Raad en advies en do's & dont's voor een goede live act

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
b-Arthouse
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 100
GeregistreerdCOLON 18 Jul 2010 22:49
WoonplaatsCOLON regio Haarlemmermeer
CONTACTCOLON

Hallo allemaal

heb volgend weekend een shoot van een (populaire) regio coverband, m'n eerste.
Vragen en advies over objectieven, ISO en F waardes, kunnen jullie, mede EOS forumleden, mij van wat advies voorzien. Ik verwacht een show met veel wit licht en rook. Veel dynamiek en make-up

Ik heb een Canon D50, heb een EFS 55-200 1.1m/3.6ft, EFS 18-55 0.25m/0.8ft, EF-S 10-22 groothoek, Fantastic Plastic 50 mm, Tamron SP Di 90MM macro, welke zou geschikt zijn voor zo'n shoot.

Zoals gezegd is mijn eerste keer en ben zoekende naar advies over de beste ISO instelling en objectief. Zie hier op dit forum prachtige, rete scherpe platen met dynamiek. Prachtige belichtingen.
Hoe, vooropgesteld dat ik 'het zie' en het kan, kan ik deze kwaliteit gaan proberen te benaderen? Hoe voorkom ik giga veel ruis. Hoe behoud ik de lichteffecten..

Ik mag op en rond het podium vrij bewegen.

Gaarne jullie adviezen, wat wel en wat absoluut niet te doen. Instellingen etc.
Ik zal na het optreden uiteraard foto's plaatsen (als de kwaliteit het enigszins toelaat hoor) geef me een model en het lukt wel aardig maar dit.....

Wacht in spanning af

Gr
Bart
Shadow is Hidden Light

http://www.b-arthouse.com
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Ik zou gezien de cropfactor voornamelijk de 50 mm gebruikenen. En de 90 mm als reserve/kleine tele meenemen.
Zeker aangezien je je vrij kunt bewegen moet dat voldoende zijn.

ISO minimaal 800 of nog hoger als de 50D dat toelaat. Hou daarbij je sluitertijd goed in de gaten.
Als het er echt beweeglijk aan toe gaat liefst minimaal 2 x brandpuntsafstand dus 'voor de 50 1/125 en 1/200 ste voor de 90 mm.

In ieder geval tussendoor steeds je resultaten bekijken en waar nodig je instellingen nog aanpassen.
Verder, gebruik jpeg en RAW.
Kun je thuis snel je resultaten zien en waar gewenst/nodig achteraf in RAW een en ander naar eigen wens aanpassen.
En schiet er liever teveel als te weinig. Overdoen is lastig en zonder iets representatiefs met de billen bloot moeten erg kloete... :oops:

SUCCES ALVAST EN VEEL PLEZIER
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
-Gaby-
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 154
GeregistreerdCOLON 14 Jul 2009 16:37
WoonplaatsCOLON Hilversum

Een live act is altijd lastig omdat je niet weet in wat voor zaal ze spelen en hoe het licht zal zijn.
Zo kan het zomaar zijn dat het licht fantastisch is maar het komt ook vaak voor dat het podium licht heel minimaal is.
Ik heb afgelopen donderdag een act geschoten en kon goed uit de voeten met mijn 50-150 f2.8 op iso 800 en sommige op 1600
In het weekend had ik echter pech. Mijn 85 f1.8 vol open en op iso 1600 ging niet lekker, het was te donker.

Maar om even terug te komen op jou vraag.
Altijd je 50mm 1.8 mee nemen! Dat is een heerlijk (concert)lensje waar je veel mee kunt bereiken.
Als je deze op 1.8 zet kan de sluitertijd op 50 of 60 met een iso van 800. Is het heel erg donker zet je ISO iets hoger.
Ik denk dat je de tamron thuis kunt laten. Ik heb deze lens ook en je kan hiermee echt alleen maar macro schieten.
Van je andere lenzen weet ik de diafragma waardes niet. Kan daar dus niet veel over zeggen.
Misschien dat je je groothoek of 18-55 mee kunt nemen om een leuk overzicht te schieten, maar ik weet niet of de diafragma's het toelaten. Maar proberen kan je altijd.
Probeer niet te flitsen. Goed flitsen is al een hele kunst opzich en het is niet alleen irritant voor de artiesten, het haalt vaak ook veel sfeer en lichteffecten weg.

Zoals Geert ook al zei, de tut van Nando. Erg interessant en ik heb er veel aan gehad.

Ik wens je vast veel succes!
Gebruikers-avatar
b-Arthouse
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 100
GeregistreerdCOLON 18 Jul 2010 22:49
WoonplaatsCOLON regio Haarlemmermeer
CONTACTCOLON

Alvast allemaal bedankt, misschien komen er nog wat tips & trics binnen...wacht af.... maar ben hier alvast erg blij mee....mooie kant van een forum!!


Grjs
Bart
Shadow is Hidden Light

http://www.b-arthouse.com
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

In de tutorials die Geert aangeeft staan echt de beste tips die je krijgen kunt. Ik zou zeggen, lees, en probeer!
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
Nieuwerf.nl
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 51
GeregistreerdCOLON 20 Sep 2010 08:40

Grootste diafragma selecteren, Iso's niet te hoog maar wel zodanig dat je een korte sluiterstijd kan pakken (is natuurlijk afhankelijk van je camera's, je wilt niet teveel ruis. Verder schieten in RAW. Wanneer je bijvoorbeeld DXO gebruikt kan je de ruis nog wel weg werken. Het stopje onderbelichten kan je met RAW altijd achteraf nog doen. Je zal zien dat je erg veel foto's maakt terwijl je er uiteindelijk maar een paar kan gebruiken. Genoeg kaartjes meenemen dus. Succes, laat je de foto's nog even zien?
Tsja,... zo'n onderschrift... Wat moet je daar nou eigenlijk mee?

http://www.nieuwerf.nl
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Overigens: niet het grootste diafragma van je 50mm lensje kiezen hoor, die is dan echt niet scherp! De scherpte begint op ongeveer F2.2. of zo!
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
b-Arthouse
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 100
GeregistreerdCOLON 18 Jul 2010 22:49
WoonplaatsCOLON regio Haarlemmermeer
CONTACTCOLON

Hallo Allemaal,

Bedankt voor de goede tips! erg behulpzaam. Begrijp nu wel dat ik met mijn EF-S 55-250 / 1:4-5.6 IS niet uit de voeten kan. Enige tegenstrijdigheid in het gebruik van mijn Tamron 90mm 1:2.8. Frank64 adviseert deze als back-up tele mee te nemen. Daarentegen adviseert Gaby de Tamron maar thuis te laten. Ga het gewoon proberen en laat jullie het resultaat zien. Maar geweldig dat jullie de tijd nemen om te adviseren! Ben er helemaal klaar voor....denk ik.....

Gr
Bart
Shadow is Hidden Light

http://www.b-arthouse.com
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Wat de Tamron betreft. Reserve omdat de plastic tantastic nu eenmaal lichtsterker is.
En misschien iets sneller wat focussen betreft.

De 50mm idd bij voorkeur niet lager dan diafragma 2.2 gebruiken als er licht genoeg is voor een goede sluitertijd.
1.8 of 2.0 kan in noodgevallen ook wel, maar dan zal er hier en daar wat verscherping achteraf nodig zijn.
De Tamron zou ik alleen gebruiken om bijv. de drummer, die meestal meer naar achteren zit, dichterbij te kunnen halen.
Over het podium lopen klinkt leuk, maar in de pratijk nogal storend en niet ongevaarlijk vanwege kabels etc...

Succes ermee Bart! Benieuwd naar de resultaten..
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Daar ben ik het niet mee eens. de 90 mm is behoorlijk tele, dus veel portretjes en op het gezicht heb je nu juist het meeste licht. Dus de 90mm zeker mee nemen! Met een 50 mm zul je wat meer half body schieten (voor fullbody moet je waarschijnlijk te veraf staan. Omdat ie pas scherp is vanaf F2.2 is het diafragma bijna te vergelijken met de Tamron. De snelheid van je 50mmm is ook niet zo snel, dus dat lijkt me ook geen argument.
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
Nieuwerf.nl
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 51
GeregistreerdCOLON 20 Sep 2010 08:40

Wanneer je voor het podium moet staan dan is 50mm te klein. Leuk voor overzichtjes maar wanneer je een muziekant of een expressie wilt vastleggen wordt dat wat lastig. 90mm is misschien net weer te groot maar je kan natuurlijk gewoon een stapje naar achteren doen.
Tsja,... zo'n onderschrift... Wat moet je daar nou eigenlijk mee?

http://www.nieuwerf.nl
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Helaas, ook daar ben ik het weer niet mee eens.
50 mm levert je hooguit half boddies op, een full boddy is in de meeste gevallen onmogelijk.Bij een klein podium gebruik ik een 24mm en 50mm (voor de portretjes). Bij een groot podium 24mm 50mm en 85 mm.
Als er genoeg licht is (meestal groot podium) dan neem ik mijn 24-70, die eigenlijk altijd op de extremen gebruik + grappig genoeg iets rond de 50mm (maar niet hoef te wisselen, er zijn genoeg mensen doie ook dan primes gebruiken overigens). Aleen als het heel erg druk is en ik geen zin heb om in een moshpit te belanden, gebruik ik een telelens. Nogmaals: 24 voor full boddy en overzicht, 50 voor half boddy en details/portretjes, 70/85 voor close ups. Mits je voor het podium kan staan, dat geldt voor alles.
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
Nieuwerf.nl
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 51
GeregistreerdCOLON 20 Sep 2010 08:40

Dat is nou net zo mooi van fotografie. Iedereen doet het op zijn eigen manier. Er zijn geen vaste regeltjes.
Tsja,... zo'n onderschrift... Wat moet je daar nou eigenlijk mee?

http://www.nieuwerf.nl
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

En daar ben ik het wel mee eens :lol: :P :lol:
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
Nieuwerf.nl
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 51
GeregistreerdCOLON 20 Sep 2010 08:40

mmk schreefCOLONEn daar ben ik het wel mee eens :lol: :P :lol:
Gelukkig! :D

Ondertussen ben ik wel benieuwd naar de foto's van b-arthouse... (en de manier hoe hij ze gemaakt heeft natuurlijk :wink: )
Tsja,... zo'n onderschrift... Wat moet je daar nou eigenlijk mee?

http://www.nieuwerf.nl
Gebruikers-avatar
b-Arthouse
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 100
GeregistreerdCOLON 18 Jul 2010 22:49
WoonplaatsCOLON regio Haarlemmermeer
CONTACTCOLON

Nou....dat is niet meegevallen en ik moet alles nog bewerken. Heb me laten verleiden m'n instellingen te wijzigen. Was vertrokken met het idee om met m'n 50 mm op ISO 800 f2.2 op stand AV te gaan werken. Iemand raadde mij aan om op TV op 60/s te werken en m'n canon zelf de AV te laten bepalen. Daarbij stond opeens mijn ISO op 1000 (zal ik echt wel zelf gedaan hebben) Heb met mijn 90 mm wat geschoten maar ook hier denk ik met de verkeerde instellingen.

Wat mij erg tegenviel in het resultaat is toch de hoeveelheid ruis en onzuiverheid, op dit forum zie ik bijzonder scherpe, zowel full body als headshots. Ik denk toch dat de objectieven niet de juiste lichtgevoeligheid hebben. Ik zal wat plaatsen, maar bijzonder is het echt niet!! Ik ben ook erg teleurgesteld in mijn resultaten. Denk zelfs dat het resultaat niet het beoordelen waard is.

Ik ben wel op die avond uitgenodigd op 19 dec. in Hardenberg een tribute band (KISS) te komen fotograferen, van schmink/kleedkamer tot optreden. Ik heb die uitnodiging met beide handen aangepakt, heb nu veel geleerd. Kan helaas (nog) geen investering doen in bijv. een Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM of een ander lichtgevoelig objectief, dus moet het doen met de 50mm/90mm. Nu kan ik in de kleedkamer wel werken met m'n 55 - 250 en groothoek. Mag ook op het podium en daar kan ik ook wat creatiever met m'n camera omgaan.

Zoals gezegd zal ik van deze shoot wat plaatsen, wil wel meer in z/w doen, dit omdat de band (tribute Rammstein) deze sfeer uitademt. Daar kan ik ook ruis toestaan....

Gr
Bart
Shadow is Hidden Light

http://www.b-arthouse.com
Gebruikers-avatar
Nieuwerf.nl
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 51
GeregistreerdCOLON 20 Sep 2010 08:40

Wanneer je in RAW geschoten hebt kan je bijvoorbeeld met DXO de hoge ISO ruis behoorlijk weg krijgen. Zwart-wit vind ik altijd een goede optie. Voor rock concerten leverd dit krachtige beelden op. Zelf zou ik nooit op TV gaan zitten. Gewoon AV en de rest doet de camera. Ik heb jaren lang met een Samsung-Pentax gefotografeerd met daarop een 24-300 f3,5-5,5 (oid). Duur materiaal is leuk en helpt maar is niet altijd nodig zeker wanneer je met minder dure spullen dezelfde foto's kan maken.
Tsja,... zo'n onderschrift... Wat moet je daar nou eigenlijk mee?

http://www.nieuwerf.nl
Gebruikers-avatar
b-Arthouse
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 100
GeregistreerdCOLON 18 Jul 2010 22:49
WoonplaatsCOLON regio Haarlemmermeer
CONTACTCOLON

Kun je de term / toepassing DXO wat uitleggen?

Gr
BArt
Shadow is Hidden Light

http://www.b-arthouse.com
Gebruikers-avatar
Nieuwerf.nl
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 51
GeregistreerdCOLON 20 Sep 2010 08:40

http://www.dxo.com/uk/photo

Dxo is een programma dat als RAW converter direct ook bewerkingen kan doen. Ik gebruik het met name voor de lenscorrecties en ruis onderdrukking. Wanneer ik een avondje concert foto's heb staan maken gaat DXO aan de slag als in naar bed ga. De volgende dag kan ik dan aan mijn bewerkingen beginnen.

Met een beetje zoeken kom je op downloadsites het programma ook wel tegen.
Tsja,... zo'n onderschrift... Wat moet je daar nou eigenlijk mee?

http://www.nieuwerf.nl
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar