Fotografievakantie

ModeratorCOLON Global Moderators

Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

De kerst is net voorbij en over een paar daagjes zeggen we 2010 weer vaarwel en sluiten we 2011 weer hoopvol in onze armen.
Mocht je dit jaar, ongepland, iets eerder met de gipsvlucht van wintersport teruggekomen zijn, dan heb je hier denk ik wel even tijd voor.

De vakantietijd komt er langzaam weer aan. Ja, het duurt nog wel een half jaar, maar zo Nederlands als we zijn, profiteren we graag van idiote termen als 'vroegboekkorting' en gaan we binnenkort alweer als idioten naar de reiswinkels toe om de dikste folders van de mooiste lokaties te halen om vervolgens thuis via internet bij een ander de reis voor 5 tientjes goedkoper te bestellen. Vervolgens verkneukelen we ons maandenlang op die twee weken van laveloos in de zon liggen en bier drinken. Ja, geef het maar toe.

Maar goed, ik fotografeer. Doe dat vele weken per jaar en de weken dat er niets te fotograferen is, ben ik er ook wel mee bezig. Het giert door mijn bloed in plaats van stromen.
En, ondanks dat mijn collega's de desbetreffende weken al hebben ingepland (wees gerust, ze hebben overlegd hoor) zal er voor mij in 2011 toch ook wel een periode aankomen dat de baas zegt: "en nu naar huis, je hebt vakantie"

Drie weken lang naar het plafond kijken, geen foto maken, niks meer af te werken (dat doe ik gewoon op mijn werk of direct na een voetbalwedstrijd) geen leuk boek meer te vinden (wat anders toch in een uur compleet versleten is)

Kortom, u raad het misschien al, ik ben bang om me stierlijk te gaan vervelen in die vakantieperiode.

Dus ik zat vandaag wat rond te zoeken en kwam daar het woord Fotografievakantie tegen. Hé, da's wel grappig.
Wat blijkt, moet ik met een groepje (laat ik het netjes zeggen) onervaren fotografen op pad. Kan allemaal wel heel gezellig wezen, maar het grote probleem was dat dat in een natuurgebied was. Nu is dat ook nog niet zo erg, ware het niet dat ik niets met natuurfotografie heb.
Ga je verder kijken, toch?

Dus ik weer verder zoeken, en het gros was toch allemaal ge-ent op de wat minder ervaren fotografen. Daar wil ik mezelf inmiddels niet meer onder scharen. Ik weet wat de relatie tussen sluitertijd en diafragma is, ik weet wat beeldhoeken doen met je achtergronden, ik heb kennis over de onderwerpen die ik leuk vind om te fotograferen, ik weet genoeg om mezelf niet 'minder ervaren' te noemen.
En daarnaast is het overgrote deel toch wel weer toegespitst op de bloemetjes en de bijtjes. Iets wat ik hier in Nederland ook zou kunnen als ik dat wil. Nederland is op dat gebied groot genoeg en er is genoeg te vinden. Snuffelt u maar eens door onze natuurrubrieken en je snapt dat er genoeg mooie dingen in Nederland zijn.

Hoe denken jullie over fotografievakanties? Zou je er aan deel willen nemen? Weet je of ze er zijn voor de wat meer ervarenere fotografen? En ook belangrijk, omdat er het woord 'fotografie' of 'onder begeleiding van een professioneel fotograaf' bij staat hoeft dat nog niet zeggen dat de reissom opeens twee keer zoveel kan zijn. (ik blijf toch Nederlander, niet?)
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Naar wat ik begrepen heb is het grootste verschil tussen een fotografie-vakantie en een rondreis dat je meer tijd hebt om te fotograferen. Dus niet eerst elke dag 5 locaties bezoeken om ze gezien te hebben, maar slechts 2 omdat je dan ook de tijd hebt om er foto's van te maken. En zeker bij natuurfotografie, pas niet opstaan wanneer de zon al aan het opkomen is, daarna eerst ontbijten en vervolgens te vertrekken. Het mooiste licht is dan namelijk al geweest. Nee, er op tijd uit, wat brood smeren om mee te nemen en dan zorgen dat een ervaren reisleider jou op de juiste plaats brengt een half uur voor zonsopkomst. Maar jou, Jeroen, een beetje kennende is dat ook niet precies wat jij zoekt om er zo vroeg voor op te staan, nota bene nog wel wanneer je vakantie hebt. Mijn persoonlijke ervaring met een fotografiereis gaat echter niet verder dan een weekend onder leiding van Ruben Smit op Texel, van vrijdagmiddag t/m zondagmiddag. Dat was 350,-- euro inclusief eten, drinken en overnachting, en vond dat het zeker waard. Voor datzelfde geld zou ik er zo weer aan deel willen nemen.

Maar het is ook een beetje wat je van zo'n vakantie verwacht. Wanneer je de tijd wilt krijgen om te fotograferen, is het wel fijn om een reisleider te hebben die weet dat een goede foto tijd vraagt. Verder kijken fotografen toch anders naar plaatsten als andere personen. Wij kunnen ergens iets moois in zien, terwijl een gewone reisleider dat over het hoofd zou zien. Ook is het wel handig als je aan de goede kant van de berg staat met zonsopkomst :)

En ik weet niet hoe goed jou Engels is, maar vanuit magnum (http://magnumphotos.com/Archive/C.aspx? ... 7O3R1VX08V" onclick="window.open(this.href);return false;) worden er ook fotografiereizen georganiseerd die wel wat diepgaander zijn als diafragma's en sluitertijden.
Apple
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1143
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2010 16:09
CONTACTCOLON

Vind het nog niet zo gek wat je schrijft. Kan het ook nog eens goed begrijpen.

Zelf wel over nagedacht om een eens zo'n reis te maken, aantal sites bekeken de meeste deden landen aan binnen Europa en daar had ik zelf niet zo'n trek aan. Groot aantal van de reizen die ik zelf bekeken heb hadden te veel een cursus gehalte met opdrachten etc. En daar had ik wederom geen zin aan. Ik heb mij zelf afgevraagd heb ik een fotografie vakantie nodig om foto's te kunnen maken. Antwoord was voor mij al vrij snel "nee" September voor het eerst een groepsreis gedaan (door China) en dit is mij uitermate goed bevallen. Zelfs zo goed dat ik besloten heb om in maart het nog eens te proberen, maar dan door Sri Lanka. Volgende rondreis voor september zal ik waarschijnlijk wel zelf plannen, maar een groepsreis heeft ook wel weer zijn charmes.

Zelf denk ik er wel eens over na om te kijken of er nog een paar enthousiastelingen zijn die een rondreis willen maken door een land als bijvoorbeeld: Vietnam, Tibet, Nepal etc En dan lekker ongedwongen foto's maken. (bijvoorbeeld een individuele rondreis met privé chauffeur/gids) :D
* Wagner-fotografie - Workshops fotografie -_- april 2016 & 2017 Reisfotografie @ Bali & Jakarta Indonesië
.
phd
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1811
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2006 14:37

Ik (we) heb ook serieus zitten kijken naar een fotografievakantie, maar ik ben zo ontzettend bang dat je met van die beterweters in een groep komt te zitten. En om nu twee weken op vakantie te zijn met mensen die je na twee dagen al niet mag.... Laat maar zitten.

Je kan beter zelf een leuke reis boeken naar IJsland (of ander land) waar je zelf je trip kan uitzetten.
FrozenTimes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 290
GeregistreerdCOLON 24 Aug 2010 09:57

Toevallig heb ik net een post gelezen (op een ander forum) van een geplande fotografie vakantie naar Polen.
Het idee spreekt mij ook wel aan, maar het is wel handig als je met gelijkgestemde op pad gaat ;)

Ik ga dit draadje even volgen...
Gebruikers-avatar
linda
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 209
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2006 14:55
WoonplaatsCOLON Haarlem
CONTACTCOLON

Een vriend van mij is geemigreert naar Noorwegen en organiseert fotoworkshops in "zijn" gebied. Inspirerende man en goede fotograaf, ziet dingen net even iets anders dan de rest ;-)

http://web.me.com/arthurvanriet/NordicV ... twerk.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Misschien een optie voor je Jeroen? :D

Groetjes Lin
EOS 7D/ 350D en wat lenzen.
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Buiten natuurvakanties zijn er natuurlijk legio andere fotografievakanties zelf te bedenken. Neem een thema en ga op pad! Treedt in de voetsporen van Hemmingway (Cuba!?), ga op zoek naar de mysteries van rechter Ooka in China of Japan of ga op jacht naar oude follies in Europa. Waarom moet het georganiseerd zijn door een of ander reisbureau? Waarom mot er zo nodig een "vakfotograaf" mee?
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Ik wil al heel lang, en achterin de diverse Engelse bladen staan er ook genoeg, als je er een paar zoekt dan raad ik je aan om outdoorphotographer te kopen.

Maar misschien, naar IJsland, naar Bob?
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
ravon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1480
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2007 18:33

Geen popie jopie reisleider die een schema afwerkt, geen betweterige vakfotograaf die het bij doorvragen al gauw niet meer weet en alsjeblieft geen bluffertjes of zeurkousen die mij gaan uitleggen wat dynamisch bereik precies is. Laat mij maar lekker zelf (alleen of met klein groepje bekenden) op pad gaan en - zoals jeveos al schreef - al dan niet een thema kiezen.
Laatst gewijzigd door 1 op ravon, in totaal 29 keer gewijzigd.
Er is geen box.
Afotos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 949
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2009 18:38
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Ik heb afgelopen vakantie in Canada redelijk wat foto apparatuur meegenomen, degene met wie ik ging had weinig met fotografie. Achteraf had ik minder spullen mee moeten nemen en ook minder hoge verwachtingen moeten hebben aan hoe veel tijd/mogelijkheid ik had om foto's te maken.

Een fotografie vakantie wil ik over een aantal jaren gaan doen, nu eerst flink sparen en dan een auto kopen in noord amerika en er bijvoorbeeld een jaar rond cruisen en op iedere plaats zo lang blijven als dat me nodig lijkt voor de foto's die ik wil. Of dat alleen is, met iemand die zelf niet fotografeert maar wel bereid is om daar relatief veel tijd aan te besteden of met een andere fotografie gek zie ik tegen die tijd wel.
757D + 8-400 mm
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

En vergeet Schoffie niet.

Volgend jaar gaat ie diverse zaken doen. Het mooie van Schoffie is, dat-ie er kan zijn als je hem nodig hebt, in jouw geval vooral om dingen aan te wijzen :) En Schoffie is niet allerbelabberdst duur.
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

@VFRood:
fotojeroen schreefCOLONNu is dat ook nog niet zo erg, ware het niet dat ik niets met natuurfotografie heb.
:wink:

Jeroen, waarom ga je niet met je favoriete voetbalclub op trainingskamp?
(FC-Barcelona zal wel niet lukken)
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

Ik heb er ook weleens aan zitten denken, bv met Marsel van Oosten naar Japan/Namibie oid. Maar goed, eigenlijk komt de gehele groep met dezelfde fotos terug, fotos die al ergens in een perfecte vorm online staan, gemaakt door de reisleider... Ik ben verder een `einzelganger` met dit soort zaken, reizen met gezelschap is niet helmaal mijn ding...

Ik ga liever met vrouw/kids op vakantie, om lekker mijn eigen plan te trekken. Misschien dat ik met minder mooie foto`s thuis kom, maar dat neem ik dan voor lief...
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Vo9etbal of auto's zal het ook nooit worden. Het is vakantie, geen werk :D

Misschien is zelf zoeken naar iets interessants nog niet eens zo raar. Probleem is dat ik meestal 'rare' wensen heb. Zoals ik al eerder zei is natuurfotografie echt niet mijn ding. Ga soms graag mee op pad met fotografen de bossen in, maar da's echt meer voor de klets dan voor de plaatjes.

Plat op mijn buik voor een bloempje is nu eenmaal niet mijn ding. Plat op mijn buik voor een auto of voetbal is hetzelfde, maar toch krijg ik van die foto's een beter gevoel. Ieder zijn ding zeg maar.

Denk dat ik dan toch voor de wat journalistiekere onderwerpen zou willen gaan. Meer de dingen met een verhaal erachter. Daar ook een tijdje rondzwerven om het gewoon uit te diepen. Op zoek naar iets. Antwoorden krijgen of niet. Vragen beantwoord zien worden of zien groeien. Maakt niet uit, maar wel iets wat ik in beeld kan brengen volgens mijn eigen visie, waar ik mijn ei in kwijt kan en wat totaal anders is als wat ik normaal doe.

Niet dat ik per sé een foto wil maken die iets of iemand moet raken, maar waar in ieder geval iets achter zit.
Heb wel een aantal ideeën, en zijn ook wel realistisch. Punt is dat ik het echter ook weer niet graag in mijn uppie doe en dat er dan maar weer weinig ander geïntereseerden zijn die a) dat ook wel interessant vinden en b) mij ook aanspreken om een week of twee weken mee te vertoeven (het moet wel klikken natuurlijk, en ik schijn als ik soms mensen hier mag geloven enigzins apart te zijn)

Zo heb ik van kleins af aan al een heimlijke fascinatie voor oorlogstuig (ben daar ergens nog een klein jongetje in) en een voorbeeld daarin zijn de Duitse V-wapens. Zou bijvoorbeeld graag nog eens naar Peenemünde willen of naar Nordhausen (Mittelbau-Dora)
Maar ja, dat zijn nu niet de onderwerpen waar de meeste hier zo 123 iets mee hebben. Zou dat soort onderwerpen ook niet zo snel met 15 man willen uitdiepen
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Nordhausen.... onder de Harz dacht ik?

Is Bergen-Belsen ook iets voor jou? Was voor mij een indrukwekkende ervaring. Ligt onder de Lüneburger heide.
Wil ik nog wel weer heen :) Kun je Buchenwald eventueel mee combineren. Dat ligt nog weer een stukje verder.
Ik wil in elk geval nog wel eens 2 dagen naar BErgen-Belsen. En Buchenwald lijkt me ook wel iets. Maar dan na Buchenwald toch even Thüringen op de sensor zetten.

Yep. Even gekeken. BB ligt bij Hannover en Buchenwald is verder en Nordhausen ligt er tussenin.

Heb je hoogtevrees? Nee? Dan kan ik je ook nog aanraden om naar de Kyffhauser te gaan. Ik denk dat jij als bedaarde rijder het stukje rally circuit omhoog wel kunt waarderen.

http://www.myvideo.de/watch/544012/Kyff ... mit_der_R6" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.gaskrank.tv/tv/motorrad-fun/ ... r-3916.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Boven heb je een Denkmal die je kunt beklimmen met mooie beelden. Hier moet je dus geen hoogtevrees voor hebben... de trap "kleeft"aan de muur :)
Laatst gewijzigd door 1 op VFRood, in totaal 30 keer gewijzigd.
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Zeebenen?
Sommige kustvaarders hebben een beperkte passagiersaccomodatie.
Doe je in een paar weken ettelijke haventjes aan en wellicht is het leven aan boord ook het fotograferen waard.

Geen zeebenen?
De binnenvaart of de Sneekweek?
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
frank
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1454
GeregistreerdCOLON 02 Nov 2004 22:02
WoonplaatsCOLON Waalre

doei
Laatst gewijzigd door 1 op frank, in totaal 7 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Ina
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3090
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2006 22:46
CONTACTCOLON

Zelf heb ik inmiddels twee keer aan een 'fotografievakantie' deelgenomen, een volgende komt al weer heerlijk dichterbij :D en de vierde staat in de planning voor februari 2012.

In 2008 ben ik met een groep naar Noorwegen geweest en hoewel ik daar vaker was geweest, kwam ik nu op plaatsen waarvan ik het bestaan niet wist!
De ervaring van de reisleider/fotograaf hoeft dus niet alleen het fotograferen te betreffen, maar kan net zo goed betrekking hebben op het gebied waar je bent.
We fotografeerden overdag van vóór zonsopgang tot ná zonsondergang en 's avonds leverden we 3 beelden in die we daarna samen bespraken.
Mijn reisgenoten waren geen van allen onervaren fotografen meer, iedereen had ruim voldoende (zelf)kennis aan boord zónder dat er betweters tussen zaten (waar ik overigens van te voren ook enórm bang voor was!!!)

In de zomer van 2009 ben ik met (bijna) dezelfde groep naar IJsland geweest.
De dagen daar waren anders ingedeeld, omdat er in juni geen avonden zijn in IJsland. M.a.w. we gingen toen 's avonds gewoon dóór met fotograferen ook al waren we 's ochtends al om 04.00 uur daarmee begonnen :lol:
In IJsland reisden we o.l.v. twee IJslandse reisleiders/chauffeurs die daarnaast óók fotograaf waren. Een ideale combinatie. De route was van te voren gepland (i.v.m. overnachtingen) maar de locaties werden per dag met ons besproken en desnoods op ons verzoek later op de dag nog weer gewijzigd.

Bij beide reizen stond het fotograferen voorop, maar je wilt niet weten hoeveel gein en lol we hebben gemaakt.
De onvermijdelijke 'man met de hamer' kom je absoluut op een dag tegen, maar juist binnen een leuke, vriendschappelijke groep is dat geen enkel probleem. Blijf je desnoods gewoon zo'n dag thuis of je doet het heerlijk kalm aan.

Je zou inderdaad kunnen denken dat iedereen met dezelfde foto's thuiskomt die wellicht ooit al eens beter zijn gemaakt door de 'ervaren fotograaf' onder wiens leiding je op stap gaat.
Natuurlijk ontkom je zo nu en dan niet aan bijna identieke beelden, maar het is verbazend met hoeveel NIET identiek materiaal elk huiswaarts keert. Elk heeft z'n eigen voorliefde, de éne landschap, de ander macro, weer iemand anders kiest voor abstract.
Ik denk dat heel veel fotografen een beetje 'einselgangers' zijn, met ieder zijn of haar eigen plan; binnen zo'n groep komt dat juist erg mooi naar voren en het voorkomt dat je voortdurend als 'kliek' één onderwerp staat te fotograferen.

Kortom: ik ben erg positief over 'fotografiereizen'.
De groep is inmiddels een bijna vast clubje geworden (we ontmoeten elkaar door het jaar heen vaker), in februari a.s. hopen we 6 dagen naar het Bayerischer Wald te gaan en voor februari 2012 staat IJsland weer op de planning.
Groet, Ina
Gespannen?? Gebruik eens wat vaker de ontspanknop........
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

Ook ik denk erover om een keer zo'n reis te doen. Afgelopen weken was ik in Lanzarote en als je daar mee op excursie gaat, dan zit je wel in zo'n strak tijdschema. Dan is het foto's nemen vanuit de bus, wat de compo en kwaliteit niet ten goede komt. Om maar niet te spreken van het ontzettend harde licht wat er is op het moment dat je vetrekt en waar men totaal geen rekening mee houdt. Ook niet bij de ingeplande fotostops. Zo heb ik veel bagger foto's overhouden, onder andere van het bekende groene meertje bij El Golfo. Eigenlijk ga ik het liefst helemaal zelfstandig, op eigen gelegenheid, op pad. Maar een fotoreis lijkt me een zeer goed alternatief.
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
Gebruikers-avatar
ebeckers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 752
GeregistreerdCOLON 23 Apr 2010 20:12
WoonplaatsCOLON Zoetermeer
CONTACTCOLON

Ina? welke reisorganisatie was/is dat?? ben wel benieuwd. Zit zelf ook rond te kijken naar een fotografie reis ..

Erwin
Romantische & moderne bruidsfotografie: http://www.erwinbeckers.nl
Facebook:http://www.facebook.com/ErwinBeckersFotografie
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar