Tijd voor een nieuwe Computer... Windows7 of toch Mac OSX ?

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
goblin
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 101
GeregistreerdCOLON 23 Dec 2008 13:51
WoonplaatsCOLON Hart van Brabant

Beste forum leden,

Sta op het punt een nieuwe machine aan te schaffen voor onder de kerstboom, de oude XP machine kan het niet meer trekken. (Met name applicaties als Adobe Lightroom en Photoshop zijn niet vooruit te branden..)

Normaal gesproken zou het een Windows 7 machine worden met i5 of i7 processor, echter op dit moment twijfel ik nogal sterk of het toch niet beter is te kiezen voor een iMac en volledig te gaan voor Mac OS-X...

Wie helpt mij over de drempel...? Tips en advies zijn van harte welkom!
[size=92][i]The name of the game is to fill the frame ! [/i][/size]
Gebruikers-avatar
sven2912
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1745
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2010 09:18
WoonplaatsCOLON Nijmegen

aangezien je al Adobe lightroom en Photoshop hebt aangeschaft word het een duur geintje om dit opnieuw te moeten doen op je mac systeem. overigens als je verder niks anders doet dan internetten, en wat fotobewerking zie ik het nut niet in van een dure machine, mijn HP-systeem doet hetzelfde werk voor de helft van het geld! ik heb bij aankoop van mijn vorige systeem ook getwijfeld om voor Mac te kijken maar heb toen besloten dat ik liever het geld in cameraspullen stak.

Succes met de keuze!

PS: een windows gebruiker zal het ene roepen. de mac gebruiker weer het andere! ;)
Canon
Gebruikers-avatar
C@sp@r
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 5708
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2006 09:45
WoonplaatsCOLON Baarn
CONTACTCOLON

Ik heb nu 2 jaar een IMac en heb daar echt heel veel plezier mee.
Het gebruiksgemak, een prachtig scherm en o.a. Lightroom welke ik gebruik, werkt ook fantastisch op deze Mac.

Misschien iets duurder, maar wat mij betreft het geld, meer als waard :wink:
"Je moet schieten anders kun je niet scoren." Johan Cruijff

CasparHuurdeman.nl
Aeneas
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 39
GeregistreerdCOLON 17 Nov 2009 15:12
WoonplaatsCOLON Groningen

Als je de computer toch voornamelijk voor foto's en fotosoftware gaat gebruiken, is een scherm natuurlijk ook erg belangrijk, en ik weet dat de schermen van iMacs (de 21.5", de oude 24" en de 27") fantastisch zijn, ook al kost het een boel geld. Onderschat niet hoeveel invloed een goed (natuurgetrouw) scherm heeft.
30D, BG-E2, EF-S 15-85 IS USM, EF 50 1.8 II, EF 75-300 III
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Oei... jij durft om deze eeuwenoude 'discussie' weer opnieuw te laten klinken ;)

Ik denk dat dit een keuze is die jij alleen zal kunnen maken... Ik heb altijd windows gebruikt en doe het nog steeds. Sinds dit jaar heb ik echter ook een MacBook, het was even wennen, maar werkt wel erg fijn. Wanneer mijn desktop eruit gaat denk ik toch dat ik er een Mac-mini oid neer zal gaan zetten.
Toch zal ik Windows ook nooit (voor zover ik dat nu kan beoordelen) helemaal gedag zeggen, maar dat komt ook door mijn werk. Ik maak nu eenmaal Windows programma's met de tools van Microsoft (Visual Studio) en daarvan is er geen alternatief op de mac.
sven2912 schreefCOLONaangezien je al Adobe lightroom en Photoshop hebt aangeschaft word het een duur geintje om dit opnieuw te moeten doen op je mac systeem.
Photoshop weet ik niet, maar je licentie van LR is op zowel Mac als Windows bruikbaar (en ook legaal ;))
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

de aanschaf van een IMAC klinkt duur, maar als je een vergelijkbaar systeem aan moet schaffen met een scherm wat de IMAC evenaart dan ben je niet veel geodkoper uit.
Ik heb zelf een aantal jaren geleden een IMAC 24 aangeschaft en ik heb tot op heden nog geen enkel spatje spijt ervan, gebruikersgemak is enorm, plug en play wordt opnieuw uitgevonden en je hebt het voordeel als je software hebt wat op windows draaid je altijd nog windows kunt installeren via Bootcamp, je kunt dan kiezen of je op wil starten met OSX of met windows. Zelfs mijn vrouw die eerst heel sceptisch tegenover apple stond is enthousiast erover.

Voorbeeld, heb een nieuwe router aangeschaft en verschil tussen apple en windows :

Apple zei me dat er een nieuwe router gevonden was, vroeg me erg vriendelijk om deze als standaardrouter te instaleren, hoefde dus alleen maar met "ja " te antwoorden en het was klaar.

Windows zei me helemaal niets, ja kan de router niet vinden, moets dus vertellen aan windows dat er een nieuwe router was en dat deze als standaard ingesteld moest worden, verder van alles moeten doen om ervoor te zorgen dat hij deze router ook "zag".

Natuurlijk ietwat overdreven, maar denk dat ik goed illustreer welk gebruikersgemak een Apple heeft.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Dan heb je zeker geen Windows 7 draaien. Voorbeeld: In een nieuwe pc met W7 geinstaleerd, ik netjes mijn drivercd pakken voor de webcam, instaleren en stekker er in, zoals de handleiding zegt....doet helemaal niets, ik internet op en zoeken, zie ik op de logitech site een speciale Vista installatie staan, ik die oude instal er af gehaald en die versie geinstaleerd....helemaal niets....ik nog verder zoeken, gooi alles er af wat met de webcam te maken heeft, doe de stekker er uit halen, zet pc uit. Volgende dag zet ik de pc aan, doe de stekker van de cam er in, instaleerd hij alles vanzelf en werkt binnen 1 minuutje.

lang verhaal kort: W7 is een heeeeeele grote verbetering.
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

@goblin: Misschien heb je iemand in je vriendenkring die een Mac gebruikt. Ga eens bij hem/haar langs om mee te kijken hoe een en ander werkt, en of dat je aanspreekt. Als je niemand kent: er zijn Apple resellers in diverse steden te vinden. En voor technische vragen zijn er de nodige mensen op dit forum te vinden die je met je vragen kunnen helpen, of anders kunnen doorverwijzen naar een van de specifieke Apple forums.
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

@Bob, ook W7 is niet heilig :) Vorige week voor iemand een laptop met W7 geinstalleerd. Printer (HP) erin, werd netjes met typenummer etc herkent en driver geinstalleerd... Testpagina afdrukken, rolden er 20 pagina uit met alleen maar gekke en foute tekens... Een hoop zoeken en prutsen, en uiteindelijk nog een andere driver gevonden (stonden toen 2 drivers met dezelfde naam in de lijst, met slechts 1 hoofdletter verschil), die deed het gelukkig wel... Had me echter wel een uur gekost, juist ook omdat hij keurig zelf de printer herkende.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Beeldschermen zijn belangrijk, scheerspiegels ook.
Met een iMac-scherm heb je beide en dat is best handig :lol:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Rocker schreefCOLON
sven2912 schreefCOLONaangezien je al Adobe lightroom en Photoshop hebt aangeschaft word het een duur geintje om dit opnieuw te moeten doen op je mac systeem.
Photoshop weet ik niet
Photoshop wordt voor Windows of Mac verkocht, niet 1 versie voor beide. Maar je kunt wel contact opnemen met Adobe en het om laten zetten.
Closeshooter schreefCOLON Apple zei me dat er een nieuwe router gevonden was, vroeg me erg vriendelijk om deze als standaardrouter te instaleren, hoefde dus alleen maar met "ja " te antwoorden en het was klaar.
Da's heel mooi van Apple
Closeshooter schreefCOLON Windows zei me helemaal niets, ja kan de router niet vinden, moets dus vertellen aan windows dat er een nieuwe router was en dat deze als standaard ingesteld moest worden, verder van alles moeten doen om ervoor te zorgen dat hij deze router ook "zag".
Ik heb ook net een nieuwe. Gewoon omgewisseld. kabels er weer in, computer aan en er kwam nog niet eens een melding dat er iets anders was. De rest in huis heeft nog niet eens iets gemerkt. Da's zelfs nog eenvoudiger dan die Mac. Alleen maar hardware ompluggen
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Het begint alweer de ouderwetsche Ajax - Feyenoord te worden.

Ik pak de chips er alvast bij. :lol:
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Mogen de Windowsgebruikers dan Ajax zijn?
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Ja hoor... als geboren Rotterdammer ben ik toch voor Feyenoord :D En in het MacOSX vs Windows kamp heb ik toch geen hele specifieke voorkeur ;)
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

@fotojeroen: Ik vind het best. Dat zijn toch sowieso de grootste schreeuwers. :D
eugene
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 233
GeregistreerdCOLON 29 Jun 2005 18:35
WoonplaatsCOLON Roosendaal
CONTACTCOLON

Ik denk dat sinds de introductie van W7 het argument dat de Mac zoveel logischer en gebruiksvriendelijker werkt nog nauwelijks steek houdt. Het is ook maar hoe je gebruiksgemak definieert. Even de Mac upgraden is lang niet zo vanzelfsprekend als even de PC upgraden. De Mac is een goede computer, maar dat is een PC met W7 ook, maar dan een stuk goedkoper. En het scherm hoeft toch niet de hoofdprijs te kosten voor een hobbyist? Ik heb een 24" IIyama voor minder dan 300 euro gekocht, kalibreer het twee wekelijks met de Spyder en mijn afdrukken via de vakcentrale zien er goed uit.
Mocht je nog wat tijd over hebben na het forumbezoek: www.eugenefotografie.nl
Apple
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1143
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2010 16:09
CONTACTCOLON

Zou niet weten waarom en hoe wij je over de drempel moeten slepen. Beste is en blijft gewoon om eens plaats te nemen achter een Imac en het zelf te ervaren. Voor nagenoeg alle programma's is er een gelijkwaardige vervanging of beter....

Zelf verkies ik OS X boven Windows welke versie dan ook :mrgreen: , maar keuze is en blijft altijd persoonlijk :wink:
* Wagner-fotografie - Workshops fotografie -_- april 2016 & 2017 Reisfotografie @ Bali & Jakarta Indonesië
.
Gebruikers-avatar
Gripen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 454
GeregistreerdCOLON 20 Mei 2007 14:03

Je was dus al gewaarschuwd voor het voor- en tegenstander verhaal betreffende Apple/Microsoft. Luister niet naar de tegenstanders van Apple, die hebben namelijk altijd ongelijk als ze vinden dat "hun" systeem in de buurt komt van Apple. Wij Apple gebruikers weten namelijk wel beter. Wij zijn namelijk gebruikers van übercoole machines met übercoole peripherals zoals muis en touchpad en zijn bereid daar wat meer geld voor uit te trekken ipv een lelijke kast, een minder scherm en een stapel kabels op het bureau.

Lichtelijk overdreven natuurlijk maar ik ben een stuk minder tijd kwijt aan problemen oplossen van de computer sinds ik een Apple heb en dat zegt ook wat.

Ach, wat maakt het merk uit, als het maar doet wat jij wil. Maar een Mac is niet zoveel duurder dan een PC met een goed scherm.

Mijn Mac doet meestal wat ik wil, mijn Windows PC deed dat veel minder vaak.
Mijn Saab doet dat wel, mijn Audi deed dat niet ondanks dat de massa Saab niks vindt en Audi volgens velen een godsgeschenk is.
Mijn Suzuki GSXR doet altijd wat ie moet doen, mijn BMW K1200 voldeed zelden aan de verwachting.

Disclaimer: Dit is geen nuttige bijdrage :)
Am I wrong if I don't agree?
----------------------------------------------------
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Overigens... mac/apple wordt altijd maar als vele malen duurder gezien, maar wanneer je kijkt naar het aanschaffen van het OS, dan ben je toch stukken voordeliger uit. Mac OSX kost 29,- of 49,- voor een familypack (5pc's), terwijl je voor de goedkoopste W7 (Home Premium) dik 150,- betaald (retail versie, geen upgrade, OEM 91,-). Heb je 3 pc's in je huis, dan ben je 400,- duurder uit in dat geval (3x150 vs 49).
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Dat is wel een beetje verwarrend gebracht omdat je gewoonlijk geen PC kunt kopen zonder Windows 7 :wink:

Dus de prijs van het OS is beter buiten beschouwing te laten.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar