Werkstukken

Stillevens, producten, glaswerk, etalages...

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
guido1975
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 32
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2010 14:21

Ik ben af en toe bezig om werkstukken van het werk op de foto te zetten ,onder andere voor websitegebruik.

En vraag zo af en toe tips en trucs. Zo ook bij deze.
Ik heb het werkstuk op een glazen tafel gefotografeerd met 2 flitsers ,1 vanaf de onderkant en 1 vanaf de zijkant om de schaduw wat weg te flitsen. De flitsers zijn beide off shoe en werken op full pull. Een flink nadeel.
Ik heb het al eens geprobeerd met 1 flitser speedlite 380 met een ettl kabel maar als ik dan van onder flits dan heb ik te veel contrast op de bovenkant.

Ik heb mijn oog al laten vallen op een flitsset van elinchrome ,maar probeer eerst zo wat uit voor ik die ga aanschaffen.
Heeft iemand ervaring met off shoe flitsen ,of lukt dit eenvoudig weg niet met mijn niet regelbare flitsers?

10752

10753

10755

Gr.
Guido
Gebruikers-avatar
Vlaanderen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 463
GeregistreerdCOLON 25 Aug 2009 22:39

Hoi Guido,

Met je vraag over off-shoe flitsen kan ik je niet helpen omdat ik daar geen ervaring mee heb. Maar ik wou toch even reageren op je foto,s. Foto #1 en #2 vind ik erg licht en daardoor niet fijn kijken. Het onderwerp komt er m.i. ook niet goed door uit. Foto #3 is wat dat betreft beter, maar daar is het onderwerp niet goed te beoordelen door de stand van de camera. (bijna recht van boven?) Wat ik geregeld tegenkom op fotowebshops is zo,n klein tentje met 1 of 2 extra lampen om kleinere producten te fotograferen. Misschien zorgt zoiets voor voldoende maar toch zacht/gebroken licht op je onderwerp? In combinatie met een flitsje vanaf de voorkant moet je dan een heel eind kunnen komen denk ik. Misschien heb je hier iets aan...

groet,

Richard
"Ervaring" is dat wat je krijgt nadat je het nodig had.
guido1975
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 32
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2010 14:21

Klopt ze worden te vel belicht ,da's mijn probleem ook. Als ik 1 flitser gebruik dan is de bovenkant weer te donker ,maar wel controleerbaar door ettl.

Er gaat ook veel te veel detail verloren in foto nr 3 ,vooral bij de gaten.

Het glimt ook enorm ,dus je kan niet elke positie goed gebruiken.

Zo'n tentje is helaas niks voor mij ,omdat er soms ook grotere werkstukken op moeten.
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Is de Flitser onder de glasplaat recht naar boven gericht?
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
guido1975
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 32
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2010 14:21

Ja ,bij deze foto's wel.
Ik heb diverse hoeken geprobeerd ,steeds te vel.

Ik denk dat ik ze nog eens overmaak met een flits van onderen met ettl-kabel en dan van bovenaf meer belichten met een lamp (niet flitsen).
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Is het proberen waard als je een kabel hebt.
anders misschien eens piepschuim platen op de grond onder de glasplaat en het flitslicht via de platen laten bouncen...?
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
guido1975
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 32
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2010 14:21

Flits je op die manier ook schaduw weg?
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Je hebt ook folie die je licht tempert. ND-filters voor flitsers.
Onder andere van Lee bijvoorbeeld
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Zo ie zo kun je ook tupperware doosjes gebruiken die je er over heen zet, blokkeerd ook het een en ander aan licht.
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
BigZ
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 156
GeregistreerdCOLON 18 Mrt 2010 15:21

Heb je wel eens 'focus stacking' geprobeerd? Er zijn veel programma's met 30 dagen probeeroptie, b.v. Zerene stacker. Dan kan je fotograferen zonder flitsers en het volledige product scherp krijgen met voldoende licht.

Of is dit niet wat je zoekt?
Gebruikers-avatar
Gtranquillity
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 10 Sep 2004 18:22

Ipv glas, zou je je onderwerp eens op een PVC plaat kunnen zetten.
Ikzelf gebruik die van de Praxis. Je flitslicht wordt daarmee mooi verspreid (is minder hard en minder fel) Boven je onderwerp (bij voorkeur schuin boven je onderwerp) hou je dan een simpel velletje wit papier, wat het light weer terugkaatst. Zo heb ik aanvankelijk ook mijn foto's gemaakt.
WireWess
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1258
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2009 23:30
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

@Jeroen, mijn eerste gedachte was inderdaad ook ND-filters.
Maar de TS geeft aan gebruik te maken van ettl, het lijkt mij dat ettl zal dan het verlies van de nd-filter weer compenseren of heb ik dat verkeerd?

Welke 2 flitsers gebruik je?
Als een van de 2 wel instelbaar is kan je middels negatieve flitscompensatie op de camera de "niet instelbare" zachter zetten en met positieve flitscompensatie op de instelbare flitser "wel instelbare" weer corrigeren :)
Je weet niet wat je niet weet ! :D
guido1975
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 32
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2010 14:21

Gtranquillity schreefCOLONIpv glas, zou je je onderwerp eens op een PVC plaat kunnen zetten.
Ikzelf gebruik die van de Praxis. Je flitslicht wordt daarmee mooi verspreid (is minder hard en minder fel) Boven je onderwerp (bij voorkeur schuin boven je onderwerp) hou je dan een simpel velletje wit papier, wat het light weer terugkaatst. Zo heb ik aanvankelijk ook mijn foto's gemaakt.

Ik denk dat ik dat eens ga proberen.

Morgen bestel ik waarschijnlijk een flitsset van elinchrom om ook de wat grotere werkstukken netjes op foto te krijgen.

Dan kan ik ook wat meer expirimenteren met de kleinere werkstukken.

Hoe groot zijn die pvc platen?

Photo stacking lijkt me heel bewerkelijk ,ga ik nog eens beter bekijken als ik er de tijd voor heb.
guido1975
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 32
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2010 14:21

WireWess schreefCOLON@Jeroen, mijn eerste gedachte was inderdaad ook ND-filters.
Maar de TS geeft aan gebruik te maken van ettl, het lijkt mij dat ettl zal dan het verlies van de nd-filter weer compenseren of heb ik dat verkeerd?

Welke 2 flitsers gebruik je?
Als een van de 2 wel instelbaar is kan je middels negatieve flitscompensatie op de camera de "niet instelbare" zachter zetten en met positieve flitscompensatie op de instelbare flitser "wel instelbare" weer corrigeren :)
Ik heb 1 ex380 en een mij onbekend merk. Als ik ze samen gebruik ,dan doe ik dat met een (chineese) trigger. Dat is dus ongecontroleerd en niet in te stellen. Op de onbekende flitser kan ik nog wel 1/16 kiezen ,maar op de 380ex niet.

Als ik de 380EX gebruik met ettl kabel krijg ik net niet genoeg licht van boven. Dan word wel de onderkant goed belicht.

Zaterdag expirimenteer ik nog even met wat reflecterend materiaal vanaf de bovenkant.
Eerst even een nieuw werkstukje meenemen ,want deze is inmiddels naar de klant.

Nd filters ,is dat ongeveer hetzelfde als het cokin systeem?
WireWess
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1258
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2009 23:30
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Je kan de 380ex via ettl gebruiken en vermogen regelen middels flitscompensatie, de 2e flitser kan je triggeren middels een optical slave of via PC sync naar de chinese trigger :D
Stukjes alu folie of gewoon wit papier of andere witte dingen zijn prima te gebruiken om licht mee te reflecteren, de enige beperking is je eigen fantasie :P

Cokin is een van de leveranciers van ND filters.(zelfde als Nike schoenen maakt ;))
Je kan een nd-filter op je lens plaatsen, maar je kan ook een nd-filter(folie) voor je flitser plaatsen.
Je weet niet wat je niet weet ! :D
guido1975
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 32
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2010 14:21

Mijn 380ex is gesneuveld in het weekend. :cry: (bungeejump aan ttl koord) Een klein tikje was blijkbaar genoeg.

Hij had in de vakantie al een grote tik gehad ,dat had ik nog kunnen repareren.

De flitsschoen maakt geen goed contact meer. Hij is op.

Vandaag een nieuwe flitser gekocht ,met regelbaar off shoe vermogen. Het is de 430ex II geworden.

Ik moet zeggen dat hij precies doet wat ik er mee wil.

Daar is spijtig genoeg wel het off shoe flits probleem mee opgelost.

We gaan binnenkort weer gewoon verder expirimenteren.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar