Algemene tips zwart/wit gevraagd

Algemene vragen over vliegtuigspotten

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Triple_NL
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 33
GeregistreerdCOLON 25 Mei 2005 22:05
WoonplaatsCOLON Almere

**in de hoop het juiste forum gekozen te hebben**
**zoniet, beste mod wil je de post in de juiste zetten? daarvoor dank !**

beste mede-eossers.
Ik heb enkele jaren zwart wit foto's gemaakt met een analoge eos en fujichroom zwart wit rolletjes. Super gewoon
Toen gingen zwartwit rolletjes eruit en werd ontwikkelen van ZW duur en je rol was een kleuren negatief,vaak was het resultaat niet je van het.

Nu heb ik de stap digitaal gemaakt , en wil weer Z/W fotos maken.

Wie o wie heeft tips voor een prima resultaat ?!

daarvoor.......DANK !
[size=75]CANON 300D + CANON 550EX + CANON EF 28-105mm 1:3.5-4.5 USM + SIGMA 100-300 1:4.5-6.7 DL CANON EF-S 18 KIT-lens +BGE-1 + 2 GB CF 1x40 GB . en voor de nostalgie een CANON EOS 10 (niet D)[/size]
wierdeau
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1198
GeregistreerdCOLON 05 Okt 2004 19:12
WoonplaatsCOLON Badhoevedorp
CONTACTCOLON

Voor de basisopleiding van de Fotoacademie moesten we ook alles in zwart wit aanleveren. Veel geexperimenteerd met de kanaalmixer.
Maced heeft laatst een tabel geplaatst hoe je welke toonsoorten mooi kan omzetten.

Een medestudent van mij heeft onze oefeningen verwoord op dit forum:

http://www.photoforum.nl/index.php?topic=2908.0
nieuwe website!
maced
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5540
GeregistreerdCOLON 10 Jan 2005 20:33

Dit is wat wierdeau bedoelde. Dé manier om de oude vertrowde zwart/wit filters na te bootsen.
http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... anaalmixer
Triple_NL
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 33
GeregistreerdCOLON 25 Mei 2005 22:05
WoonplaatsCOLON Almere

maar dit is natuurlijk een manier op de foto te bewerken.
Om tot een goede bewerking te komen, heb je een goeie bron (lees foto) nodig.

Nog tips daarover ? Bij het analoog schieten zorgde het iets overbelichten van de foto ( met 1/3 stop) voor super beelden.
Dit probeer ik ook met mijn 300d, maar tot op heden niet het resultaat wat ik verwacht.

uiteraard spelen met de instellingen en blijven schieten is de enige oplossing, maar om niet zomaar luktraak rond te *schieten*, rest de vraag wie o wie heeft er een *goede basis instelling* voor ?
[size=75]CANON 300D + CANON 550EX + CANON EF 28-105mm 1:3.5-4.5 USM + SIGMA 100-300 1:4.5-6.7 DL CANON EF-S 18 KIT-lens +BGE-1 + 2 GB CF 1x40 GB . en voor de nostalgie een CANON EOS 10 (niet D)[/size]
Gebruikers-avatar
najtrebla
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 130
GeregistreerdCOLON 20 Jan 2005 14:00
WoonplaatsCOLON Utereg

Over- of onderbelichting zorgt altijd voor verlies van informatie. Het is echter wel zo, dat je bij digitale opnames beter iets kan onderbelichten, omdat je dat beter later kan compenseren dan wanneer een foto onderbelicht is. Ik hoorde laatst dat dit bij analoog precies omgekeerd is: dus dat je beter iets kon overbelichten om toch een goed resultaat te krijgen. Ik weet eigenlijk niet of dit dus ook geldt voor Z-W fotografie, maar misschien kan je toch daar wat mee experimenteren.

Verder zou ik adviseren om je foto's in RAW te schieten: je kan dan toch een stuk meer verschillende bewerkingen doen naderhand (zoals dat over- of onderbelichten).

Ik heb laatst ook een vraag gesteld over Z-W bewerking, en er zullen zeker meer topics over lopen, dus misschien dat je hier nog goed info treft...
http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?t=8147
80D - 18-135 EFS nano-USM - Tamron 17-55 2.8 - Canon 50mm 1.8 - Canon 60mm 2.8 Macro EFS
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar