1D Mark III of de 7D ???

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Urbexphotography
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 298
GeregistreerdCOLON 18 Jul 2010 21:10

Hallo allemaal,

Ik ga overgaan tot de aankoop van een 2de body.Mijn max uitgaveprijs is 1300 euro.

Voor dit geld kan ik ofwel een Canon 7D met 18mp kopen ofwel een 1D mark III met een 35000 clicks volgens de eigenaar.
Nadeel is bij de 1D mark III is geen garantie meer :'(.En ook de foto's die reeds gestuurd zijn naar mij van het toestel zelf ziet het er vrij vuil en onverzorgd uit en dat vertrouw ik dan ook weer niet echt en wijst voormij op een onverzorgd toestel.

Doel van de camera's is om ze vooral aan te gaan kopen voor concerten te fotograferen en af en toe eens op circuit een shoot te gaan doen.

Welke raden jullie mij aan?
Anoniem 3

Volgens mij geef je het antwoord zelf al.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

http://www.dxomark.com/index.php/en/Cam ... e-sensors/(appareil1" onclick="window.open(this.href);return false;)/619%7C0/(appareil2)/434%7C0/(onglet)/0/(brand)/Canon/(brand2)/Canon

Kijk eens rond naar een toonbare 1DIII :wink:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Wil je een toestel met een kleine sensor of FF. Als je voor FF gaat kan je ook nog kijken naar een (occasion) 5DmII.

Groet, Bas
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Tja, als ik voor die keuze stond: 7D.
Maar ik heb beide, dus ik zit weer in een luxe-positie.

De 1D biedt het voordeel van een robuustere bouw en hij is beter in te stellen qua custom-functies.
Qua ruis gaan ze redelijk gelijk op, hoewel de 7D toch wat meer last krijgt van een kleiner dynamisch bereik op dezelfde hogere iso-waardes. Zeker in de donkere partijen.
Autofocus is goed, 1D is ietsjes rapper, maar heb met de 7D hetzelfde focusgemak.
De 7D heeft een geavanceerder focussysteem als de 1D. Soms makkelijker in de bediening. Sealing is gewoon goed te noemen. Camera is rap zat.

En geloof me als ik zeg dat ik ze ook beide gebruik. Je kunt ze in de kast hebben liggen en ze er alleen uithalen als je kleinzoon op de foto moet, maar ik gebruik mijn camera's meerdere keren per week en ze zullen moeten werken voor hun geld :D
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Urbexphotography
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 298
GeregistreerdCOLON 18 Jul 2010 21:10

Beasar schreefCOLONWil je een toestel met een kleine sensor of FF. Als je voor FF gaat kan je ook nog kijken naar een (occasion) 5DmII.

Groet, Bas
Ik heb reeds een 5DmII en niet zinnes er een 2de FF bij te kopen.
Wil een toestel met crop terug omdat het voor concerten achteraan in de zaal wel een voordeel heeft (wat meer zoombereik) ipv met een FF.

Van de 7D heb ik dan weeral gelezen dat hij kwa hoge iso slecht scoort en ik heb wat bang voor een fallende AF zoals er toch blijkbaar wat toestellen op de markt zijn dus...
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Je kunt toch vast wel ergens een 7D huren?
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Dexter202

Ik vind de 7D bijzonder goed op hoge ISO's. Wat ruis betreft doet ie niet onder voor de 1DIII, hooguit qua DR, zoals Jeroen ook al zegt.

Het grote voordeel van de 1DIII is de betere AF, anders dan dat spreekt volgens mij alles voor de 7D.
Aurelius
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 32
GeregistreerdCOLON 04 Jan 2011 19:55

Ik gebruik zelf de EOS1d-mk3 en 4 en zou deze voor geen ander willen ruilen zeker qua snelheid niet.
Zou zonder meer voor de 1d gaan body is bestand tegen ruwe behandeling en heeft een prima akku. Ik haal er meer dan 2000 foto's mee.
De 5dmk2 is een prima camera maar is een stuk langzamer.
Maar ik lees ook dat de eos1 nogal gebruikt uit ziet en je hebt zelf al wat weerstand daar tegen, dan moet je het gewoon niet doen.
Spaar even door en bij cameranu ligt een hele mooie eos1dmk3 voor 1999,00 euro en die ziet er nieuw uit.
Urbexphotography
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 298
GeregistreerdCOLON 18 Jul 2010 21:10

fotojeroen schreefCOLONJe kunt toch vast wel ergens een 7D huren?
Bij Konijnenberg mss wel ja in Turnhout maar daar zien ze mij niet meer dus...
En de beslissing moet genomen zijn voor komende zondag want dan ga ik al dan niet kijken naar diene 1D.
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

Wel frappant, meerdere mensen hebben hier een 7D en een 1D3, de voordelen die men noemt zijn vooral voor de 1D3 (dynamisch bereik, robuuster, sneller) maar men kiest voor de 7D?
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Betere eigenschappen vergeleken met het geld. Maar dat het beter is, wil niet zeggen dat het gruwelijk beter is. Een klein beetje beter is ook beter
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
arnold_w
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1247
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2009 20:50
WoonplaatsCOLON Bemmel
CONTACTCOLON

Als ik het doel van TS bekijk (concerten van grotere afstand) dan is de enige reden om naar crop te gaan blijkbaar meer tele.
Realiseer je wel dat het geen echte brandpuntverlenging is, dat bestaat in feite niet. Je maakt slechts gebruik van een deel van het glas.
Vergelijkbare resultaten zou je dus kunnen behalen met een crop uit een FF foto, afhankelijk van benodigde eindresolutie.

Gezien het feit dat de 5D2 (die je al hebt), 21mp tot z'n beschikking heeft en veel betere high iso prestaties dan een 1D3 of 7D, zou je dus prima kunnen croppen naar het 1.6x cropfactor formaat en nog meer dan voldoende resolutie en kwaliteit overhouden. Ik neem aan dat je concerten in zalen bedoeld bij minder goed licht en dus hogere iso's, dan ben je met de 5D2 toch veel beter af?

Mocht je voor een 1D3 willen kiezen, dan heb je sowieso "maar" 10mp tot je beschikking op een 1.3x cropfactor. Zet dat af tegen 21mp op FF en de keuze is helemaal snel gemaakt, gewoon croppen op de 5D2.

Uitgangspunt voor dit alles is uiteraard een haarscherp opjectief, als je gaat croppen met een matig presterend objectief, zul je het gebrek aan scherpte ook gaan versterken, maar dat zul je uiteindelijk op een cropcam waarschijnlijk ook wel gaan merken.
X-T1 | X-E2 | 8mm 2.8 | 10-24mm | 16-55mm | 50-230mm | 100-400mm | 1.4x TC | EF-X20 | Pan 24mm 2.5 | MD 28mm 2.8 | MD 35mm 2.8 | MD 50mm 1.4 | TAIR 135mm 2.8
Iceland - Photographic Journey | Flickr | Werkaandemuur | IJsland Fotoreizen
Sunnyboy
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4426
GeregistreerdCOLON 14 Sep 2007 13:11

post verwijderd
Laatst gewijzigd door 1 op Sunnyboy, in totaal 22 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Anne-Elise
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1415
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2006 16:31
WoonplaatsCOLON Zuid-Holland

als je het zelf al niet vertrouwd, zou ik het niet doen, niet bij een particulier in elk geval zonder garantie, geef dan liever iets meer uit aan de camera maar wel met garantie, zoals bij b.v cameraland of andere fotozaak waar ze ook tweedehands verkopen, of ga voor die nieuwe 7D.
Annelies


Mijn apparatuur zet ik hier niet neer om stoffig te worden, die heb ik n.l nodig om te fotograferen!
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Ik ken de 1D niet goed genoeg om het vergelijk te maken, maar in dit geval zou ik toch ook de 7D adviseren, gezien de vuile en onverzorgde staat van de camera.
Het zijn een hoop knaken die je uitgeeft, en dan zou ik toch voor de zekerheid van garantie gaan, of anders nog maar iets meer neerleggen voor een verzorgde camera met garantie...
Urbexphotography
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 298
GeregistreerdCOLON 18 Jul 2010 21:10

Ik heb nog een 1D mark 3 gevonden in uitstekende staat zelfs wel met 90.000 clicks en zonder garantie en voor 50 euro meer dan de onverzorgde 1D m3.
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

ook al heeft de camera maar 10 miljoen pixels, zijn wel verdomde goede en scherpe pixels !!
Een 1D kan volgens de papieren 300.000 kliks aan, dus 90.000 moet geen probleem zijn.
Wel even in je achterhoofd houden dat tijdens concerten en dat soort evenmenten een kleinere camera soms wel wat handiger kan zijn, de 1D is nogal een baksteen wat je aan je nek hebt hangen.

Maar hier op het forum staat een mooie 7D, niet voor veel en deze zou een prima alternatief zijn voor een 1D.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

Pixels...zijn dat die dingen die het op een verjaardag zo goed doen ?

:wink:

Een 1D3 heeft heeft met een 70-200 een resolutie van 43 lijnparen per millimeter. De 7D met 8 megapixel meer haalt 46 lijnparen per millimeter.... Komt bij dat de sensor van de 1D3 breder en hoger is, wat bij lijnparen per millimeter dus pure winst is....
Urbexphotography
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 298
GeregistreerdCOLON 18 Jul 2010 21:10

De 1D Mark III gaan halen de 'iets' betere versie die ik op het oog had.Helaas geen verpakking,geen software en videokabel stel ik nu vast.
Voel me eigenlijk zwaar in de zeik gezet door die verkoper maar hij zegt (en moet er helaas genoegen met nemen) dat hij dat allemaal kwijt gespeeld is.Of dat nu waar is of niet dat weet ik niet he!

Nu een vraagje over de 1D MIII.
Ik merk dat alle instellingen niet zichtbaar zijn op het grote scherm achteraan wat bij de 5D MII wel zo is.
Ff nagekeken hoe ik dat bij de 5D tevoorschijn tover,maar bij de 1D lukt dat dus niet :'(.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar