Bruiloft Francoise & Sebastiaan

Voor alle andere vormen van mensen en portretten, straatfotografie, reportages, etc.

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
Gebruikers-avatar
sugarman
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5360
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2004 00:25
WoonplaatsCOLON Een Hagenees in Hoek van Holland
CONTACTCOLON

Afgelopen vrijdag heb ik een bruiloft gehad en het was zeker niet warm die dag maar wel met een warm hart gefotografeerd :)

Hier een paar momenten die ik leuk vond om te laten zien en barst u maar los wat u er van vind 8)

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door 1 op sugarman, in totaal 5 keer gewijzigd.
Een camera, een lichtsetje en nog wat gebroken glazen.
Let op!! Men zegt vaak "belichting" terwijl er "verlichting" wordt bedoeld.
Gebruikers-avatar
haamhof
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1296
GeregistreerdCOLON 11 Nov 2009 20:43
CONTACTCOLON

Bijzonder mooie serie Peter!

Het drieluik en de vuurwerk foto springen eruit voor mij!

Leuk hoor, een bruid in de sneeuw. Is weer eens wat anders dan de zon...

Gr. Gaab
Gebruikers-avatar
avdakker
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 365
GeregistreerdCOLON 30 Jun 2008 18:19
WoonplaatsCOLON Best
CONTACTCOLON

Mooie frisse reeks. Ook ik heb de voorkeur voor de vuurwerkfoto. Je mindere vind ik het "something blue".
Canon 5D MKIII, Canon 5D MKII, Canon Speedlight 600EX -RF, Canon Speedlight 580EX MKII, Canon 70-200 F2.8 L USM, Canon 24-70 F2,8 L USM, Canon 24-105 F4 L IS USM, extender 1.4 Type I
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Zeker weer eens wat anders zo in de winter.

Ik mis op enkele in ieder geval wat scherpte, maar dat heeft mogelijk met verkleinen te maken.
Er zou met name in de indoor foto's iets meer pit en kleur in mogen van mij. Die zijn naar mijn smaak wat peper en zoutloos, het oogt allemaal wat vlak/veilig op miijn scherm.

Wat kleine dingetjes die mij opvielen;
Nummer 6 maakt op mij de indruk van een gemiste timing of niet begrepen afspraak? niet helemaal natuurlijke houding.
De drieluik is heel leuk, maar daar storen me de fakkels of wat het ook zijn op de middelste die op de andere 2 juist ontbreken.
En bij 4 en 6 stoort mij het feit dat hemd en stropdas niet netjes aansluiten. Mogelijk een dasspeld de schuldige?

Oeps, Het klinkt al met al wat negatief, maar zo is het echt niet bedoeld. Sorry no hard feelings, maar er werd om meningen gevraagd toch? :oops:

Mooie natuurlijke bruid trouwens, zeer geschikt voor een solo shoot lijkt me zo, maar dat terzijde.
Hoop dat het bruidspaar heel gelukkig is met het album en samen!
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
carla333
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 239
GeregistreerdCOLON 16 Sep 2010 15:08

Een mooi bruidspaar, met een prachtig bruidsmeisje, in de sneeuw. Leuk om te doen denk ik...
Foto1, ik zou zelf niet de onderkant van de schoenen erop willen zien.
Foto 2, zonde van de trap. Foto met een gehele donkere achtergrond was mooier geweest. En als de bruid iets schuiner had gestaan waren er minder plooien in de nek.
Foto 3, hoort erbij, maar heb wel eens mooiere softere gezien.
Foto 4, leuke foto, wellicht kan je de glimplekken in de gezichten nog weg werken, en zijn pak loopt dicht.
Foto 5, helemaal goed. leuk zo'n drieluik.
Foto 6, ook leuk moment en mooie achtergrond.
Foto 7, jammer dat het gezicht van de bruid niet helemaal zichtbaar is in de schaduw.
Foto 8, heel knap gedaan, tevens de mooiste van de serie.
Al met al, denk ik dat het bruidspaar tevreden zal zijn, en is bovenstaande alleen voor jou misschien een punt van aandacht, gezien er hier op het forum zeer kritisch
gekeken wordt en het totaal plaatje wel eens uit het oog verliest. En wie ben ik om te oordelen over andermans werk.....
Gebruikers-avatar
sugarman
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5360
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2004 00:25
WoonplaatsCOLON Een Hagenees in Hoek van Holland
CONTACTCOLON

Bedankt zover voor jullie reacties :)

Ik lees reacties niet als negatief maar oa. ook als nuttig en subjectief.
Leuk om te lezen dat ik bepaalde situaties in de hand zou hebben maar dat heb ik of wil ik eigenlijk ook niet in grote lijnen.
Dus als een bruid bv. een trap af loopt en daar zo staat ga ik niet vragen om ergens anders te gaan staan.
Het is dat ene moment of er nou onderkanten van schoenen erop staan of niet.

Ik geef af en toe sturing maar laat het meeste gewoon zoals het is.
Dus ik heb geen invloed op bepaalde spontane momenten omdat die zo vervlogen zijn.
Dit soort fotografie zijn voor mij momenten en regisseer ik daar waar het niet hoeft zo min mogelijk.
Een camera, een lichtsetje en nog wat gebroken glazen.
Let op!! Men zegt vaak "belichting" terwijl er "verlichting" wordt bedoeld.
Drwizz
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1152
GeregistreerdCOLON 27 Okt 2008 14:43
CONTACTCOLON

Hoi Peter,

Leuke serie maar toch wel wat puntjes waar je op zou moeten letten:

#1 Leuke foto, let wel dat deze eigenlijk wat beter nabewerkt mag worden. Is wat donker en flets
#2 Mooie bruid maar deze foto is niet scherp en had wel wat minder DOF mogen hebben. Ook is de witbalans wat uit de richting.
#3 Deze is altijd gaaf om te maken, let wel op de WB.
#4 Leuk portret maar helaas niet scherp.
#5 Beste uit de serie en ook lekker helder!
#6 Mooi moment maar jammer van de ogen. De gom mag je best regisseren in dit geval en had de camera in kunnen kijken of haar in de nek mogen kussen bijvoorbeeld. Had de plaat veel krachtiger gemaakt zonder teveel moeite.
#7 Gaaf! Ietsiepietse donker maar wel cool!
#8 Mooie plaat maar iets te veel het flitslicht aanwezig hier.

Verder een leuke serie maar je WB en je nabewerking laten wat te wensen over.
Besteed hier wat meer aandacht aan en dat worden je platen nog mooier!
Probeer ook je scherpte in de smiezen te krijgen want ik merk dat je flitsfoto's geen probleem zijn maar je no-flashers zijn vaak niet scherp genoeg.
carla333
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 239
GeregistreerdCOLON 16 Sep 2010 15:08

Ik ben het deels wel met je reactie eens dat je bepaalde momenten niet wil regiseren maar je kan zelf ook een ander standpunt innemen zodat het plaatje wel beter wordt.
En in een hele reportage horen dit soort foto's er vast ook gewoon bij.
Maar.... ik vind dat een bruidsreportage andere foto's hoort te bevatten als de gewone reportage. Het moet iets bijzonders uitstralen. Iets moois, romantisch, soft of grappig moment.
Iedere bruid wil op haar allermooist op de foto staan. Een foto die niet iedereen zomaar kan maken.
Daarom nemen mensen een bruidsfotograaf in de arm. Die weten ( als het goed is ) wat de momenten zijn en hoe je een bepaalde sfeer krijgt op de foto.
Natuurlijk ben je afhankelijk van het bruidspaar zelf, de omgeving en hun eigen wensen, maar dat kan ik hier niet zien of weten.
En sommige mensen moet je gewoon een handje helpen om een mooie pose aan te nemen. Vinden ze ook wel prettig volgens mij.
De aanmerkingen hebben dan ook slechts betrekking op de foto's die je hier laat zien, en zegt natuurlijk niets op de ongetwijfeld andere mooie foto's van de dag....
Gebruikers-avatar
sugarman
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5360
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2004 00:25
WoonplaatsCOLON Een Hagenees in Hoek van Holland
CONTACTCOLON

Ook jullie bedankt voor de reacties die voor mij subjectief overkomen en waar ik eigenlijk niet zoveel mee kan.

Carla333, kan je wat voorbeelden laten zien die jij hebt gemaakt van wat jij bedoeld?
Dus "Het moet iets bijzonders uitstralen. Iets moois, romantisch, soft of grappig moment" en "Een foto die niet iedereen zomaar kan maken.
"
??
Een camera, een lichtsetje en nog wat gebroken glazen.
Let op!! Men zegt vaak "belichting" terwijl er "verlichting" wordt bedoeld.
carla333
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 239
GeregistreerdCOLON 16 Sep 2010 15:08

Nee, dat kan ik niet want zover ben ik nog lang niet. En daarom heb ik bewondering voor de bruidsfotograaf die het wel kan.
En jij kan het ook, want foto 8 is zo'n moment.
Maar ik kan wel proberen te verwoorden wat ik van sommige foto's vind, en de bedoeling is zeker niet om iets af te kraken.
Nu is het net of ik geen reactie mag geven omdat ik het zelf niet kan.
Maar juist door de kritieken steek je veel op, waarbij ieder zijn eigen mening heeft. Zowel bij het geven als bij het lezen ervan.
Het is in ieder geval met de beste bedoelingen geschreven, waarbij je het heus niet eens hoeft te zijn met mij
Drwizz
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1152
GeregistreerdCOLON 27 Okt 2008 14:43
CONTACTCOLON

sugarman schreefCOLONOok jullie bedankt voor de reacties die voor mij subjectief overkomen en waar ik eigenlijk niet zoveel mee kan
"[/i] ??
Scherpte verbeteren is denk toch wel iets waar je wat mee kan ;)
Verder ben ik het volledig met Carla eens....
De foto's missen dat stukje extra.
Gebruikers-avatar
martinus
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3346
GeregistreerdCOLON 04 Nov 2007 10:08
WoonplaatsCOLON Hoorn
CONTACTCOLON

Hoi Peter,
een mooie serie. Ik ga verder ook geen comments geven omdat het meeste al gezegd is m.n door Ralf en ik daar in mee ga. Dan worden het herhalingen. Wat ik wel omtzettend leuk vind is het jaargetijde en de bof dat je sneeuw had ! Dat geeft een extra dimensie
Ik ben het eens met je dat je vraagt om voorbeelden van Carla. Laat maar eens zien hoe het dan wel moet of zoals jij het zou doen. Carla, jouw commentaren (ook op andere fotografen hun werk ) pretenderen vaak dat je zeer ervaren bent. . . . :roll:
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Volgens mij kun je soms heel goed weten wat je wel en niet mooi vindt zonder het zelf te kunnen reproduceren.
Bovendien is mooi of niet mooi toch vooral het criterium waarop beoordeeld wordt hier, lijkt me, want wat goed is, of wat niet goed is, wie gaat dat bepalen? Het kan altijd beter!!
... Spiegel-Werk ...
carla333
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 239
GeregistreerdCOLON 16 Sep 2010 15:08

Ik loop nog niet zo heel lang actief mee op dit forum, maar heb wel veel gelezen en bekeken om zodoende te leren wat goed is en wat niet, en waar op te letten, en wat beter kan.
Hierdoor ga je anders naar de foto's kijken en kijk ik vooral naar wat ik anders zou doen of ook zou doen om een bepaald resultaat te kunnen behalen.
Ik krijg hierdoor een goed beeld hoe voor mij het ultieme beeld eruit moet komen te zien.
Om dat uiteindelijk te bereiken zal ik nog de nodige praktijk ervaring op moeten doen. Tussen bedenken en doen zit een wereld van verschil
En weet je wat eigenlijk het grappige is van deze onnodige discussie: Het uitgebreide commentaar van ts op foto's vind ik vaak leerzaam om te lezen....
Wel durf ik mijn mening omtrent de hier op het forum getoonde foto's te geven, want ik ben van mening dat je het niet zelf hoeft te kunnen maken om te
bepalen wat je mooi of goed vindt. Op technisch gebied zal je mij niet zo snel horen, maar wel over het totaal plaatje.
Ervaren of niet, iedereen heeft een eigen mening. En ik probeer hierbij ook uit te leggen waarom ik iets mooi of niet mooi vind.
En niet om iets af te kraken, maar juist ook voor mezelf om proberen te verwoorden waarom ik iets vindt.
Laatst was er een discussie over dat er te weinig reacties werden gegeven op foto's.
Nu geef ik commentaar, en krijg je dit.....
Je hoeft het ook niet eens te zijn met mijn reacties, want zoals eerder al gezegd, wie ben ik om commentaar te leveren op andermans werk. Maar
ook daar leer ik weer van. Ik kan wel tegen kritiek, en haal er mijn voordeel uit. Want het is meestal niet negatief bedoeld.
En voor ieder die benieuwd is naar mijn werk zal nog even geduld moeten hebben, want mijn foto's zijn in mijn ogen nog niet eens goed genoeg voor de testcase.
En als het zover is zal ik elke reactie omarmen, en zeker de kritische, want de ooohhh's en aaa's zijn leuk voor je ego, maar niet voor het verbeteren van je werk.
En daar is dit forum toch voor bedoeld, toch?
Maar mocht het zo zijn dat het gewenst is zelf eerst foto's te plaatsen voordat je een reactie mag geven op andermans werk, dan behoud ik me verder van ieder commentaar,
geen probleem.
Anoniem 4

Ik was het niet van plan, maar de opmerking van Martinus over het beoordelingsvermogen van Carla heeft mij verleid.
Moet je om de schoonheid/kwaliteit van een foto te kunnen/mogen beoordelen zelf fotograaf zijn die in staat is minimaal een zelfde resultaat te bereiken?
Moet je überhaupt kunnen fotograferen om een foto-kunstwerk te kunnen beoordelen.
Moet je als kunstkenner/liefhebber zelf kunnen schilderen als Rembrandt om zijn werk te kunnen beoordelen en becommentariëren. Moet je profvoetballer zijn om over de pracht van een doelpunt een oordeel te mogen hebben. Ga zo maar door.
Nee, je moet gedreven geïnteresseerd in de kunst die je beoordeelt. Je moet kennis hebben van technieken en bij beeldende kunst vooral van compositieleer.
Als je met een zodanig kundige blik hier foto’s beoordeelt en eerlijk met respect opbouwende kritiek geeft, lever je een waardevolle bijdrage aan de kwaliteit van dit forum. Niet alleen naar de plaatser van de foto’s, maar ook naar de vele anderen die deze topic bekijken en ervan willen leren.
Je leert dingen zien die je anders wellicht over het hoofd had gezien.
Daarom vind ik ook de bijdragen als die van Carla zo interessant. Je ervaart hoe anderen naar dezelfde foto kijken. Die ervaring hoeft niet de mijne te zijn, hoewel het soms mijn visie kan bijstellen.
Dat is wat mij betreft wat het karakter van dit forum moet zijn.

Hoewel ik nog nooit zelf een bruidsreportage heb geschoten, permitteer ik het mij toch mijn visie op deze serie te geven. Alleen Peter, geef ik je de raad om het obligate “het komt bij mij subjectief over, dus daar kan ik niet veel mee” achterwege te laten. Alle reacties zijn per definitie “subjectief”, dat heb je nou eenmaal als over al dan niet mooi zijn opmerkingen worden gemaakt. Of je er iets mee doet, is persoonlijk en ook voor de beoordelaar verder niet interessant.

Als geheel vind ik de serie mooi maar niet heel bijzonder, met twee uitzonderingen, nl. foto 5 en foto 8 die ik wel apart vind voor het album.
Bij vrijwel alle foto’s hik ik toch wel een beetje tegen de scherpte aan. Dat kan verschillende oorzaken hebben, waarvan er één is het naverscherpen bij het verkleinen.
De echte beoordeling kan alleen aan de hand van het origineel met exif-data en software die kan aangeven waar de focuspunten liggen. Misschien toch de moeite waard daar eens naar te kijken.
Misschien last van font/backfocus.

Bij een enkele foto nog een kanttekening:
Foto 1 is duidelijk geregisseerd en in dat geval zou ik toch meer gezocht hebben naar een betere achtergrond. Ook de zo in het oog springende schoenzolen, zijn te vermijden geweest.
Foto 2 zou ik uit de serie gelaten hebben. Gemaakt op verzoek van de fotograaf en daarmee een wat gespannen uitdrukking, de plooien in de hals maken het geheel niet mooier. De trap op de achtergrond zou niet gestoord hebben als de foto meer spontaniteit zou uitstralen.
Foto 3 een klassieker, maar iets te rood in de nabewerking.
Foto 4 gewoon een erg leuke foto.
Foto 5 vind ik een topper en kijk juist daarom nog even naar de scherpte op het origineel.
Foto 6 tart de regel dat hier open ogen te zien moeten zijn, maar juist omdat ze bij beiden dicht zijn, maakt dat de foto weer apart.
Ook foto 7 heeft het afwijkende dat het beeld indringend maakt.
Foto 8 is gewoon super en de smaakmaker voor het album.
Kortom, het bruidspaar en dochter (?) zullen vast heel blij zijn met deze reportage.
Gebruikers-avatar
martinus
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3346
GeregistreerdCOLON 04 Nov 2007 10:08
WoonplaatsCOLON Hoorn
CONTACTCOLON

Wel wat off topic, maar goed.
Het was absoluut niet mijn bedoeling om onervaren of minder ervaren mensen zoals Carla met meningen of een visie op foto's monddood te maken. Als ik het zo teruglees snap ik de kritiek op mijn zinnetje wel en dus excuus daarvoor. Maar ik wilde alleen maar aangeven dat soms wel eens commentaar gegeven wordt op een manier die doet vermoeden met een zeer ervaren fotograaf te maken te hebben en dat dan niet zo blijkt te zijn. En dat komt (bij mij althans) wel eens een beetje vreemd en "betweterig" over. Ik kan mij voorstellen dat dan bij de TS een gevoel op geroepen wordt van : laat maar eens zien dan hoe het wel moet. Natuurlijk kan iedereen op uitstekende wijze een foto beoordelen, maar soms is het ook wel eens een beetje het verhaal van "de beste stuurlui..." Een mooi foto lijkt vaak zo eenvoudig te maken echter is dat maar zelden het geval en daar wordt, vooral door minder ervaren fotografen, weleens niet bij stil gestaan. En dan denk ik dat soms een wat bescheidenener mening meer siert. Maar verstook je alsjeblieft niet van kritiek of meningen op foto's hoor, want ieders mening en visie telt.
Gebruikers-avatar
Aestiva
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2193
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2007 18:20
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Ik vind het een prachtige serie!

Wat een verschil in kwaliteit nu je bijna niet meer flitst ;)

Overigens een prachtige bruid!!!
5D MKIII | 5D MKII | 40D | 24-70 2.8L II | 24 1.4L | 35 1.4L| 50 1.2L | 85 1.4 | 70-200 2.8L IS II |100mm 2.8L IS | 45mm 2.8 TS-E
Professionele bruidsfotografie [url]http://totaalfotografie.nl[/url]
Facebook: [url]http://facebook.com/totaalfotografie[/url]
Gebruikers-avatar
sugarman
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5360
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2004 00:25
WoonplaatsCOLON Een Hagenees in Hoek van Holland
CONTACTCOLON

Zo hee, kom ik thuis van mijn werk en dan nog meer lappen tekst door nemen.
Na dit alles te hebben gelezen begrijp ik ieders kant van het verhaal wel maar aan de andere kant toch ook weer niet :)

Carla, ik begrijp je laatste reactie wel en het lijkt er inderdaad net op dat het nooit goed is wat je zegt.
Maar het geschreven woord komt ook zo anders over dan als je elkaar ziet praten.
Het is net als of dit gewoon voldongen feiten zijn waar ik niet meer om heen kan.
Het wordt mij opgelegd dat ik de volgende iets moet doen en ik moet niks en meestal had het ook niet anders gekund omdat dit soort fotografie daar om vraagt.

Er is wat voor te zeggen dat alle commentaar die hier wordt gegeven subjectief is maar er wordt vaak te makkelijk er vanuit gegaan dat bepaalde dingen zo zijn gegaan zoals de kijker dat denkt.
Bv. dat 1 duidelijk geregisseerd zou zijn dan zakt mijn broek al direct af om nog verder te lezen. Wat heb ik aan zo’n subjectieve reactie?
Nog zo een: Ook de zo in het oog springende schoenzolen, zijn te vermijden geweest.Hoe weet iemand dit allemaal vraag ik mij dan af??
Was diegeen daar ook aanwezig dan om dat zo te kunnen beoordelen?

Het zijn voornamelijk aannames die nergens op gebaseerd zijn en zo gaat het hier vaak maar door.

Nou ja, dit alles is toch niet te vermijden op een forum waar je elkaar niet ziet en hoort en zal altijd wel zo blijven.
Misschien wel leuk om als een apart topic te starten.
Hoe een foto te beoordelen
Een camera, een lichtsetje en nog wat gebroken glazen.
Let op!! Men zegt vaak "belichting" terwijl er "verlichting" wordt bedoeld.
Drwizz
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1152
GeregistreerdCOLON 27 Okt 2008 14:43
CONTACTCOLON

We kunnen natuurlijk ook een topic starten "Hoe om te gaan met kritiek op je foto's"
Gebruikers-avatar
PP
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2682
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2005 20:15
CONTACTCOLON

Hee suger,

Ik hou het effe kort nu:

Hoe verder in de serie, hoe beter ze worden m.i.
Mijn website: http://www.ppphoto.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar