Hoe bewaren jullie de foto's?

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
sandra2010
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 37
GeregistreerdCOLON 21 Mrt 2010 21:35

Mijn schijf raakt al aardig vol en ik was benieuwd hoe/waar jullie je foto's op bewaren. Ik kan ze op dvd's branden maar dan heb ik er veel nodig. Nu staan ze op een externe harde schijf maar de levensduur van zo'n schijf schijnt niet heel lang te zijn.

Daarom mijn vraag hoe jullie.....hoe bewaren jullie je foto's?

Sandra
ravon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1480
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2007 18:33

Gebruik meerdere externe schijven en bewaar ze op verschillende plekken. De kans dat ze allemaal door dezelfde ramp getroffen worden is dan verwaarloosbaar klein en als dat toch gebeurt ben jij er waarschijnlijk ook niet meer en heb je geen last van het verlies van data.
Er is geen box.
sunblade
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3174
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2008 19:39

Ik heb een interne schijf van 0,5 TB en een externe schijf van 1 TB. Alle foto's bewaar ik op m'n interne schijf, en de externe schijf gebruik ik puur voor het maken van (timemachine) backups.

De truuc is weggooien, weggooien en nog eens weggooien. Bewaar alleen de foto's waar je echt tevreden over bent, en gooi de rest weg. Als je niet selecteert en alles probeert te bewaren blijft het vollopen, hoeveel schijven je er ook tegenaan gooit.

Ik deel de mening van de beperkte levensduur van een externe schijf trouwens niet. Die dingen gaan jaren mee. Het blijft natuurlijk wel een mechanisch onderdeel, en er zal wellicht een tijd komen dat er een stuk gaat of dat je pech hebt met een bepaald exemplaar. Maar dat geldt voor alles.

:wink:
phd
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1811
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2006 14:37

Volledig eens met sunblade. Ik heb een 500GB schijf intern en maak elke laatste dag van de maand een backup op een externe schijf. En dit doe ik om en om met een andere externe schif zodat ik altijd een backup heb.... Backups maken is gewoon erg belangrijk, er kan gewoon erg veel mis gaan. Denk bijvoorbeeld aan piek spanning op je lichtnet, inbraak, meganisch defect, per ongeluk iets verwijderen, virus en zo kan ik nog wel 10 dingen verzinnen.

Daarnaast ook erg belangrijk om niet alles te bewaren en een selectie maken.

Succes!
Gebruikers-avatar
JW17
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 108
GeregistreerdCOLON 10 Aug 2010 20:48

Inderdaad, veel weggooien. Gelijk al de map uitzoeken en dan na een half jaartje weer eens kijken en een deel wegdoen. Na een jaartje weer en dan blijven alleen de echt mooie plaatjes over.
Ik heb alles op DVD, daarnaast ook nog op een externe harde schijf die ik één keer per jaar weer aanvul met de nieuwe aanwinsten van het afgelopen jaar. Bij de PC staat ook een externe harde schijf met de recente foto's en deze staan ook op de PC zelf.
Groet, JW
~~~~
Leer van andermans fouten, want het leven is te kort om ze allemaal zelf te maken...
Gebruikers-avatar
Xtro
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 68
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2009 13:26

Ik heb m'n foto's op 3 plaatsen staan.. (ben nogal voorzichtig)
1 keer op de iMac.
1 keer op een externe HD die aan een windows pc hangt.
1 Keer op mn Popcornhour.
Elk begin van een nieuwe maand kopieer ik de nieuwe foto's van de vorige maand naar de andere 2 "backups"
Een Canon camera en een aantal objectieven.. net zoals jullie ;-)
Gebruikers-avatar
ReneC
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 92
GeregistreerdCOLON 24 Aug 2007 15:42
WoonplaatsCOLON Helmond
CONTACTCOLON

Ook ik sla alles 3x op.
Ik heb twee disken in mijn PC, die ik handmatig synchroniseer. (niet automatisch, want als het anders op de ene weg is, dan ook op de andere).
Verder kopieer ik alles 1x in de zoveeltijd naar mijn NAS toe.

Harddisk ruimte kost tegenwoordig bijna niets meer en als de disken vol lopen, plug ik er gewoon 1 bij.
2 TB kost nog geen 100 euro.

Dat disken een 'beperkte' levensduur hebben del ik niet echt. Het is natuurlijk elektronica en het kan kapot. Maar bij normaal gebruik duurt dat over het algemeen wel een aantal jaar.
En als je toch alles meerdere keren opslaat, ben je echt een vriend van Murphy als al je kopieën tegelijkertijd kapot gaan.
Bij DVD's moet je ook maar afwachten of ze het over 5 jaar in je nieuwe DVD speler nog te lezen zijn.

Grtz René
Kijk ook op www.familie-claassen.nl
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

het branden van dvd's is ook nog een tijdrovend klusje en is de houdbaarheid ook maar de vraag ik ben er jaren geleden in ieder geval mee gestopt.
Het gebruik van meerdere losse hardeschijven is Aan te raden. Zelf loopt het bij mij de spuigaten uit en zal er spoedig een nas komen.
Vooral omdat ik met meerdere pc's (macbook en imac) wil kunnen werken met dezelfde bestanden en evt. ook op afstand.
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Snip
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 575
GeregistreerdCOLON 15 Okt 2010 18:18
WoonplaatsCOLON Twente

heb van meerdere gehoord dat gemiddelde levensduur van een hdd zo'n 8 jaar kan zijn...

belangrijk is om de hdd af en toe nog te gebruiken, data opslaan gebeurt o.a dmv magnetisme, en als je dat 1x doet en jarenlang wegstopt, kan het magnetisme ietwat veranderen en staan de 1tjes en 0tjes verkeerd en weg is je data
Grt Frank

"I'm walking on the beach, next to the woman i love.
I see our dog playing with a stick in the sand...
At one point we stop and turn towards the ocean, to stare at the sunset.
As we hold each others hand, i think; f8 at 1/60"
phd
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1811
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2006 14:37

jandb schreefCOLONhet branden van dvd's is ook nog een tijdrovend klusje en is de houdbaarheid ook maar de vraag ik ben er jaren geleden in ieder geval mee gestopt.
Het gebruik van meerdere losse hardeschijven is Aan te raden. Zelf loopt het bij mij de spuigaten uit en zal er spoedig een nas komen.
Vooral omdat ik met meerdere pc's (macbook en imac) wil kunnen werken met dezelfde bestanden en evt. ook op afstand.
Je weet dat een NAS alleen geen goede backup oplossing is? Een keer een piekspanning en weg is je NAS... Een NAS waarbij je nog steeds een keer per maand een backup maakt op een externe schijf is beter.
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Xtro schreefCOLONIk heb m'n foto's op 3 plaatsen staan.. (ben nogal voorzichtig)
1 keer op de iMac.
1 keer op een externe HD die aan een windows pc hangt.
1 Keer op mn Popcornhour.
Elk begin van een nieuwe maand kopieer ik de nieuwe foto's van de vorige maand naar de andere 2 "backups"
En dan brand je huis af en heb je nog niets :wink:
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

phd schreefCOLON
jandb schreefCOLONhet branden van dvd's is ook nog een tijdrovend klusje en is de houdbaarheid ook maar de vraag ik ben er jaren geleden in ieder geval mee gestopt.
Het gebruik van meerdere losse hardeschijven is Aan te raden. Zelf loopt het bij mij de spuigaten uit en zal er spoedig een nas komen.
Vooral omdat ik met meerdere pc's (macbook en imac) wil kunnen werken met dezelfde bestanden en evt. ook op afstand.
Je weet dat een NAS alleen geen goede backup oplossing is? Een keer een piekspanning en weg is je NAS... Een NAS waarbij je nog steeds een keer per maand een backup maakt op een externe schijf is beter.
Is dat niet hoe je hem instelt? Niet alle schijven hoeven tegelijk te draaien?
Kun je hier iets tegen doen door bijv. overspanningsbeveiliging als dit er niet standaard al in zit?
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
phd
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1811
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2006 14:37

Je kan een beveiliging kopen, alleen krijg je toch te maken met menselijke fouten. Wat als je per ongeluk bestanden verwijderd of een virus krijgt? Sommige dingen heb je niet in de hand. Wat als je NAS systeem het begeeft en je de schijven niet meer kan inlezen?

Daarom worden nog steeds backups gemaakt op tapes. Niet dat je een tapestreamer moet kopen, maar ik zou niet alleen gaan hangen op je NAS.
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

PDH, Als je je NAS als backup gebruikt dan heb je nog je originelen op je PC/Laptop/Mac staan, crashed de NAS dan heb je alles dus nog staan, Verder zijn de dingen die je noemt zoals virus of menselijke fout van toepassing op alle backup toepassingen, ook bij een tapestreamer.

En waarom zou je je HDD´s niet meer kunnen inlezen als je NAS crashed, zet ze in je nieuwe (door garantie verkregen) NAS en ze werken weer....
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
phd
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1811
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2006 14:37

Bob,

Een NAS gebruik je omdat je vanaf meerdere/verschillende werkplekken dezelfde bestanden wilt raadplegen. Als ik nu een virus zou krijgen heb op 2 verschillende schijven een backup staan en kan ik zonder probleem alles restoren.

Als je NAS defect raakt na 3 jaar mag je hopen dat het product nog ondersteund word en je die schijven in een nieuw apparaat kan gebruiken.

Een NAS is geen backup medium...
Gebruikers-avatar
bramos_ditaljanos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4219
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

phd schreefCOLONEen NAS is geen backup medium...
Ik kan dan uit ervaring vertellen dat zo'n apparaat dan ook erg goed is in het vervullen van bijbaantjes...
7D+BG-E7 + 50D+BG-E2N + EF-s 10-22 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + 580EXII + Nova 2AW / PhotoSport BP 200AW / PhotoSport BP 300AW / ProRunner BP 450 AW II / Classified 250AW + 055XPROB + 498RC2 | 500px.com/brampeerlings
Gebruikers-avatar
Marfique
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3784
GeregistreerdCOLON 07 Mei 2006 16:29
WoonplaatsCOLON Wijchen
CONTACTCOLON

Heel veel van mijn foto's staan op mijn webruimte; daarnaast een backup op de externe hdd en ook op dvd. Wel alles hier in huis....hmmmm zal toch eens een setje dvds bij mijn vriendin neerleggen!
Deos
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 25 Okt 2008 20:25

Of beter nog, bij meerdere vriendinnetjes!!

:D ;-)
| Sony A7R Mark II | TS-E 24 L II | Σ 85 | 24-105 L | 70-200 2.8 IS II L | 50 |
Gebruikers-avatar
BWK
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 990
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2010 07:08
WoonplaatsCOLON Voorhout

Mijn foto's staan op de pc, op een externe harde schijf en ik brand ze 1 x per jaar en die DVD's bewaar ik ergens anders.

Wat ik sowieso niet meer doe is alle RAW-files bewaren. Wel van mijn mooiste foto's, maar alle snapshots bewaar ik op een formaat van 1000x1500 pixels. En dat scheelt ook weer aardig wat ruimte.

groet,
Barend
http://www.barendkoper.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.flickr.com/photos/bwk72/" onclick="window.open(this.href);return false;
sunblade
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3174
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2008 19:39

phd schreefCOLONEen NAS is geen backup medium...
Een NAS is datgene waarvoor je het gebruikt. Als iemand een backup maakt naar een NAS, dan is een NAS in dat geval dus wel een backup medium. Zo simpel als wat.

Op dit moment ben ik een backup aan het maken van bestanden op de laptop van m'n vriendin...naar een Maxtor NAS. Dus is het een backup medium.

Wat denk je van Apple's Timecapsule.....in de markt weggezet als NAS backup medium.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar