Was dat schrikken!

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Anoniem 3

Bekijk ik gisteren mijn gekoesterde Magic Drainpipe (80-200L), blijkt er achter op de frontlens een behoorlijk stuk stof te zitten.
De lens is water- en stofdicht, dus het is mij een raadsel hoe dat object zich daar heeft kunnen nestelen.
Als je door de lens kijkt, dus zonder camera, is de ongewenste vreemdeling heel goed te zien.

Mijn vraag is:
Is er een testmethode waarmee ik kan zien of dat object ook werkelijk in de weg zit op een foto?
Ik heb vandaag al wat foto's van de prachtige blauwe lucht gemaakt, maar kan daar geen extra oneffenheden op ontdekken.

Ik heb al contact opgenomen met Rofa om te zien of zij het kunnen oplossen, maar daar krijg ik morgen pas antwoord op.

Enig idee bij de honderden ervaringsdeskundigen van dit forum?

Groet,
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Is het stofdeeltje te verplaatsen door met de vingers tegen het objectief te tikken?
Als het niet in het midden zit kan het dan nog wel meeveallen.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Anoniem 3

Nee niet te verplaatsen, noch door tikken, noch door wrijven van de lens (heel voorzichtig natuurlijk).
Hier een foto:

12121

Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Ten opzichte van het totale glasoppervlakte is het maar een miniem plekje.
Je gaat er hoogstwaarschijnlijk niets van merken.
Het zou mij verbazen als je met een goede laboratoriumuitrusting wel opmerkelijke verschillen zou meten.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Anoniem 3

Een hersenspinsel:
Als ik nu eens een ballon statisch maak en die over de lens zou bewegen??? Of heb ik dan kans om al het stof in de lens te gaan verzamelen en kans te geven zich op de frontlens te gaan nestelen?
Gebruikers-avatar
premiumblue
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 769
GeregistreerdCOLON 11 Mei 2005 06:50
WoonplaatsCOLON Tijnje, Fryslân
CONTACTCOLON

Ik ben eerder bang dat je met de statische elektrischiteit je electronica in je lens gaat beschadigen.
EOS 7D + grip, EOS 50D +grip ,Canon 70-200 F2.8L; Canon 100-400L, Canon 17-40 F4 L, Tamron 90mm 2.8 Macro, 2x Speedlite 430EX... en dat alles in een Vanguard Oregon 58 rugzak.
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

Dit ga je op een foto echt niet zien, lekker Laten zitten. Je bent trouwens aardig aan het poetsen geweest... Let er wel op dat overmatig poetsen de coating kan beschadigen.
Gebruikers-avatar
dukie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 905
GeregistreerdCOLON 01 Mei 2008 16:59
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch
CONTACTCOLON

ik heb ook een miniscuul puntje op de frontlens zitten, en merk er totaal niets van in de foto's. Deze ga je volgens mij ook niet zien

Peter
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Ik moet je teleurstellen, je 80-200/2.8L is niet water- en stofdicht :( (bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Canon_EF_80-200mm_lens)

Iets op de frontlens is minder erg dan je wellicht denkt. Kijk eens naar dit voorbeeld: http://www.kurtmunger.com/dirty_lens_articleid35.html.
Aan de andere kant kan ik mij voorstellen dat je het liever anders ziet. Ik ben bang dat de enige echte oplossing is om de lens uit elkaar te halen, schoon te maken en weer in elkaar te zetten. Ik zou dat niet aandurven... Rofa zou er wel wat mee moeten kunnen.

Sterkte in deze moeilijke tijd :wink:
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Gebruikers-avatar
ebvandevechte
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2351
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2005 21:52
WoonplaatsCOLON Woubrugge, in het Groene Hart van NL

Gabriel jij hebt denk ik nu al heel wat goede oplossingen gehad.
Ik moest nog even denken aan dat hele kleine putje in de voorruit van mijn auto, als je goed kijkt zie je het maar ik heb er totaal geen last van.
groetjes, Eb
Garoeten van €b
De echte fotograaf kan niet zonder zijn CANON ....... you can ?
Gebruikers-avatar
rooster
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 734
GeregistreerdCOLON 08 Apr 2007 18:38
WoonplaatsCOLON Hoorn

Dit soort stofjes zie je wel degelijk met fel tegenlicht en een kleine diafragma opening. :shock:
Althans wel bij m'n EFs 10-22.
"One test is worth a thousand expert opinions"
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Gabriel, je lens is alleen afgesloten als hij gekoppeld is of met de lensdop. De achterkant is gewoon open en dus kan stof er makkelijk in. Zeker met modellen waar er interne focus is.:)

Verder zou je het front element kunnen los kunnen maken en met perslucht blazen. Maar ik zou er niet wakker van liggen. Ik zou eerder wakker liggen van je smerige front element :) Dat je last van flare kunt krijgen is groter dan dat je dat stofje op een foto terug ziet. Gaat niet gebeuren ook.
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Kennen we dat gebroken UV filtertje nog met een enorme ster waarmee iemand nog gewoon foto's mee gemaakt heeft. Jan weet vast wel welke ik bedoel :)

Dus, daarbij zit dat gedeelte buiten het scherpstel gebied. Dat je het op een wideangle eerder gaat zien is waar en bij tele minder. daar kun je zelfs je vinger soms in het beeld houden en dan staat hij er niet op :)
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Anoniem 3

Maar toch, het zit me niet helemaal lekker.
Ik wacht Rofa even af.
Iedereen bedankt voor de reacties.
Gebruikers-avatar
arnold_w
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1247
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2009 20:50
WoonplaatsCOLON Bemmel
CONTACTCOLON

Zo'n tele gebruik je meestal maar tot f/8 en dan ga je dat idd niet zien.
In noodgevallen schiet ik wel eens met f/2.8 door een hekwerk, frontelement tegen het gaas aan en je ziet er niets van.
Zo'n lullig stofje ga je dus echt niets van merken. Kan me voorstellen dat het voor je gevoel in de weg zit, maar optisch dus niet.
Ik betwijfel zelfs of je het op f/22 gaat zien, de stofjes op je sensor zie je dan waarschijnlijk eerder.
Ik zou er niet teveel geld aan uit gaan geven.
X-T1 | X-E2 | 8mm 2.8 | 10-24mm | 16-55mm | 50-230mm | 100-400mm | 1.4x TC | EF-X20 | Pan 24mm 2.5 | MD 28mm 2.8 | MD 35mm 2.8 | MD 50mm 1.4 | TAIR 135mm 2.8
Iceland - Photographic Journey | Flickr | Werkaandemuur | IJsland Fotoreizen
Anoniem 3

Update:
Rofa mailde me terug dat zij niet aan de reparatie begonnen, omdat Canon geen onderdelen meer levert.
Dan zo maar verder....
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Gabriel, ik heb het vaker voorbij zien komen dat bij de 100-400 en ik geloof een aantal 17-85ISen men het front element iets los schroefde en met de bekende perslucht flessen en zo'n rietje even pfffffft klaar. Maar je zult het uberhaubt niet zien. En de kans is aanwezig dat als je gaat lopen, met die bazooka in je rugtas, dat je A aangehouden wordt door de AIVD, (sorry grapje) en B dat het stofje loskomt ergens anders in de behuizing gaat zitten.

Als je hem niet vast hebt zitten dan doe je toch wel de achterdop erop?
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
Anne-Elise
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1415
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2006 16:31
WoonplaatsCOLON Zuid-Holland

ach zolang je het stofje niet ziet, zal je er wel mee kunnen leven, als het wel zichtbaar is kun je daar altijd achteraf nog wat in doen met photoshop :P

als het je echt niet lekker zit kun je he altijd zelf nog uit elkaar proberen te halen, moet er bij zeggen dat ik er niet aan zou beginnen, als het om de plastic fantastic gaat durf ik dat risico nog wel aan, maar het moet niet groter en duurder worden :mrgreen:
Annelies


Mijn apparatuur zet ik hier niet neer om stoffig te worden, die heb ik n.l nodig om te fotograferen!
eric_nl
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 3773
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:52
WoonplaatsCOLON NL
CONTACTCOLON

Om je gerust te stellen: scheur eens een klein hoekje af van een post-it en plak dit op de frontlens. Probeer maar eens een foto te maken waarbij je deze in beeld krijgt.
Dexter202

addy101 schreefCOLONIets op de frontlens is minder erg dan je wellicht denkt. Kijk eens naar dit voorbeeld: http://www.kurtmunger.com/dirty_lens_articleid35.html.
Interessante link, addy101. Hier is nog zo'n voorbeeld: http://www.lensrentals.com/news/2008.10 ... -scratches" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik zou me er niet druk om maken ;)
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar