Wanneer flitsen?

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
vliegjuh89
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 13 Sep 2010 13:50
WoonplaatsCOLON Prinsenbeek

Hallo Allemaal!

Ben een beginner op fotografie gebied!!
Nu heb ik sinds een paar dagen een flitser 430 EX 2.
Mijn vraag is...wanneer is het echt noodzakelijk om de flitser te gebruiken (binnen enz).

En nog een vraag...hoe krijg je de schaduwen weg? Is daar een instelling voor???

Alvast bedankt!!

Groetjes!
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Misschien de anti-schaduw functie inschakelen, soms noemen ze dat ook wel flitser uitschakelen ;)

Gekkigheid, Schaduwen zijn inherrent aan flitsen, nu is het zaak aan jou om te leren die schaduwen te leren controleren. Door te flitsen via het planvond of muren worden schaduwen al minder lelijk en beheersbaar.

Bob
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

+1.

Zoals Bob al aangeeft, binnenshuis (in niet te grote ruimten met lichte muren) de kop van je flitser of omhoog zetten of naar de zijkant draaien wil al heel veel harde schaduwen voorkomen. Zorg ook dat je ISO hoog genoeg staat, bijv. op 400. Dan hoeft de flitser minder hard te werken.
Uiteraard, gebruik je een muur aan de rechterkant valt het meeste licht ook aan de rechterkant en visa versa.
Gewoon eens uitproberen, het verschil zie je zo.

Op je andere vraag; Wanneer moet je flitsen.
Eigenlijk heel eenvoudig; Als het normale licht niet meer voldoende is om onbewogen foto's te maken.
Iets duidelijker; Als je je ISO niet verder omhoog kunt/wilt doen (800 ISO bijv.) en je sluitertijd onder de 1/60 raakt wordt het tijd om te flitsen.
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
vliegjuh89
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 13 Sep 2010 13:50
WoonplaatsCOLON Prinsenbeek

Bedankt voor de goede tips:D Daar kan ik wat mee!!! Ga er mee aan de slag!

Groetjes!
Mariska
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

En let ook op, flitsen doe je niet enkel wanneer je een tekort hebt aan licht, ook wanneer er een overdaad aan licht is wil je je flitser gebruiken. Als je onderwerp met haar rug naar de onderstaande zon staat moet je flitsen, anders staat je ondewerp met zijn/haar gezicht in de schaduw.
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
kjansen
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 206
GeregistreerdCOLON 31 Okt 2009 14:04
WoonplaatsCOLON Zwolle

Daarnaast gebruik ik zelf vaak de flits(ers) om beweging te 'bevriezen' en niet zozeer omdat er een tekort of juist overvloed aan licht aanwezig is.
K Jansen
Gebruikers-avatar
BWK
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 990
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2010 07:08
WoonplaatsCOLON Voorhout

http://www.barendkoper.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.flickr.com/photos/bwk72/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Flitsen doe je overal waar je wat aan de lichtsituatie wil veranderen. Ik volgde ooit een workshop bij Raymond Rutting. Die vertelde dat'ie buiten veel flitst maar binnen zo veel mogelijk met bestaand licht werkt. Een flitser kan je voor van alles gebruiken: contrast reductie, contrast vergroting, bevriezing van beweging, schaduwen beïnvloeden enz. enz. Het gebruik van een flitser bij "te weinig licht" is eigenlijk maar bijzaak.
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Gebruikers-avatar
annoh
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 718
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2010 20:03
WoonplaatsCOLON St. Jacobiparochie
CONTACTCOLON

Ik heb zelf vaak een reflectie schermpje bij me, 80 cm doorsnede. Dat gebruik ik vaak om portretten wat uit te lichten. Het nadeel is dat je iemand nodig hebt om dat vast te houden. Het voordeel is dat het resultaat heel mooi kan zijn.
Canon R6, Canon RF 16mm f/2.8, Canon RF 24-105mm f/4.0, Canon RF 70-200mm f/4.0, Sigma 150mm f/2.8, Nikon F3 + MF lenzenset
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar