloze ontspanner en een omkeerring
http://www.lennartros.nl
Gebruikers-avatar
premiumblue
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 769
GeregistreerdCOLON 11 Mei 2005 06:50
WoonplaatsCOLON Tijnje, Fryslân
CONTACTCOLON

Ik heb laatst bij mij in het dorp ook een demonstratie van de plaatselijke turn-vereniging geprobeerd vast te leggen, en het is idd verrekte lastig !

Wat mij bij deze foto's opvalt is dat bij bijna alle foto's een deel van een lichaamsdeel mist. Dus een been staat er net niet helemaal met de voet op, armen met een stukje hand, maar niet de hele hand. Dat is iets waar je de volgende keer absoluut op kan letten.
EOS 7D + grip, EOS 50D +grip ,Canon 70-200 F2.8L; Canon 100-400L, Canon 17-40 F4 L, Tamron 90mm 2.8 Macro, 2x Speedlite 430EX... en dat alles in een Vanguard Oregon 58 rugzak.
Gebruikers-avatar
Thabita
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1572
GeregistreerdCOLON 05 Mei 2010 08:29

Ja, dat was ook iets dat mij gelijk opviel, het "amputeren van lichaamsdelen" . Ik vind het zelf een beetje slordig staan maar dat is mijn mening, neemt niet weg dat het heel moeilijk is met die snel bewegende meisjes.
Gebruikers-avatar
IDI_020
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 211
GeregistreerdCOLON 12 Jan 2010 12:25
WoonplaatsCOLON Mokum
CONTACTCOLON

Met het weinige licht wat je in de sporthallen hebt vind ik dat je het wel netjes hebt weten vast te leggen icm de bewegende meiden.

Zoals hierboven al aangegeven viel mij ook gelijk de 'amputatie' op. Zoals met #10 lijkt het mij mooi om juist de houding/positie te zien van het been.
Probeer (achteraf met nabewerking) op de horizon te letten (#3 en 5).

Met foto 5 vind ik de jury op de achtergrond een beetje storend. Misschien volgende keer van tevoren te kijken naar een beter standpunt. Het is niet erg dat ze op de foto staan, maar vanuit deze hoek vind ik niet lekker kijken. Al staat de turnster er wel goed op. Ik snap dat het best lastig kan zijn qua omgeving, ik heb dat zelfde weleens met mijn voetbalfoto's.

En sommige foto's zouden misschien iets verscherpt kunnen worden.

Gr. Jeff
"De weg naar succes is altijd onder constructie."

www.jeffreyvanbakel.nl
wernerfotografie

Hey Lennart,

Ik weet hoe ontzettend moeilijk het is om dit soort sporten te fotograferen met slecht licht maar ben het helemaal met mijn voorgangers eens. Ook over de afgekapte lichaamsdelen. Daarom klinkt het misschien hard, maar ik vind niet dat ze Showcase waardig zijn. Maar dit is alleen mijn bescheiden mening. Keep trying and you will get there.

Groeten Werner
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

Inderdaad zou ik ze wat ruimer kaderen óf juist nog meer een close-up (en dan een beetje zoals in foto 1). De foto's ogen helaas niet heel scherp. Ik vrees da je voor deze binnensport een objectief met nog meer lichtsterkte nodig hebt. En nog iets je ISO omhoog moet gooien. Sluitertijden als 1/125 zijn bij het turnen m.i. namelijk aan de lange kant. Sowieso loop je met 1/125 op 160mm al kans op bewegingsonscherpte. Om uit de hand te kunnen fotograferen moet je rekening houden met de volgende formule:

1/(brandpuntafstand*cropfactor).

Een en ander hangt ervan af hoe vast jouw hand is. En met IS kun je 3 tot 4 stops winnen.
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
Gebruikers-avatar
lennart_ros
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 383
GeregistreerdCOLON 06 Jan 2010 08:35
WoonplaatsCOLON Leiden
CONTACTCOLON

@ premiumblue & Thabita: Thanx voor de feed-back. Zal er volgende keer beter op letten. Ik kon voor het eerst ook heel dichtbij staan (normaal maak ik ze vanaf de tribune), dus wellicht dat dat ook even wennen was.

@IDI_020: Die jury is inderdaad een lastige. Volgende keer ga ik gewoon aan hun kant van de vloer staan. Thanx voor de feed-back. Wat de scherpte betreft blijft het lastig met 100% goed focussen in het 'donker', met een groot diafragma (weinig scherptediepte) en bewegende objecten. I'll keep trying!

@wernerfotografie: IK ben blij dat je eerlijk bent. Weet ik dat ik nog een hoop moet leren en dat vind ik helemaal nit erg ;-)

@Digilike: Qua scherpte, zie ook hierboven. Ik denk dat nog lichtsterker daar niet veel in gaat helpen. Dan is de scherptediepte te klein denk ik (icm de beweging). De ISO zou wel omhoog kunnen ,maar boven de 1600 die ik op mijn 50D gebruk wordt de ruis simpelweg teveel en een 'betere' camera is momenteel nog geen optie. Had expres deze al gekocht vanwege het feit dat deze op 1600 ISO nog redelijke beelden geeft. Zou het echt helpen om beeldstabilisatie aan te zetten? Ik pak soms ook foto's terwijl ik meebeweeg zeg maar en ik dacht dat bij bewegende objecten het niet veel zin had om deze te gebruiken (tenzij je an pannen doet, dan weer wel met beeldstabilisatie in een richting)?

P.S. de foto's ogen toch wat minder scherp hier dan de originelen.Geen idee hoe het kan.
EOS 50D + grip | 70-200mm L IS USM F2,8 | 24-70mm L USM F2,8 | 10-22 F3.5-4.5 USM | 50mm F1,8 | 430 EX II | 2.0 extender | CP + UV filters, ND glasplaatjes, draadloze ontspanner en een omkeerring
http://www.lennartros.nl
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Gezien de reacties deze toch maar even teruggezet naar de testcase
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

@Lennard: als je wat verder van je onderwerp afstaat dan maakt het open diafragma niet zo uit. In die zin dat het niet veel zal uitmaken qua scherptediepte of je op f/3.2 fotografeert (zoals je nu doet) of bijvoorbeeld op f/1.8. Hogere ISO is ook een goed idee en daar heb je dan weer software voor als Noise Ninja. Alles wat helpt om je sluitertijd korter te krijgen is goed, m.i. In de nabewerking moet je trouwens goed naverscherpen. Op een paar plekken hier heb ik een keer neergezet hoe je dat kunt doen met Smart Sharpen in Labmodus (in Photoshop).
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
Gebruikers-avatar
DexterXL
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 149
GeregistreerdCOLON 22 Jan 2010 23:22
WoonplaatsCOLON Veluwe
CONTACTCOLON

Buiten het genoemde feit dat er hier en daar wat ledematen missen, wat kan komen omdat je het mischien te dichtbij wil halen of juist
dat achtergrond er niet op wil hebben door onjuiste positie, weet je wel een aantal mooie aspecten vast te leggen, denk dat aan concentratie
of juist het springen.
De foto's missen idd scherpte, wat kleur en op sommige punten iets overbelicht, als je nabewerkings software hebt, probeer bv bij foto 4
eens het volgende:
ruis verwijderen, een heel klein beetje rood erbij, wat contrast verhogen, invulflits en iets verscherpen, dan krijg je echt een leuke foto te
voorschijn, dus het zit er wel in, nu nog het eruit halen.
Mischien is de volgende keer een flitser gebruiken wel een mooie oplossing, kan de iso terug, sluitertijd blijft binnen de perken, en de
sporters hebben er geen of nauwelijks last van, mits je het niet recht in de ogen doet, of dan gewoon een omni-bounce erop,
heb zelf pas de test gedaan bij motorcross, onder een hoek van 30 graden of groter hadden ze er geen last van :wink:
Canon Eos 400D & Grip & Canon EF 90-300mm
Canon Eos 30D & Grip & Canon EF-S 15-85mm IS USM & Sunpak 16A
Canon EOS 7D & Grip & Canon EF 70-200mm f2.8 USM & Metz 48-AF
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar