Flitsen sneller dan 1/200 met flitsset zonder banding?

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
ritesh
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 106
GeregistreerdCOLON 20 Mei 2007 23:29
WoonplaatsCOLON Almere

Hallo allen,

Ik heb er naar gezocht hier op het forum maar heb niet echt een antwoord kunnen vinden.

Met een instap flitsset is het niet mogelijk om sneller te flitsen dan 1/200 zonder dat je banding krijgt (bij 1/200 begint het bij mij al een beetje zichtbaar te worden onder in het beeld). Nu kan ik me voorstellen dat je een model bijvoorbeeld springend wilt fotograferen. Soms gebruik je daar volgens mij sluitersnelheden voor die sneller zijn dan 1/200.

Is het op een of andere manier mogelijk om toch sneller te kunnen schieten zonder dat er banding optreedt?

Alvast bedankt!

Ritesh
Canon 5D MKII | Canon 7D | Canon 24-70mmL F2.8 | Canon 70-200L mm F2.8 IS | Canon 50 mm F1.8 MK I | Canon 580 EX II (x2) | Canon 430 EXII | Slik AF2100 statief | Elinchrom D-Lite 4 Flitsset
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Tweede gordijn (second curtain)?
Mijn fiets spoort beter dan ik.
WireWess
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1258
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2009 23:30
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

De sluitertijd is bij flitsen normaliter niet direct van toepassing.
Simpel voorbeeld: met omgevingslicht zal een vallende waterdruppel bewogen zijn op 1/50e, maar als ik hier flits gebruik kan je deze beweging bevriezen.

Ik maak zelf gebruik van Pocketwizard triggers, zodat ik buiten met groot diafragma toch tot 1/8000e draadloos een naadloze sync krijgen met mijn Canon flitsers.

Dit is een voorbeeld hoe je icm pocketwizards ook je studioflitser op hoge snelheid kan aansturen, het is wel afhankelijk van je flitssnelheid maar je zal je hiervoor even moet inlezen in de materie en specs van je apparatuur.
http://www.prophotonut.com/2010/05/23/1 ... on-5d-mk2/" onclick="window.open(this.href);return false;
Je weet niet wat je niet weet ! :D
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Wat voor flitser?
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
ritesh
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 106
GeregistreerdCOLON 20 Mei 2007 23:29
WoonplaatsCOLON Almere

Een Elinchrom D-Lite 4 (de oudere versie zonder Skyport)
Canon 5D MKII | Canon 7D | Canon 24-70mmL F2.8 | Canon 70-200L mm F2.8 IS | Canon 50 mm F1.8 MK I | Canon 580 EX II (x2) | Canon 430 EXII | Slik AF2100 statief | Elinchrom D-Lite 4 Flitsset
Gebruikers-avatar
ritesh
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 106
GeregistreerdCOLON 20 Mei 2007 23:29
WoonplaatsCOLON Almere

boels069 schreefCOLONTweede gordijn (second curtain)?
Als ik de 580ex op de 5D MKII zet en de external flash settings bekijk staat hij al op second curtain. Als ik de 580ex eraf haal kan ik dat volgens mij niet in de camera instellen omdat er geen interne flitser op zit. Als ik de studioset gebruik gebruik ik de 580 ex niet. Op de flitsset kan ik ook geen second curtain kiezen (zal vast ook niet logisch zijn?)
Canon 5D MKII | Canon 7D | Canon 24-70mmL F2.8 | Canon 70-200L mm F2.8 IS | Canon 50 mm F1.8 MK I | Canon 580 EX II (x2) | Canon 430 EXII | Slik AF2100 statief | Elinchrom D-Lite 4 Flitsset
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Zorgen dat het goed donker is, flitsvermogen naar beneden.
Dat zou het moeten doen

De flitsduur bepaalt de bevriezing, de sluirtijd het omgevingslicht.
Met weinig vermogen heb je de kortste flitsduur, eventueel nog je diafragma openzetten voor een correcte belichting
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
ritesh
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 106
GeregistreerdCOLON 20 Mei 2007 23:29
WoonplaatsCOLON Almere

fotojeroen schreefCOLONZorgen dat het goed donker is, flitsvermogen naar beneden.
Dat zou het moeten doen

De flitsduur bepaalt de bevriezing, de sluirtijd het omgevingslicht.
Met weinig vermogen heb je de kortste flitsduur, eventueel nog je diafragma openzetten voor een correcte belichting
Dank! Dat ga ik zeer binnenkort eens proberen!
Canon 5D MKII | Canon 7D | Canon 24-70mmL F2.8 | Canon 70-200L mm F2.8 IS | Canon 50 mm F1.8 MK I | Canon 580 EX II (x2) | Canon 430 EXII | Slik AF2100 statief | Elinchrom D-Lite 4 Flitsset
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Bedenk wel dat de goedkopere studioflitsers vaak een veel langere flitsduur hebben dan een systeem flitser. Mijn LinkStars bijvoorbeeld lichten zo maar 1/700 terwijl een 550EX 1/20000 licht geeft of daaromtrent.
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
eric_nl
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 3773
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:52
WoonplaatsCOLON NL
CONTACTCOLON

Wat je ook in de gaten moet houden is of je draadloos of bedraad flitst. Draadloos heb je te maken met een zekere vertraging die je met bedraad flitsen niet of nauwelijks hebt. Dit kan net het verschil maken of je wel of niet op 1/250 kunt schieten.
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

boels069 schreefCOLONTweede gordijn (second curtain)?
Dat zal niets helpen, flitsen op het tweede gordijn werkt pas wanneer de sluitertijd wat langer is. Ik weet uit het hoofd niet hoe lang hij minimaal moet zijn, maar in ieder geval langer als 1/100sec.

Maar flitsen met een kortere sluitertijd als 1/200sec. is überhaupt niet aan te raden, dan word namelijk niet de hele sensor belicht omdat ofwel het eerste sluitergordijn of het tweede sluitergordijn voor de sensor zit. Ooit daarvan een schitterende animatie/tekening gezien, volgens mijn van jeveos?
WireWess
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1258
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2009 23:30
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

@geert maar het kan wel :P
Hier een klein filmpje waar je een animatie kan zien over je sluitergordijn: http://www.pocketwizard.com/inspiration ... l_optimiz/" onclick="window.open(this.href);return false;

Normaliter wil je enkel hogere sluitertijden gebruiken als je omgevingslicht wilt overpoweren/wegdrukken.
Omdat de flits van een studioflitser vaak langer is in vergelijking met een flits van een reportageflitser kan je het draadloos proberen met de eerder door mij genoemde link.
Het nadeel is echter wel dat dit wat power kost en er meer variabelen mee spelen ipv de standaard geleverde set op 1/160e te laten werken :).
Je weet niet wat je niet weet ! :D
Gebruikers-avatar
ebeckers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 752
GeregistreerdCOLON 23 Apr 2010 20:12
WoonplaatsCOLON Zoetermeer
CONTACTCOLON

Weet niet hoe dat met studio flitsers zit, maar sommige reportage flitsers zoals de 580-ex II hebben een hi-speed sync optie
waarmee je dus sneller dan 1/250sec kan flitsen. Overal zit natuurlijk een nadeel aan. In dit geval gaat jet wel ten koste van het vermogen
dat de flitser kan leveren en het werkt (zover ik weet) alleen als de flitser op de camera zit..


update: zie net in de post hierboven dat je met de pocketwizards dus ook HSS off-camera kan doen

Erwin
Romantische & moderne bruidsfotografie: http://www.erwinbeckers.nl
Facebook:http://www.facebook.com/ErwinBeckersFotografie
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Niet met alle Pocketwizards, de Plus II en de Multimax bieden alleen een puls aan, geen TTL-informatie.
De Flex en de Mini geven wel TTL door en kunnen het dan weer wel. Maar dan moet je dus ook een dedicated flitser aan de andere kant hebben zitten die TTL-info kan verwerken, een studioflitser kan dat niet.

Dus een Flex of Mini aanschaffen voor een studioflitser is grappig, maar zinloos. Het enige voordeel wat dat geeft is dat je eventueel nog een TTL-reportageflitser als de 430 of de 580 TTL aan kan sturen op locatie.
Daarnaast is, vergeleken met de Plus II en de Multimax, het bereik van de Flex en de Mini wel minder. De Multimax is daarentegen wel weer heel veelzijdig in combinatie met andere Multimaxen (groepering, tweede gordijn-flits, bevestiging, en allemaal vanaf de Multimax te bedienen)
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

WireWess schreefCOLONOmdat de flits van een studioflitser vaak langer is in vergelijking met een flits van een reportageflitser kan je het draadloos proberen met de eerder door mij genoemde link.
Sluitertijden < Tsync met flits kan je alleen realiseren als de flitser in staat is om voor het eerste gordijn te beginnen met licht maken en daar pas mee op te houden als het tweede gordijn helemaal dicht is. Daarvoor is op een gemiddelde Canon SLR zo'n 4 msec. (1/250 sec) nodig. Een monoblock levert zijn power in ca. 1/700 sec, veel korter dus dan die Tsync. Daarbij is de lichtopbrengst van zo'n block niet constant. Ergo, een monoblock gaat het niet redden.

Er zijn wel oplossingen in de generator-hoek, maar da's niet een beetje maar echt veel duurder dan een monoblock van een paar honderd.
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
WireWess
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1258
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2009 23:30
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

@jeveos, dat klinkt aannemelijk toch zie ik hier echt een monoblock op 1/8000e:
http://www.prophotonut.com/2010/05/23/1 ... on-5d-mk2/" onclick="window.open(this.href);return false;

Hier evt. ook nog een studioflitser op 1/8000e middels optical slave van je studioflitser(al betwijfel ik of dit buiten een gepaste oplossing is):
http://www.callumw.com/blog/how-to-do-h ... o-strobes/" onclick="window.open(this.href);return false;

Je ziet inderdaad wel dat er verschil zit in de belichting zodra je de sluitertijd omhoog gooit, dit lijkt me toe te kennen aan het feit dat je sluitertijd korter is als de flitsduur.
Je weet niet wat je niet weet ! :D
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

WireWess schreefCOLON@jeveos, dat klinkt aannemelijk toch zie ik hier echt een monoblock op 1/8000e:
Een budget studio flitser (want daar hadden we het over) zit nooit op snelle tijden. Deze broncolor set zou ik niet bepaald onder die titel scharen met z'n "fantastic deal" prijs van minimaal £1999 excl. BTW. Daarbij heb ik zo m'n twijfels of dit nog wel onder de noemer "monoblock" geschaard kan worden, ik ken het specifieke ding niet.

Die tweede URL is domweg misleiding, de verlichting wordt daar geregeld door een speedflash, niet of nauwelijks door de studio flitser.


Edit: checked, de gebruikte broncolors zijn geen monoblocks maar losse heads met een aparte power distributie.
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar