Testing - De Steenfabriek HDR probeersel - deel 1,2 en 3

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
Gebruikers-avatar
Fred316
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1722
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 17:28
WoonplaatsCOLON Maasbracht
CONTACTCOLON

Mijn 1ste HDR foto's, waarschijnlijk ben ik "iets" te enthousiast geweest zijn ze zwaar over de top..... :oops:

Daar ik graag wat vaker HDR's wil schieten zijn alle tips erg welkom, enfin hier is mijn 1ste poging:

DEEL 1
nr.1
Afbeelding

nr.2
Afbeelding

nr.3
Afbeelding

nr.4
Afbeelding

nr.5
Afbeelding

nr.6
Afbeelding

nr.7
Afbeelding

nr.8
Afbeelding

nr.9
Afbeelding

Dan een paar in de portret stand:

nr.10
Afbeelding

nr.11
Afbeelding

nr.12
Afbeelding

Deel 2:
In deel 1 heb ik foto's gepost die aardig doorgeschoten waren, de volgende foto's zijn iets minder doorgeschoten.

Tips en reacties zijn welkom.

Portret stand:
nr.1
Afbeelding

nr.2
Afbeelding

nr.3
Afbeelding

Landscape stand:
nr.4
Afbeelding

nr.5
Afbeelding

nr.6
Afbeelding

nr.7 (minste bewerking)
Afbeelding

Kleine Update van Deel 2:

nr.1 (update)
Afbeelding

nr.2 (update)
Afbeelding

nr.4 (update)
Afbeelding

Deel 3:

Er is al redelijk veel gezegd over dit onderwerp en het word nu toch wel duidelijk dat de persoonlijke voorkeur erg meeteld, om een gulden middenweg te vinden lijkt mij bijna onmogelijk zo, maar goed, ik heb met de volgende foto's kwa bewerking wat stapjes terug genomen.

Wat vinden jullie ervan?

nr.1
Afbeelding

nr.2
Afbeelding

nr.3
Afbeelding

nr.4
Afbeelding

nr.5
Afbeelding

nr.6
Afbeelding

Grtz,

Fred.
Laatst gewijzigd door 1 op Fred316, in totaal 28 keer gewijzigd.
www.fred-clerx.com
pixelvreter
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 71
GeregistreerdCOLON 12 Jan 2011 20:35

Mijn tip: show alleen de hdr's waarover tenminste jezelf tevreden bent.

(ik vind ze verschrikkelijk slecht, eigenlijk niet om aan te zien)
Gebruikers-avatar
Fred316
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1722
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 17:28
WoonplaatsCOLON Maasbracht
CONTACTCOLON

Bedankt voor je reactie.

Zijn ze zo erg? :shock:

Maar goed, wil ik hiervan leren dan zou je al precies moeten uitleggen waarom ze zo verschrikkelijk slecht zijn, ik vermoed teveel verzadiging etc?

Ik post de foto's juist in Testcase om van mijn fouten te leren....... :wink:

Grtz,

Fred.
www.fred-clerx.com
Ruudjuh
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 42
GeregistreerdCOLON 29 Jun 2009 12:48

pixelvreter schreefCOLONMijn tip: show alleen de hdr's waarover tenminste jezelf tevreden bent.

(ik vind ze verschrikkelijk slecht, eigenlijk niet om aan te zien)
Iedereen mag een mening hebben, maar zeg dan ook waarom je iets vind...
Ik vind het juist wel meevallen... misschien iets te ver doorgeschoten,(vooral de laatste) maar de compositie's zijn goed.

ook de onderwerpen zijn goed in beeld gebracht.
[size=75]450D | EF-S 18-55 f3.5-5.6 IS | EF-S 55-250 f4-5.6 IS | EF 50 1.8 II | [b]EF 24-105mm f4 L USM IS[/b]| | [b]EF 70-200 f2.8 L USM IS[/b]| SpeedLight 430 EX II | 4 GB Extreme III[/size]
Gebruikers-avatar
valkenburg
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 607
GeregistreerdCOLON 06 Aug 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Rosmalen
CONTACTCOLON

pixelvreter schreefCOLON(ik vind ze verschrikkelijk slecht, eigenlijk niet om aan te zien)
Maar niet iedereen heeft dezelfde smaak (gelukkig)
Ze zijn inderdaad aardig doorgeschoten, maar kan soms echt wel een mooi effect hebben.
Het effect in nr. 9 vind ik wel mooi, waarschijnlijk omdat daar geen harde kleuren in voorkomen. Als je in de tone mapping iets genuanceerder te werk gaat, zal het eindresultaat wel wat mooier zijn.(rustiger qua kleur)

Gr. Leo
Laatst gewijzigd door 1 op valkenburg, in totaal 27 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Ik vind ze erg mooi. Dat is mijn smaak tenminste...
Hoe heb je ze gemaakt. HDR toning van PS?
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Gebruikers-avatar
Fred316
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1722
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 17:28
WoonplaatsCOLON Maasbracht
CONTACTCOLON

Bedankt voor jullie reacties.

Ik dacht idd al dat ik te ver was doorgeschoten met tone mapping....... :wink:

Ik zal later eens een paar andere foto's erop zetten die wat minder enthousiast bewerkt zijn.

De foto's zijn gemaakt met Photomatix.

Grtz,

Fred.
www.fred-clerx.com
Gebruikers-avatar
waltergriffioen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 339
GeregistreerdCOLON 22 Mei 2010 18:23
WoonplaatsCOLON Vleuten

Gaaf man echt leuk, je hebt me warm gemaakt om het ook te gaan proberen....
nr5 en nr11 als favo

grtz

:D
7D LWPro400AW 500w/s

http://www.wfoto.nl
Gebruikers-avatar
Fred316
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1722
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 17:28
WoonplaatsCOLON Maasbracht
CONTACTCOLON

In deel 1 heb ik foto's gepost die aardig doorgeschoten waren, ik heb nu deel 2 toegevoegd, deze foto's zijn iets minder bewerkt dan die van Deel 1 (zie start post)

Grtz,

Fred.
Laatst gewijzigd door 1 op Fred316, in totaal 28 keer gewijzigd.
www.fred-clerx.com
Gebruikers-avatar
keesvdh
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1093
GeregistreerdCOLON 25 Nov 2009 20:04
WoonplaatsCOLON Oosterland

ik vind het wel wat hebben hoor dat over de top ! mag best
Gebruikers-avatar
Gripen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 454
GeregistreerdCOLON 20 Mei 2007 14:03

En dit is niet doorgeschoten?

Toch maar eens even gaan zoeken op het net wat HDR en tonemapping nou precies inhouden en wanneer je wat wel en vooral niet moet gebruiken. Zoals alles levert het een beter resultaat op indien met mate gebruikt. Maar dat is slechts mijn mening.
Am I wrong if I don't agree?
----------------------------------------------------
Gebruikers-avatar
Fred316
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1722
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 17:28
WoonplaatsCOLON Maasbracht
CONTACTCOLON

Bedankt voor je reactie.

En ik maar denken dat deze foto's iets minder doorgeschoten zijn t.o.v. deel 1......... :oops:

Ik zal me eens wat meer gaan verdiepen in het HDR gebeuren, meer voorbeelden bekijken en meer lezen wat er over geschreven word.

Alles moet geleerd worden....en oefening baart kunst zeggen ze wel eens....... :wink:

Ik heb net 3 foto's opnieuw gedaan (zie update start post), volgens mij zijn ze nu toch wel een stukje minder TE dan de hierboven geposte foto's:

Zijn deze al iets beter of ben ik de verkeerde kant op aan het gaan hiermee?

Grtz,

Fred.
Laatst gewijzigd door 1 op Fred316, in totaal 28 keer gewijzigd.
www.fred-clerx.com
Gebruikers-avatar
Hidden Dreams
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 321
GeregistreerdCOLON 09 Aug 2009 00:49
WoonplaatsCOLON Beerzel, België
CONTACTCOLON

Dit is nu echt mijn smaak.
Voor mij zijn ze allemaal geslaagd.
Maar je bent er voor of je bent er niet voor... En ik ben er voor :D
Gebruikers-avatar
Snip
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 575
GeregistreerdCOLON 15 Okt 2010 18:18
WoonplaatsCOLON Twente

Het is apart zo, maar HDR lijkt me voor wat meer detail en meer / mooiere dieptewerking te creeeren.

Hier zijn alle platen heel plat geworden vind ik en mis ik het detail en diepte gevoel.

Foto 3 en 7 vind ik het mooiste gelukt qua bewerking, alleen bij foto 3 zou ik even die bovenste rand eraf knippen, daar zit nog een hele aura langs die rand die de bewerking verraadt.

Ook op foto 5 en 6 is het licht wat door het dak binnenvalt gewoon grijs, dus erg onrealistisch.

Dit had je kunnen voorkomen door de onderbelichting echt heel donker te houden, dan had je software uit die foto de belichting gepakt voor die openingen waarschijnlijk en had je niet ontzettend moet verdonkeren zoals nu dat het grijs wordt.

Van je updates vind ik de stoeltjes al een stuk mooier geworden, de andere 2 zijn me nog te plat, maar al wel een hele verbetering van de eersten
Grt Frank

"I'm walking on the beach, next to the woman i love.
I see our dog playing with a stick in the sand...
At one point we stop and turn towards the ocean, to stare at the sunset.
As we hold each others hand, i think; f8 at 1/60"
Gebruikers-avatar
Teranique
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1304
GeregistreerdCOLON 12 Jan 2010 16:52
WoonplaatsCOLON Daar waar ik het liefste ben ...

Ik vind ze ook erg geslaagd!
Groetjes, Mo

~ Ochtendhumeur? Zet eens een theemuts op! ~
pixelvreter
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 71
GeregistreerdCOLON 12 Jan 2011 20:35

Ik vind de laatste serie inderdaad wat beter, maar nog altijd doorgeschoten. Afgezien nog van mijn smaak, vraag ik me wél af wát je ermee wil bereiken.

Waar ik mij over verbaas is, dat je eerst iets op het forum zet (waar je zelf al de nodige twijfels over hebt), wacht op commentaar en pas dán aan het lezen slaat.
Gebruikers-avatar
Fred316
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1722
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 17:28
WoonplaatsCOLON Maasbracht
CONTACTCOLON

pixelvreter schreefCOLONAfgezien nog van mijn smaak, vraag ik me wél af wát je ermee wil bereiken.

Waar ik mij over verbaas is, dat je eerst iets op het forum zet (waar je zelf al de nodige twijfels over hebt), wacht op commentaar en pas dán aan het lezen slaat.
Als je iets nog nooit hebt gedaan dan is het denk ik toch vrij normaal dat je niet zeker bent of je iets wel of niet goed hebt gedaan. HDR is voor mij zoiets.
Vandaar dat het ook in TESTCASE word geplaatst, het is juist de bedoeling dat men leerd van de reacties van je forum collega's en zoals je kunt zien is dat ook (iets beter) gebeurd door deel 2 te plaatsen. (helaas is deel 2 samengevoegd met 1 waardoor het minder overzichtelijk is geworden)

Verder had ik wel informatie gelezen over HDR maar eigenlijk zie ik nergens iets staan van hoever je hiermee dient te gaan, de voorbeelden op het internet liegen er ook niet om en zulke extreeme bewerkingen zie ik dan ook wel vaker verschijnen op het internet. Praktijk en dus oefenen is volgens mij toch de beste leermeester en dat laat zich prima combineren met de tips die je krijgt op het forum, sterker nog, juist die feedback zorgt ervoor dat je de goeie kant op gaat kwa leercurve.

Althans, zo is het bij mij in de loop der jaren gegaan (vooral op Macro gebied).

Je mag zeker je mening hier neerzetten, daar heb ik weinig problemen mee......maar echte tips blijven uit en dat is wel jammer want daar doe ik het juist voor.

Grtz,

Fred.
www.fred-clerx.com
Gebruikers-avatar
valkenburg
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 607
GeregistreerdCOLON 06 Aug 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Rosmalen
CONTACTCOLON

Fred316 schreefCOLON Je mag zeker je mening hier neerzetten, daar heb ik weinig problemen mee......maar echte tips blijven uit en dat is wel jammer want daar doe ik het juist voor.

Grtz,

Fred.
+1
Ik ga helemaal mee met Fred.
zie regels forum
"De testcase is het begin:
In Testcase horen die foto’s thuis, die je eigenlijk als beginner in de ruimste zin van het woord gemaakt hebt. Je kunt hierbij denken aan een eerste reeks foto’s die je met een nieuwe camera hebt gemaakt of met een nieuw objectief. Maar ook het leren werken met voor jou nieuwe instellingen c.q. technieken, zoals diafragma, sluitertijden, waarbij je beweging, bevriezing of scherptediepte probeert te creëren. En ook onderwerpen waar je eigenlijk nog niet zoveel ervaring mee hebt plaats je in Testcase.

Het de bedoeling dat je in je post gericht vraagt hoe je de foto’s verder kunt verbeteren, zodat ze op termijn Showcasewaardig worden. Het is daarom van belang dat je bij het plaatsen informatie verstrekt over hoe je de foto gemaakt hebt, welke (basis)instellingen je gebruikt hebt en wat je er zelf al aan gedaan hebt om de foto’s te verbeteren.

De bedoeling is dat hier opbouwende en lerende kritiek wordt gegeven. Als plaatser moet je hier dus rekening mee houden en het ook zo ervaren. Je foto's weghalen omdat de kritiek je niet aanstaat is dan ook ongewenst. Dit onderdeel is om te leren en verbeteren. Negatieve kritiek zien wij hier dan ook liever niet verschijnen, probeer in je kritiek constructief dingen aan te stippen waar de TS zich mee kan verbeteren."
Jacques Plafond
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 500
GeregistreerdCOLON 04 Jan 2009 15:02
WoonplaatsCOLON Baarn

Fred316, ik vind ze zo slecht niet, idd misschien iets te ver doorgegaan met de kleurtjes,
maar zoals gezegd composities zijn prima verder, wijze locatie !
Van mij mag het er ook wel een beetje dik op liggen
Misschien nog eens de bewerkingen over doen en daar wat mee spelen

@pixelvreter, iets meer nuance....
Ze staan toch ook in TEST-CASE en het heet HDR-probeersel..........
Gebruikers-avatar
Marfique
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3784
GeregistreerdCOLON 07 Mei 2006 16:29
WoonplaatsCOLON Wijchen
CONTACTCOLON

Dat aparte sfeertje vind ik júist echt gaaf! Maar zonder dat sfeertje te verliezen vind ik de laatste update net iets fijner kijken :D omdat de kleuren daar niet zo oververzadigd zijn.

En inderdaad: in de testcase is het de bedoeling om OPBOUWENDE kritiek te geven!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar