Past Tamron 18-270mm fysiek op Canon 1D-mkIV of 5D-mkII ???

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Een ongebruikelijke vraag vanuit mijn hoek:

Past de Tamron 18-270mm fysiek op een 1D-mkIV of 5D-mkII ?

Ja, ik weet dat het Tamron objectief gemaakt is voor APS-C. Ik wil hem dan ook niet gebruiken voor fotografie, maar als film-objectief heeft hij een meer dan ideaal brandpunt. Daarom wil ik hem als film-objectief gaan gebruiken als het mogelijk is. Dan gebruik je immers ook uitsluitend de middelste 1920 x 1080 pixels van je sensor (als ik me niet vergis) dus heb je met het gemis van je buitenste beeldcirkel ook niets te maken.

Ik weet dat de Canon EF-S objectieven fysiek niet passen, omdat anders je spiegel kapot slaat tijdens het omhoog klappen. Maar ik heb wel vaker gelezen dat bepaalde Sigma DC objectieven en sommige Tamron Di objectieven (ook voor APS-C) fysiek wel passen op een APS-H of Full-Frame cam, zonder dat je je spiegel naar de sodemieter help.

Ik heb eerlijk gezegd niet het lef om het zelf uit te proberen, maar wellicht dat iemand hier een duidelijk antwoord op mijn vraag kan geven?

Bij voorbaat dank.

Gr. John
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
EOSKOP
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3273
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2006 19:00
WoonplaatsCOLON Dordrecht

15x zoom bereik en ingebouwd stabilisatie systeem, macro, compact, gebruiksvriendelijk, niet geschikt voor full-frame
blijkt ook iets met de lensvatting te maken hebben

Gr Johan
Laatst gewijzigd door 1 op EOSKOP, in totaal 28 keer gewijzigd.
Adobe CS 5 - Lightroom 4
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

De 5D II gebruikt bij filmen in ieder geval wel de hele sensor, maar comprimeert het beeld naar de juiste filmresolutie. Je zult dus wel zware vignetering over houden. Verder heb ik de sigma 10mm fisheye weleens op mijn 5D II gehad, en met de spiegel niets aan het handje. Evenals met mijn tokina 11-16 op de 5D II. Nadeel van de 10mm fisheye op fullframe is dat de zonnekapjes in beeld komen, dus daarom niet bruikbaar.

Ik zou gewoon eens naar de banjonet kijken, wanneer deze niet verder naar binnen steekt als normale EF-objectieven is er niets aan de hand. Want voor zover ik weet laat enkel Canon met zijn eigen EF-s objectieven het banjonet verder naar binnen komen, en doet geen enkele andere fabrikant dat.
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Bedankt voor je reactie Geert.

Dat de gehele sensor gebruikt word voor het filmen wist ik niet. Betekent dit wel dat het vignetering alleen zichtbaar is met groothoek, en verdwijnt naarmate je verder inzoomt?
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
Twins
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 357
GeregistreerdCOLON 05 Jan 2008 15:05
WoonplaatsCOLON Hoogeveen

Hier en link met foto's op een 1D III.

Volgens mij passen third party lenzen wel altijd maar zijn ze niet altijd geschikt.

Groeten Henk
Gr. Henk
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Dat durf ik niet te zeggen, met de tokina 11-16 in ieder geval wel. Daar zijn de zwarte hoeken weg op 16mm (lichte vignetering blijft). Maar je kunt toch vrij eenvoudig zelf zien dat de gehele sensor word gebruikt? Camera op statief, foto maken, live-view aan en dan film-functie starten? Je ziet dan boven en onder een klein donkergrijs balkje omdat iets minder van de hoogte gebruikt word, maar ziet wel dat dus bijna de hele sensor gebruikt word.
pepijnvb
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 166
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2010 18:25
WoonplaatsCOLON Capelle aan den IJssel
CONTACTCOLON

tja passen zal het wel...heb even gegoogled voor je :roll:
The Tamron 18-270mm f/3.5-6.3 Di II VC Lens is a "DI II" lens, which means it delivers an image circle designed to cover an APS-C (1.6x FOVCF) sensor. Unlike Canon EF-S Lenses, the Tamron 18-270 will actually mount to a full frame body, but there is significant vignetting.
voor de volledige review

groetjes Pepijn
Wat ik allemaal heb is niet belangrijk, wat ik KAN dat is wat telt........
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Bedankt Henk & Pepijn. :D
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
pepijnvb
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 166
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2010 18:25
WoonplaatsCOLON Capelle aan den IJssel
CONTACTCOLON

Graag gedaan, nu mooie films maken :)
Wat ik allemaal heb is niet belangrijk, wat ik KAN dat is wat telt........
Gebruikers-avatar
EOSKOP
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3273
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2006 19:00
WoonplaatsCOLON Dordrecht

EOSKOP schreefCOLON15x zoom bereik en ingebouwd stabilisatie systeem, macro, compact, gebruiksvriendelijk, niet geschikt voor full-frame
blijkt ook iets met de lensvatting te maken hebben

Gr Johan
Oeps niet nagedacht :oops:
Adobe CS 5 - Lightroom 4
pepijnvb
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 166
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2010 18:25
WoonplaatsCOLON Capelle aan den IJssel
CONTACTCOLON

Jawel, goed nagedacht. Alleen betekend niet geschikt voor full frame niet automatisch dat het fysiek niet past. Dat staat namelijk ook op alle verkoop sites; niet geschikt voor, dit heeft te maken met de vignettering welke optreed als je een objectief wat gemaakt is voor crop op een FF schroeft.

Fysiek past het wel, geschikt is hij niet. ;)

Groetjes, Pepijn
Wat ik allemaal heb is niet belangrijk, wat ik KAN dat is wat telt........
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar