Het is toch allemaal wel f*cking duur.

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Het wordt bij mij een beetje tijd voor een nieuwe computer voor de plaatjes.
Wat ik nu heb; een Pentium IV met maar liefst 2 GB geheugen. CS3 doet het er prima op, maar ik wil ook over naar CS5 en alle bestanden worden ook weer groter. Daarnaast is het beestje gewoon oud en begint het kuren te krijgen.

Wat wil ik?
Een PC, ik wil geen Mac. Heb er zo mijn redenen voor, maar daar gaat het hier niet om. Die keuze is al gemaakt.

Wat wil ik nog meer?
Ik moet er weer wel wat jaartjes mee vooruit kunnen. Het systeem moet CS5 dus gewoon als een idioot kunnen draaien. Mocht ik in de toekomst weer overstappen naar een nieuwe camera (en ja, dat gaat ook gebeuren) dan moet hij de bestanden nog vlot kunnen verwerken. En aangezien Canon nog lang niet uit-ge-megapixeld is, zullen die bestanden aanzienlijk groeien.

Wat hoeft er niet zozeer in/op/aan te zitten?
Ik ben niet geïnteresseerd in spelletjes of films. Daarvoor heb ik een spelcomputer en een TV.
Ik heb een goed scherm en dat wil ik dan ook nog blijven gebruiken.

Dus ik zoeken op internet. Computer samenstellen en nog niet eens zo idioot qua specificaties. Totaalprijs: € 1650,-
Wat had ik dan?
- Intel I7 950
- moederbordje
- 8gb geheugen
- SSD-schijf van 120 GB voor het OS en programma's
- 2 x 500GB als scratch-disks (opslag van beelden gebeurd extern)
- Kastje met een fatsoenlijke voeding
- Grafische kaart (PCIe) met 1GB geheugen en 256 bit-bus
- DVD-brandertje, geheugenkaartlezer, toetsenbordje en zo'n doos met een staartje
- Windows 7 64-bit

Ik viel eigenlijk wel even achterover van de prijs.
Dus ik verder zoeken en wat goedkopere componenten (o.a. grafische kaart, geheugen en moederbord)
maar dan kwam ik nog steeds op 1500 euro uit.

Nu moet het allemaal wel grappig blijven en ben ik genigzins van plan dit soort bedragen uit een kast met wat inhoud uit te geven. Maar ik wil dus wel wat jaartjes vooruit kunnen.

Heb ik huiswerk gedaan?
Ja, heb tweakers uitgespit, maar dan worden die prijzen als 'normaal' beschouwd.
Ja, ik heb ook hier gekeken, maar dan kom ik topics tegen die het net niet zijn of inmiddels al zo uitgekristaliseerd zijn dat een eventuele vraag daarin niet zo zou werken als een nieuw topic.

Zijn er manieren waarop ik onder de 1000 euro kan slagen?
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Ja, dat kan.

Dell Studio XPS 8100
Studio XPS 8100 - Intel Core i7 Processor 860 (2,80 GHz, 8 MB)
Legitieme Windows® 7 Home Premium - Nederlands
Grafische kaart - Eén 1 GB NVIDIA® GeForce™ GTS 240 grafische kaart
6.144 MB 1.333 MHz Dual Channel DDR3 (2 x 2 GB / 2 x 1 GB)
1,5 TB Dual harde schijf, RAID 0 "Stripe" (2 x 750 GB - 7.200 rpm)
DVD +/- RW Drive (read/write CD & DVD) with Roxio Easy CD and DVD Burn software

Totaal €979
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

- een SSD is leuk voor het snel opstarten, niet voor pagefiles; snelheidswinst bij programma-output gering
- gebruik (voorlopig) de mogelijkheden van de oude PC -> opnemen in netwerkje>
- doe een stapje terug met de processor, kies voor een moederbord dat triple-channel geheugen aan kan (3 x 2Gbyte is zat); daar zit de snelheidswinst in.
- kies een "gewone" 1Gbyte videokaart die CUDA van NVIDIA aankan (of iets dergelijks van AMD); CSx en W7 64 maken daar gebruik van met de juiste drivers.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Sarpa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2469
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2005 20:25

Hmmm, mijn berichtje is ergens verloren gegaan.....
Ik zat een beetje op dezelfde lijn als boels. Je kunt wel iets terug in specs heb ik het idee. Zelf draai ik 64b WIN7 met 6Gb geheugen en CS 5 draait prima.
Het voordeel van een SSD zie ik niet zolang je nog veel power nodig hebt voor de rest van de onderdelen ga je op verbruik niet besparen. Het is alleen erg duur. Beter een snelle 500Gb daarvoor nemen.
gr Sarpa
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Bedankt zover. Misschien is ietsjes minder eigenlijk ook wel goed.

- De Dell is leuk, maar op een aantal punten toch net weer niet wat ik wil

- De oude PC wordt waarschijnlijk een mooi dresoir. De netwerkaansluiting op het MB is al een tijdje stuk en er staan genoeg computers in het huis. Ik heb echt geen ideeën meer om hem nog voor iets anders in te zetten. Ernaast staat al een tweede PC waarmee ik internet, email, briefjes maak, een simpel spelletje speel en dat soort dingen. Als file-server heeft ook geen nut, daar heb ik een hele mooie 8 TB NAS voor.

- Over dat SSD-gebeuren. Ik wil mijn c-schijf als SSD hebben. Dus sneller laden van programma's e.d.
De twee andere gewon SATA-schijven (2 snelle 5 of 7,5 GB schijven) moeten enerzijds mijn scratchdisk van Windows worden en anderzijds van PS.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Een jaartje terug heb ik gekeken naar SSD.
Toen was er een probleem met defragmentatie of zoiets (trager worden naarmate de SSD volraakt).

Het zou kunnen dat het inmiddels wel opgelost/verbeterd is.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

@boels: o.a. de OWC Mercury Extreme Pro heeft daar geen last meer van. Lees deze SSD review voor meer info waarom.
Laatst gewijzigd door 1 op Pieterr, in totaal 21 keer gewijzigd.
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

@Jeroen: Dit is een basisconfiguratie die je kunt customizen. Je hebt zelf al gemerkt dat dat aardig op kan lopen als je teveel wilt. :wink:
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Bij Aldi :)

http://www.aldi.nl/OFFER_NL_SA/OFFER_42/OFF01.SHTML

Beeldscherm en toetsenbord heb je toch nog wel? Bevallen mij goed die Medions.
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

http://aldi.medion.com/md98460/nl/?refPage=aldi

Nog meer info over deze PC. Wat goed is voor spelletjes is vaak ook goed voor Foto's. En de specs zien er goed uit.
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Volgens bij valt deze noteboek vanwege alles zo een beetje buiten de boot Kars ;)
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Eén van de weinige on-line configurators die werken :wink:
http://www.alternate.nl/html/pcbuilder/ ... n=BUILDERS
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Daar zat ik net ook op te kijken, zo heb ik mijn pc ook samen gesteld. Het enige wat enigsinds verwarrend is......AL DIE OPTIES!!!!!!!!
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Andre Berends schreefCOLONIk vraag me altijd weer af waarom veel mensen alleen kijken naar Intel CPU's. Ik ga niet beweren dat die niet goed zijn, maar qua prijs/kwaliteit zou je gerust ook kunnen kijken naar AMD processoren. Die doen niet veel onder t.o.v. zijn Intel concurrenten.
Puur voor fotobewerking, zou je dit ook moeten overwegen (vind ik zelf dan!!)
De rede waarom ik voor Intel gekozen had was omdat ik nog steeds hoor dat AMD processors nog steeds niet goed werken met meerdere zwaardere programma´s tegertijd. Als ik aan het bewerken ben, heb ik regelmatig 3 zware processen lopen, namelijk Lightroom open, Photomatix pro die aan het genereren is en Ps CS5 die een HDR tiff 16bit aan het bewerken is. Dit alles belast de boel best behoorlijk.
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
aflits
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 673
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2008 23:33

Over die Hard Disks :
Ik heb een SSD als C:schijf. Opstarten gaat veeeel sneller.
Maar, toen ik er nog drie andere HD's bij in had zag ik geen verbetering, er "sliep" altijd wel een schijf en moest het besturingssysteem toch op die schijf wachten.
Nu heb ik die SSD met alleen nog de dikke zwarte caviar, en zolang die wakker blijft gaat het lekker. Ik heb wel de swap-files op de SSD gezet.
Marc H
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 138
GeregistreerdCOLON 22 Apr 2006 23:01
WoonplaatsCOLON Hilverdorp

Over SSD's

Als je overweegt een grote SSD te kopen, kan je er ook voor kiezen om twee kleinere te kopen. Vaak kost dat vrijwel hetzelfde als de enkele grotere, maar door er een Raid 0 van de twee SSD's te maken heb je meer performance voor dezelfde prijs.

Je moet alleen een moederbord hebben wat raid 0 ondersteund, maar dat doet vrijwel elk moederbord wel.
Gebruikers-avatar
mitchel1986
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1361
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2010 10:54
WoonplaatsCOLON Alphen aan den Rijn
CONTACTCOLON

bobvanduin schreefCOLON
Andre Berends schreefCOLONIk vraag me altijd weer af waarom veel mensen alleen kijken naar Intel CPU's. Ik ga niet beweren dat die niet goed zijn, maar qua prijs/kwaliteit zou je gerust ook kunnen kijken naar AMD processoren. Die doen niet veel onder t.o.v. zijn Intel concurrenten.
Puur voor fotobewerking, zou je dit ook moeten overwegen (vind ik zelf dan!!)
De rede waarom ik voor Intel gekozen had was omdat ik nog steeds hoor dat AMD processors nog steeds niet goed werken met meerdere zwaardere programma´s tegertijd. Als ik aan het bewerken ben, heb ik regelmatig 3 zware processen lopen, namelijk Lightroom open, Photomatix pro die aan het genereren is en Ps CS5 die een HDR tiff 16bit aan het bewerken is. Dit alles belast de boel best behoorlijk.
Mee eens, ik heb nu een AMD processor, kostte wat minder. Maar achteraf had ik beter een intel kunnen nemen. De ervaring is en blijft dat AMD steeds een stapje (of meerdere stapjes) achterloopt op intel.
Gebruikers-avatar
ebvandevechte
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2351
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2005 21:52
WoonplaatsCOLON Woubrugge, in het Groene Hart van NL

boels069 schreefCOLONEén van de weinige on-line configurators die werken :wink:
http://www.alternate.nl/html/pcbuilder/ ... n=BUILDERS
Jan bedankt voor de tip... een nieuwe camera of lens uitzoeken is lang niet zo ingewikkeld als een nieuwe pc/laptop, of gaat ook mijn leeftijd meespreken :mrgreen:
Afbeelding
Garoeten van €b
De echte fotograaf kan niet zonder zijn CANON ....... you can ?
phd
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1811
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2006 14:37

Het maakt eigenlijk tegenwoordig niet veel uit wat je neemt. Zelf heb ik een Intel Core 2 Duo (3Ghz.) met een Asus moederbord incl 6GB intern geheugen samen met Windows 7 - 64bits. Alles draait perfect en snel.

Steek eerder geld in meer intern geheugen (of snellere 10K schijven aangezien je al 8GB hebt) dan in een SSD schijf. Wel moet je dan een 64 bits OS installeren om het geheugen te kunnen aanspreken boven de 3,5 GB.

Natuurlijk moet je nu geen E8400 meer kopen, maar als je hem alleen voor photoshop gebruikt is er niets mis mee. Een i7 is behoorlijk overkill voor alleen photoshop. Tenzei je de lotto hebt gewonnen natuurlijk.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Een Core i7 lijkt mij voor Jeroen geen overkill, ik denk dat hij honderden opnamen in korte tijd moet bewerken.
Toch wel leuk als dat beperkt kan worden tot 10 à 20 seconde per opname (7D of 5DII).
Mijn fiets spoort beter dan ik.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar