Ilse deLange @ Markt Eindhoven

Concerten, festivals, toneel, circus, cabaret, comedy...

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Patrick_S
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 882
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2006 11:42
CONTACTCOLON

Na een tijd van afwezigheid zal ik nog eens een poging ondernemen om hier e.e.a. te posten, in de hoop op wat gezonde feedback.

Ter gelegenheid van het jubileumfeest van de TU/e werden afgelopen woensdag en donderdag 2 gratis concerten op de markt in Eindhoven gegeven. De woensdag was gereserveerd voor Gerard van Maasakkers, welke onder begeleiding van Orkest Zuid een aantal nummers met klassiek arrangement ten gehore bracht. De donderdag was voor Ilse deLange. Een bomvolle markt mocht zo'n 5 kwartier genieten van deze dame, welke samen met haar band een indrukwekkend optreden wist neer te zetten.

Hieronder een selectie foto's van betreffende avond:

#1:

16908

#2:

16909

#3:

16910

#4:

16911

#5:

16912

#6 (overzichtje over het bomvolle marktplein):

16914

#7: (vanuit de fotopit 5 foto's geschoten en aan elkaar gestitched):

16913

www.rockportaal.nl ~ www.grauekompanie.nl
Gebruikers-avatar
keesvdh
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1093
GeregistreerdCOLON 25 Nov 2009 20:04
WoonplaatsCOLON Oosterland

goeie foto's leuk ook die panorama van het publiek, buiten dat het een goeie zangeres is vind ik haar ook nog fotogeniek
phd
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1811
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2006 14:37

Foto 4 vind ik er erg uitspringen. Nette plaat.
Gebruikers-avatar
sugarman
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5360
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2004 00:25
WoonplaatsCOLON Een Hagenees in Hoek van Holland
CONTACTCOLON

The master is back :)

Mooie platen!!!
Een camera, een lichtsetje en nog wat gebroken glazen.
Let op!! Men zegt vaak "belichting" terwijl er "verlichting" wordt bedoeld.
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Leuke serie. Goed dat de TU/e zo nu en dan een feestje geeft ;).
Zoals belooft mijn gedachten
#1/2 het zelfde maar totaal anders. mijn voorkeur gaat naar de eerste. Het licht is net even wat spannender, mooi belicht ook. De hand op 2 is dan wel weer erg leuk.
#3 vind ik niet zo. Ja de pose is mooi zeker voor de afwisseling, maar het feit dat het jasje om meer aandacht schreeuwt dan het hoofd vind ik iets minder.
#4 kewl!
#5 ook leuk, schaduw op gezicht stoort me lichtjes (of beter, donkertjes ;))
#6 lekker dynamische plaat
#7 ja, gewoon een super gaaf idee om een panorama te maken. En zo uit de hand... mooi hoor!

Ik hoop dat je hier iets mee kunt

Marc
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
Patrick_S
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 882
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2006 11:42
CONTACTCOLON

Dank aan degenen die de moeite hebben genomen om te kijken en een reactie achter te laten.

@Marc:
Uigebreide kritiek is altijd welkom, dat weet je. Of ik er iets mee kan? Natuurlijk, hoewel smaken blijven verschillen, dat wel...
Overigens: er was veel frontlicht aanwezig. Kan je als fotograaf om jubelen, zeker als je een onderwerp als Ilse hebt die, als ze alleen zingt en de microfoon dan ter hand neemt als een ware stuiterbal van links naar rechts en terug gaat. Maar veel frontlicht heeft ook weer een keerzijde: idd die schaduwen op het gezicht. Het is ook nooit goed he...

Patrick
www.rockportaal.nl ~ www.grauekompanie.nl
feenstra90
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 18
GeregistreerdCOLON 02 Mrt 2011 09:54
WoonplaatsCOLON Friesland
CONTACTCOLON

Doe mij maar foto 5, dat beetje schaduw, vind ik nog niet zo erg..
maar mooie plaat gewoon !

En 6e, zeker dynamisch !!!
Gebruikers-avatar
nando
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1359
GeregistreerdCOLON 01 Nov 2006 12:57
CONTACTCOLON

Hee, die Patrick

Jij was er wel. Ik zou wsch ook daar gestaan hebben ware het niet dat ik die avond vuurartiest gespeeld heb. was ook leuk.
Als doorgewinterde concertfotograaf kan je wel wat (on)gezouten kritiek verteren, denk ik. Dat wil niet zeggen dat ik er niet over te spreken ben, hoor.
Even een kritische blik over de foto's levert het volgende op:

1. ik snap dat je helemaal wilt bent van mooie vrouwen, maar dat wil niet zeggen dat ze zo centraal in beeld hoeven. Iets teveel microfoon voor de mond, maar belangrijker: een portrait was mooier geweest en had meer armruimte gegeven

2. wederom die mic, maar voor de rest heel mooi in beeld gebracht.

3. bah, die podiumstellages - ontkom je niet aan maar mooi is anders. Het leidt ook teveel aandacht weg van Ilse

4. Zonder dat beetje gitaar issie mooier. Je gebruikt toch een zoom objectief? Iets meer uitzoomen ;)

5. hier heb je dat gedaan: is beter

6. ik weet dat je van dit soort aanvulling houd, maar ik vind deze niet zo mooi. De vertekening van je 16mm vind ik storend en de overbelichte delen op het podium ook niet zo

7. hahaha - een 180° Goed gedaan, maar ik mis waar het over gaat. Breed is leuk maar hier is het geen meerwaarde. Links een podium(?) en rechts een podium. Is het wel een podium? Ik kan het niet zien. Dit is mooier als je het vanuit het publiek had gedaan met zicht op het podium Dat had meer impact gehad.
Over trouwen, natuur en alles wat je over fotografie wil weten
http://www.nandoharmsen.nl
http://www.nandoonline.com
Gebruikers-avatar
Patrick_S
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 882
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2006 11:42
CONTACTCOLON

nando schreefCOLONJij was er wel. Ik zou wsch ook daar gestaan hebben ware het niet dat ik die avond vuurartiest gespeeld heb. was ook leuk.
Was wel lekker rustig in de pit: slechts 2 fotografen, waar ik toch wat meer drukte verwacht had.
Ik heb achteraf van anderen vernomen ook een aanvraag gedaan te hebben, maar geen toekenning gekregen te hebben. Leek echt een gevalletje van de juiste contacten hebben...
nando schreefCOLON...Iets teveel microfoon voor de mond...
...wederom die mic...
Nou moet ik bekennen dat ik erg nieuwsgierig ben geworden waar je de grens legt wanneer een microfoon acceptabel is en niet, omdat je bijv. in dit topic bij de eerste foto met geen woord rept over de microfoon...
nando schreefCOLON...bah, die podiumstellages - ontkom je niet aan maar mooi is anders...
Please, toch niet van die steriele portretjes "waar alle 'troep' buiten beeld is gelaten"... Wellicht als er een spectaculaire lichtshow was geweest die voor zichzelf sprak, maar anders wordt 't zo'n studioportretje. Omgeving mag best functioneel aanwezig zijn in een foto.
nando schreefCOLON...Zonder dat beetje gitaar issie mooier. Je gebruikt toch een zoom objectief? Iets meer uitzoomen ;)...
Bespeur ik hier een typfoutje? "Zonder gitaar" & "uitzoomen"... :)
Met wat meer uitzoomen ben ik 't eens, maar ik zat al tegen de aanslag van m'n objectief aan... Zonder gitaar zou ik de foto toch echt een stuk minder sterk vinden.

Ach, maar goed dat we verschillende opvattingen hebben. Alleen maar "oeh's" en "aah's" zouden 't wel erg eentonig maken... :wink:

Patrick
www.rockportaal.nl ~ www.grauekompanie.nl
Gebruikers-avatar
nando
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1359
GeregistreerdCOLON 01 Nov 2006 12:57
CONTACTCOLON

Tja... het geval microfoon voor de mond.
Ik denk niet dat er een regel voor te verzinnen zou zijn. Ik denk ik ook dat het zinloos zou zijn om dat te doen. Het is meer een gevoelskwestie. Wat ik in de ene foto acceptabel vind is in een andere weer teveel. Dat hangt af van de kop die de artiest heeft / opzet, het moment, het licht, de sfeer. In jouw foto van Ilse vind ik het iets teveel, in die van Marc helemaal niet.
Podiumstellages vind ik verschrikkelijk. Altijd. Snoeren, versterkers, een gitaarstandaard of wat dan ook is geen probleem. Een subtiel verschil, lijkt mij :)
Je hebt inderdaad een tiepfoutje gezien. hahaha

Ach... dit soort grote podia buiten vind ik niet zo... ik hou meer van de knusse binnenpodia
Over trouwen, natuur en alles wat je over fotografie wil weten
http://www.nandoharmsen.nl
http://www.nandoonline.com
Gebruikers-avatar
Patrick_S
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 882
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2006 11:42
CONTACTCOLON

nando schreefCOLONIn jouw foto van Ilse vind ik het iets teveel, in die van Marc helemaal niet.
Haha, ik ben (niet omdat 't mijn eigen foto's zijn hoor) van tegenovergestelde mening: een microfoon functioneel in beeld (er wordt in gezongen / mond is wel nog zichtbaar) moet best kunnen. In het geval van Marc z'n foto (no offense hoor Marc) vind ik 'm mee een beetje verloren in de foto hangen, en juist daardoor niet echt een bijdrage leveren.
nando schreefCOLONPodiumstellages vind ik verschrikkelijk. Altijd. Snoeren, versterkers, een gitaarstandaard of wat dan ook is geen probleem. Een subtiel verschil, lijkt mij :)
Inderdaad een verschil, maar aan beide kan ik me niet storen.
nando schreefCOLONAch... dit soort grote podia buiten vind ik niet zo... ik hou meer van de knusse binnenpodia
Hier kan ik me wel in vinden, ben daarom ook nooit met camera op festivals te vinden. Maar ik kreeg deze kans in de schoot geworpen, en een gegeven paard mag je niet in de mond kijken he... :wink:

Patrick
www.rockportaal.nl ~ www.grauekompanie.nl
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Patrick_S schreefCOLON
nando schreefCOLONIn jouw foto van Ilse vind ik het iets teveel, in die van Marc helemaal niet.
Haha, ik ben (niet omdat 't mijn eigen foto's zijn hoor) van tegenovergestelde mening: een microfoon functioneel in beeld (er wordt in gezongen / mond is wel nog zichtbaar) moet best kunnen. In het geval van Marc z'n foto (no offense hoor Marc) vind ik 'm mee een beetje verloren in de foto hangen, en juist daardoor niet echt een bijdrage leveren.

Patrick
Heb ik iets gedaan??? Of hebben we het over een andere Marc?

Deze Marc heeft wel een mening over microfoons. Over het algemeen storen ze mij als ze de mond van de artiest bedekken en daarmee de emotie uit de plaat wegnemen. Er zijn uitzonderingen. Bijvoorbeeld, een rap of een grunt act, daar hoort het gewoon bij. Niet dat dan elke plaat dan ook meteen moet zijn. Als je een beetje timed zijn er genoeg momenten waar de mic even van de mond af is.

Los hangende microfoons vind ik lastig. De ene keer is het een mooie lijn de plaat in, de andere keer leidt ie enorm af. In dat geval is er zo'n fraaie nieuwe optie in PS CS5: content aware fill/healing brush.

Los hangende microfoons voor hoofden of instrumenten zijn domweg een drama dat is bijna altijd prullenbak.

Marc

[edit] ik besef me ineens dat regelmatig toch foto's plaats met losse microfoons in of uit het hoekje. Dat heeft puur met het doel vn de plaat te maken. Voor een forum als dit zou je eigen lijk een perfecte plaat moeten laten zien, voor een band is dat absoluut niet nodig. Helaas bedenk ik vaak pas later dat ik een plaat ook hier wil plaatsen, en dan ben je lui enzo...[/edit]
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Op de uitgebreide reacties van Marc en Nando weinig meer toe te voegen, enkel dat ik bij 2 het gevoel had dat vierkant daar ook wel goed uit zou kunnen pakken. De leegte links voegt mijn inziens in dit geval weinig toe aan de compositie. Verder erg fraaie platen toch wel weer van jou hand.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar