Spotmeeting

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
edwardmila
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 420
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2011 20:41

Ik heb een toestel (Canon EOS 500D) met 9 AF punten.

Als ik mijn toestel instel op 'spotmeting', zou ik toch mogen verwachten dat hij alleen scherpstelt op het middelste AF punt of niet?
Waarom wisselt het dan altijd. De ene keer stelt ie scherp op 4 AF punten behalve de middelste, de andere keer stelt ie scherp op een AF punt wat iets 'ziet' op de voorgrond...
Ik zou graag in het midden scherpstellen op iets waarop ik heel bewust richt.

Wie kan me helpen?
Gebruikers-avatar
EoneX
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 633
GeregistreerdCOLON 01 Apr 2009 07:06
WoonplaatsCOLON Apeldoorn
CONTACTCOLON

Spotmeting heeft te maken met de lichtmeting. Hij zal dan voor de belichting alleen centraal meten.

Je zal het AF punt handmatig centraal moeten zetten. Andere functie *weet zo niet hoe dat op de 500D is*.

Edit: handleiding 500D (http://software.canon-europe.com/files/ ... L_Flat.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;)
(pag. 66/150 en 171)
Laatst gewijzigd door 1 op EoneX, in totaal 14 keer gewijzigd.
Ach ja, wie ben ik?
Onze Foto's gemaakt met een Canon.
Gebruikers-avatar
sven2912
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1745
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2010 09:18
WoonplaatsCOLON Nijmegen

spotmeeting slaat op de lichtmetingsmethode, niet op de focusmethode. lees ook je instructieboekje even door op dit vlak!
het knopje wat je normaal bij het terugkijken van plaatjes voor inzoomen gebruikt, is in foto-mode te gebruiken om je autofocus punt in te stellen. draai aan de instelwiel terwijl je door de zoeker kijkt, dan kun je zien welk punt je insteld!

tip: lees je boekje even goed door!

Succes
Canon
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

spotmeting is een meting van een erg klein gebied binnen je zoeker, vaak alleen binnen het kleine rondje wat je ziet, anders dan gemiddelde meting kijkt hij alleen naar de lichtwaardes binnen dit gebied, niet waar je op scherpstelt op dat moment, dit zul je zelf moeten selecteren in een menu of knopje (waar dit precies bij een 500D zit weet ik niet).
Wel kun je bij sommige camera's deze spotmeting koppelen aan een scherpstelpunt, wederom heb ik geen idee of dit ook bij een 500D kan.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
edwardmila
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 420
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2011 20:41

Ah oke, dank jullie :oops:

AF punten worden in het boekje nl ook vermeld onder het kopje 'scherpstellen'.
Ik heb nu gevonden hoe ik het middelste AF punten kan gebruiken om scherp te stellen: terwijl je door de zoeker kijkt op het vergrootglas klikken en met de 'draaiknop' het juiste AF punt selecteren waarop je wil scherpstellen...
Gebruikers-avatar
Sushi
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2840
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

edwardmila schreefCOLONAF punten worden in het boekje nl ook vermeld onder het kopje 'scherpstellen'.
Ik mag hopen van wel ja gezien "AF" voor "Auto Focus" staat en "Focus" wel aardig met scherpstellen te maken heeft. :wink:
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Klopt helemaal! 't Is ook verwarrend, bij AF denk je toch gelijk aan AutoFocus... maar dat is het dus niet!
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
EoneX
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 633
GeregistreerdCOLON 01 Apr 2009 07:06
WoonplaatsCOLON Apeldoorn
CONTACTCOLON

Sushi schreefCOLON
edwardmila schreefCOLON Ik mag hopen van wel ja gezien "AF" voor "Auto Focus" staat...
MarcoEOS550D schreefCOLONKlopt helemaal! 't Is ook verwarrend, bij AF denk je toch gelijk aan AutoFocus... maar dat is het dus niet!
:roll: nee nu wordt het hem helemaal duidelijk ;)
Ach ja, wie ben ik?
Onze Foto's gemaakt met een Canon.
Gebruikers-avatar
Sushi
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2840
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

MarcoEOS550D schreefCOLON't Is ook verwarrend, bij AF denk je toch gelijk aan AutoFocus... maar dat is het dus niet!
Dat is het zeker wel! Alleen worden de puntjes ook (mis)bruikt om duidelijk te maken welk gebied de belichtingsmeting zijn werk doet.

@EoneX: Wel goed quoten he :wink:
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

EoneX schreefCOLON
Sushi schreefCOLON
edwardmila schreefCOLON Ik mag hopen van wel ja gezien "AF" voor "Auto Focus" staat...
MarcoEOS550D schreefCOLONKlopt helemaal! 't Is ook verwarrend, bij AF denk je toch gelijk aan AutoFocus... maar dat is het dus niet!
:roll: nee nu wordt het hem helemaal duidelijk ;)
Haha dat krijg je als je tegelijk aan 't reageren bent... ik reageerde dus niet op Sushi, maar op EdwardMila.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar