Zelfportretten

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
BOV
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 309
GeregistreerdCOLON 08 Sep 2010 11:39
WoonplaatsCOLON Limbabwe

Reflector, statief, IR bediening uit China, garage, bouwlamp en een zwart doek als achtergrond.

Alle foto's zijn geschoten op 1/125, F5,6, ISO 800.
Alleen de eerste op ISO200.

Geen rekening gehouden met AF-punten, maar deze stond enkel op het middelste punt, ook spotmeting qua belichting en AWB.
AF stond op One Shot en 55mm brandpuntafstand.

[1]
Afbeelding

[2]
Afbeelding

[3]
Afbeelding

[4]
Afbeelding

Let maar niet op mijn uitdrukkingsloze blik... :oops:

Wil me wat meer gaan verdiepen in model/portretfotografie, dus zou graag tips ontvangen over hoe ik dit kan verbeteren.
Echte mannen eten geen honing, die kauwen op bijen.

EOS60D Gripped, wat lenzen, strobist set
Gebruikers-avatar
ceesd
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 748
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2009 17:47
WoonplaatsCOLON Westland

Tja, ik zou beginnen met de belichting op orde zien te krijgen. De opnamen zijn veel te donker maar dat zie je denk ik zelf ook wel. Ik neem tenminste aan dat dit niet de bedoeling is zo. Waar stond de camera op ingesteld? Diafragma voorkeuze, handbediend of iets anders? Bij handbediend doet de spotmeting niets maar als de camera op Av staat snap ik niet waarom de foto's zo donker zijn.
Iso 800 lijkt mij ook niet nodig. Met wat langere sluitertijden en het diafragma verder open moet je normaal toch echt op een lagere iso werken.
Maar gezien de instellingen en het resultaat denk ik dat de bouwlamp toch veel te weinig licht geeft.

grt, Cees
Een cowboy met zijn handen omhoog staat meestal niet te juichen.
Gebruikers-avatar
BOV
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 309
GeregistreerdCOLON 08 Sep 2010 11:39
WoonplaatsCOLON Limbabwe

Hoi Cees,

Camera stond op manueel. Alles zelf ingesteld.

Hoezo bedoel je, te donker, ik wou een beetje spelen met schaduwen maar als ik bijvoorbeeld naar de ogen kijk zijn deze
behoorlijk scherp toch?
Echte mannen eten geen honing, die kauwen op bijen.

EOS60D Gripped, wat lenzen, strobist set
Username
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 10 Okt 2010 20:12

Op zich best mooi..

Ik zou hem echter in ZW omzetten... en in lightroom of photoshop met de shadow/highlights spelen....en aangezien je in RAW hebt geschoten heb je ook nog veel vrijheid om daar de WB in te stellen.....
Gebruikers-avatar
ceesd
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 748
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2009 17:47
WoonplaatsCOLON Westland

BOV schreefCOLONHoezo bedoel je, te donker,
Gewoon precies wat ik zeg, te donker. Kijk maar 's naar je histogram. :wink:
BOV schreefCOLONik wou een beetje spelen met schaduwen maar als ik bijvoorbeeld naar de ogen kijk zijn deze behoorlijk scherp toch?
Ik kan je geloof ik even niet helemaal volgen. Je wilde spelen met schaduwen en als voorbeeld moet ik naar de ogen kijken omdat die scherp zijn. Kan je uitleggen wat je precies bedoelt.

grt Cees :wink:
Een cowboy met zijn handen omhoog staat meestal niet te juichen.
Gebruikers-avatar
BOV
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 309
GeregistreerdCOLON 08 Sep 2010 11:39
WoonplaatsCOLON Limbabwe

ceesd schreefCOLON
BOV schreefCOLONik wou een beetje spelen met schaduwen maar als ik bijvoorbeeld naar de ogen kijk zijn deze behoorlijk scherp toch?
Ik kan je geloof ik even niet helemaal volgen. Je wilde spelen met schaduwen en als voorbeeld moet ik naar de ogen kijken omdat die scherp zijn. Kan je uitleggen wat je precies bedoelt.

grt Cees :wink:
Ik zie inderdaad dat die zin behoorlijk als een tang op een varken slaat...
Ik weet ook niet meer wat ik ermee bedoelde... :oops: :oops: :?:

Ik zal eens voor een andere bouwlamp gaan kijken...

Photoshop en Lightroom heb ik niet dus daar kan ik ook niet mee spelen. Heb alleen Microsoft Picture editor en Windows Light photo
editor. Ook heb ik alles in .jpg geschoten en niet in RAW.
Echte mannen eten geen honing, die kauwen op bijen.

EOS60D Gripped, wat lenzen, strobist set
Gebruikers-avatar
ceesd
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 748
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2009 17:47
WoonplaatsCOLON Westland

BOV schreefCOLONIk zal eens voor een andere bouwlamp gaan kijken...
Of voor een flitssetje. Als je wat meer dit soort fotografie wilt doen lijkt dat een betere investering dan een bouwlamp omdat dat toch behelpen blijft. Maar gezien je sluitertijden, je diafragma en de iso waardes maakte ik er uit op dat de bouwlamp die je nu gebruikte van een laag vermogen is.

Verder is het niet zo erg als je al de genoemde software niet hebt. Met het bijgeleverde Digital Photo Professional kan je prima uit de voeten, zeker als je in RAW fotografeert. Je kunt je foto's qua belichting en witbalans uitstekend bewerken met deze software. Zelf grijp ik maar zelden terug op Photoshop o.i.d. Bijna alles doe ik met DPP.

grt, Cees
Een cowboy met zijn handen omhoog staat meestal niet te juichen.
Gebruikers-avatar
viking_in_shorts
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 780
GeregistreerdCOLON 06 Okt 2005 16:47
WoonplaatsCOLON Zweden (Göteborg)

Wat leuk: ik heb vandaag precies hetzelfde gedaan :D

Ik heb alleen wel een speedlight 430 EX II, dus dat scheelt een hoop. Maar ik heb een aantal foto's helemaal zonder flits en met marginaal zonlicht (=die schijnt hier niet meer zo sterk) gemaakt en door middel van DPP kon ik ze weer helemaal "mooi" maken. Daarvoor is het echter wel aan te raden om op RAW te fotograferen...
60D + 10-22 + 70-200 F4 IS USM + 24-105 F4 IS + 100 F2,8 Macro + 40 F2,8 STM
Gebruikers-avatar
BOV
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 309
GeregistreerdCOLON 08 Sep 2010 11:39
WoonplaatsCOLON Limbabwe

Update:

Een van de andere foto's in zwart-wit omgezet en bijgesneden...
What do you think?

Afbeelding
Echte mannen eten geen honing, die kauwen op bijen.

EOS60D Gripped, wat lenzen, strobist set
WireWess
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1258
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2009 23:30
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Dit is meer sepia ipv zwart/wit :)
Verder zijn naar mijn mening je foto's te donker en staat je witbalans veel te warm(geel) !
Ook zou ik persoonlijk de lamp wat hoger zetten(of zelf wat lager gaan zitten ;))
Je kan ook nog even proberen met een reflectiescherm(gewoon een DIY voor de test :P) iets vulling te geven aan de andere kant van je gezicht.

Ze komen ook geen van allen lekker scherp over, wellicht ruisreductie gebruikt op je pc?
Laatst gewijzigd door 1 op WireWess, in totaal 21 keer gewijzigd.
Je weet niet wat je niet weet ! :D
Gebruikers-avatar
BOV
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 309
GeregistreerdCOLON 08 Sep 2010 11:39
WoonplaatsCOLON Limbabwe

WireWess schreefCOLONDit is meer sepia ipv zwart/wit :)
Verder zijn naar mijn mening je foto's te donker en staat je witbalans veel te warm(geel) !
Ze komen ook geen van allen lekker scherp over, wellicht ruisreductie gebruikt op je pc?
Wat bedoel je precies met ruisreductie?
Ik heb de foto's bijgesneden met Photo Editor en het formaat veranderd in een max. breedte van 900,
meer is er niet mee gedaan.

Ik vindt inderdaad vaak dat de foto's niet helemaal 100% scherp zijn t.o.v. andere foto's die ik hier op het forum zie.
Hoe zou dit kunnen? Komt het doordat ik de foto's op een laptop bewerk?

Het gelige komt volgens mij van de bouwlamp, deze geeft een felgeel licht. Had dit al een stuk gecorrigeerd op de camera.
Echte mannen eten geen honing, die kauwen op bijen.

EOS60D Gripped, wat lenzen, strobist set
WireWess
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1258
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2009 23:30
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Je gezicht komt nogal "zacht" over, dit krijg je door bijv. te poetsen voor een mooi huidje of overmatig gebruik van ruisverwijdering software.

De foto's zal je altijd nog even moeten verscherpen als je ze gaat verkleinen, zoek maar even op het forum daar zijn al genoeg tips voorbij gekomen ;)

Dat gele komt hier door gebruik van de verkeerde witbalans. (punt :P)
Kijk in de handleiding van je camera hoe je een custom witbalans kan instellen en/of schiet in RAW zodat je achteraf witbalans kan corrigeren.(dit kan met DPP wat je weer kan vinden op de door Canon bijgeleverde cd.)

Succes !
Je weet niet wat je niet weet ! :D
Gebruikers-avatar
BOV
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 309
GeregistreerdCOLON 08 Sep 2010 11:39
WoonplaatsCOLON Limbabwe

Net al mijn CD en DVD's en de doos van de camera eens doorgespit, maar ik heb de cd met DPP er niet tussen zitten...
Kan ik dit programma bij Canon ergens downloaden?
Echte mannen eten geen honing, die kauwen op bijen.

EOS60D Gripped, wat lenzen, strobist set
Gebruikers-avatar
viking_in_shorts
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 780
GeregistreerdCOLON 06 Okt 2005 16:47
WoonplaatsCOLON Zweden (Göteborg)

DPP is Digital Design Professional.
Volgens mij is het hele product niet te downloaden, alleen een updater. Dwz: je mag het eerst van CD installeren, en vervolgens via t internet updaten ..

http://software.canon-europe.com

Oh - ennuh, voor verkleinen en verscherpen gebruik ik zelf BorderMaker. Er zijn zat alternatieven, maar deze kan ik zelf van harte aanraden :wink: (nee, geen aandelen)
60D + 10-22 + 70-200 F4 IS USM + 24-105 F4 IS + 100 F2,8 Macro + 40 F2,8 STM
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar