Popei 7/5/2011

Concerten, festivals, toneel, circus, cabaret, comedy...

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Afgelopen vrijdag mocht ik voor Patrick_S invallen bij Popei en plaatjes maken van een drietal beginnende bandjes.
Laat ik ten eerste stellen dat het een geweldig leuke avond was met leuke muziek en een prima sfeer. Fotografisch was het echter een uitdaging. Door hier een serie te plaatsen hoop ik wat tips te krijgen hoe ik dit in de toekomst beter/anders/ook zou kunnen aanpakken. Of misschien vinden jullie het ook wel ok. Trouwens... een aantal doen ook flink mee voor de microfoon contest :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

#1 Cancel Your Weekend
Afbeelding

#2 Nouveau Vélo
Afbeelding

#3 Idem
Afbeelding

#4 Chase Club
Afbeelding

#5 Chase Club
Afbeelding

#6 Chase Club
Afbeelding

#7 Chase Club
Afbeelding
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Leuke plaatjes, maar twijfel bij een aantal toch wel:
1] De scherpte had van mij hier meer op het gezicht mogen liggen.
2] Het komt op mij over dat hij aan het gapen is in de microfoon, gezien 1 en 3 niet het sterkste moment uitgekozen in mijn ogen.
3] Fijn moment, maar mis wederom de scherpte op het gezicht.
4] Erg fijn zo, mooi overzicht zonder dat het druk over komt.
5 & 6] De energie spat er vanaf, mooi.
7] Deze platen zie ik er zelf altijd graag bij, en met het blauwe licht op het publiek geeft dat nog een extra dimensie. Top.

Hopelijk heb je er iets aan.
Gebruikers-avatar
Patrick_S
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 882
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2006 11:42
CONTACTCOLON

Tja, ik ken je foto's van Rockportaal.nl, we hebben al gebabbeld over de lichtomstandigheden en het gebrek aan variatie daarin: ik ben dus een beetje bevooroordeeld...

#1: Lijkt een beetje muggeziften, maar wanneer je voor zulk een krappe inkadering gaat vind ik 't toch jammer als er op deze manier een stukje instrument mist. Onderaan een drumstel en versterker in de onscherpte geven toch diepte aan een foto van een geisoleerde muzikant. Zonder deze attributen zou de foto veel platter worden.

#2: Je kent mijn mening over dit soort "dubbelportretjes": dit soort foto's zie ik graag. De ruimte links vind ik erg lekker, maakt dat de foto daar allesbehalve "gedrongen" overkomt. Precies het tegenovergestelde wat ik aan de rechterkant zie.

#3: Voor m'n gevoel staat er links wat te weinig op, en rechts wat te veel. Links kap je een muzikant op de achtergrond af, terwijl er aan de andere kant veel lege ruimte (lege zaal) te zien is. Door de zanger iets verder naar rechts te plaatsen verstoor je de balans niet, integendeel. Tot zo ver miereneuken over de compositie. Wat meer moeite heb ik met de onscherpte, die niet functioneel is.

#4: 4 bandleden "aan het werk". Misschien niet de meest spannende in je serie, maar wel een hele complete! Er was die avond trouwens echt wel verrektes weinig frontlicht, niet?

#5 & #6: Nette close-ups, waarbij ik wel het gevoel heb dat de scherpte bij de laatste een beetje ontbreekt.

#7: Ook over dit soort foto's ken je mijn mening: als laatste het puntje op de i.

Ik ken meer van je werk, geschoten in deze zaal, en moet zeggen dat ik beter van je gezien heb.
Omdat ik van je vernomen heb hoe het licht was, kan ik natuurlijk een stuk relativeren: ik weet hoe moeilijk het daar is als ze de lampjes voor het podium nauwelijks gebruiken. Wat geen excuus is om niet kritisch te mogen zijn overigens.

Ach, binnenkort weer eens samen daar, biertje er bij en hopend op beter licht?

Patick
www.rockportaal.nl ~ www.grauekompanie.nl
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Geert en Patrick dank voor jullie reacties.
@Patrick. #3 had ik ook geplaatst vanwege de discutabele compo. Ik vraag me af of de camera naar links bewegen wel een goede compo. Onscherpte is hier trouwens bewegen.

Wat betreft de algemene opmerking over scherpte... Ze zijn inderdaad niet gestoken scherp. Daar heb je een fatsoenlijke hoeveelheid (front)licht voor nodig. Ik merk ook dat werken met een echt kleine scherpte diepte nog steeds moeilijk is, al oefen ik al een behoorlijke tijd. Best wel frustrerend, soms... vaak... meestal... altijd.... (zucht).

Afijn, vrijdag maar weer een poging wagen :P
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
nando
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1359
GeregistreerdCOLON 01 Nov 2006 12:57
CONTACTCOLON

Weet je, ik heb deze serie al een aantal keren bekeken zonder dat ik daar een zinnig woord over kan zeggen. Het zijn geen slechte foto's, dat zeker niet. En tegelijkertijd zie ik iets dat me niet aanspreekt.
Vandaag weer, ik lees de commentaren van Patrick en denk: ja, klopt. Maar er is meer, iets dat opvallender is. Want die zaken die Patrick aangeeft zijn de kleine valkuilen waarvoor we allemaal vallen en waarschijnlijk alleen achter de pc zien omdat we ter plekke zoveel bezig zijn met het luisteren en fotograferen. Het blijft ten slotte een drukke omgeving met veel indrukken en zaken waar we niet altijd invloed op hebben door beperkingen of onoplettendheid.
1. - ik vind het afsnijden niet zo'n probleem hoewel erop niet beter maar wat mooier was geweest.
2. - links wat minder ruimte en rechts had (nog) lekkerder geoogd.
3. - onscherp - of beter: niet scherp op het juiste punt
4. - niet spannend maar okay
5. - teveel naar rechts geplaatst. De spot doet niets in de foto, geen meerwaarde. Voor de artiest had wel gekunnen
6. - net als 3: onscherp - of beter: niet scherp op het juiste punt
7. - mooi overzicht met herkenbaar publiek.


En toen viel het me op. Kleur van het publiek en kleur van de lampen. Die komt niet overeen. Daarmee stip ik net dat aan wat me al die tijd dwars gezeten heeft: de lampen en kleur van de artiesten: die komen niet overeen. Bovendien is de... euhm, verzadeging en kleurverloop van het licht / lampen niet lekker. Ik denk dat dit komt door een tè hoog contrast: iets waar ik ook veel tegenaan loopt.
Als je het contrast lager zet, Marc, denk ik dat de kleuren in de foto ook veel natuurlijker, lekkerder ogen en dat het een geheel wordt dan een kleurenpracht op de achtergrond van deze foto's - die overigs, en dat heb ik al gezegd, helemaal niet slecht zijn.

btw - dit is dus ook de reden van mijn eerdere opmerking elders dat al die drie / vier verschillende bands qua (foto) uiterlijk zoveel van elkaar weg hebben.

Hopelijk is het wat duidelijk geworden. :S
Over trouwen, natuur en alles wat je over fotografie wil weten
http://www.nandoharmsen.nl
http://www.nandoonline.com
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

hmmm...

Het contrast.... Je weet dat ik dat enorm mee aan het pieren ben (geweest). Dit is de eerste serie die ik helemaal op 5000K heb geschoten, om in elk geval het witbalans aspect weg te nemen. Maar ik ben het denk ik met je eens, het contrast is wat groot, daardoor lijkt het allemaal wat verzadigd, gezapig... weet ik veel. Nou moet ik zeggen dat ik op zich nooit aan de contrast knop zit, maar ik wil nog wel eens het zwart wat dicht trekken (omdat ik probeer op rechts te schieten. Misschien moet ik dat eens met een maskertje o.i.d. gaan proberen.

hier even een snelle uitwerking in Lightroom. Wat meer fill light (daardoor hoofden wat minder rood, al is het front licht bij popei nu eenmaal dramatisch), en de curve op normaal contrast (lineair werd me iets te gortig dan wordt de plaats echt flets naar mijn smaak). Gaat dit dit wat je bedoeld? Komende vrijdag mag ik weer aan de bak, als dit me bevalt en als de plaatjes lukken (vooral dat ;)) zal ik eens een resultaat laten zien hier.
Over de scherpte hebben we het al gehad, ga geloof ik maar met F8 schieten of zo :P D'r is overigens een groot verschil tussen #3 en #6: bij #3 beweegt de zanger, bij #6 ligt ie inderdaad op de gitaar hals. We blijven oefenen zoals ik al schreef.

8. The Chase Club
Afbeelding
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
Patrick_S
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 882
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2006 11:42
CONTACTCOLON

mmk schreefCOLONBest wel frustrerend, soms... vaak... meestal... altijd.... (zucht).
Kleine pleister op de wond: fijn toch om de bevestiging te hebben dat 't je nog niet op de automatische piloot vergaat, niet?

Je laatste bewerking, met het verlaagde contrast, ziet er trouwens helemaal niet verkeerd uit!
Zelf heb ik wel eens moeite om de juiste balans te vinden om het contrast wat te verlagen zonder de foto er flets uit te laten zien. Precies zoals je zelf ook al aangeeft, en smaken zullen blijven verschillen over wat "goed" is...

Blik van de zanger lijkt er trouwens wel een beetje op dat 't zijn zoveelste flesje bier die avond is... :twisted:

Patrick
www.rockportaal.nl ~ www.grauekompanie.nl
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

hehehe...
Die gast was wel grappig ja.
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
PDH65
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 890
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2008 23:15
WoonplaatsCOLON Limburg
CONTACTCOLON

ik vind persoonlijk de kleur van de foto's ook niet mooi kijken, de onscherpte hier en daar nog buiten beschouwing gelaten.
Schiet je in RAW ?

Want met zo'n toestel moet veeeeeeeeeeeeeel meer en beter kunnen !

ik zou gewoon in automatische witbalans fotograferen en in RAW. Nadien kan je dan de juiste witbalans instellen via bridge of DPP.
Ik post minder maar leer meer.
EOS 7D / EOS 40D /Canon 70-200mm F2,8 / Canon EF 24-70mm F2.8 L USM II / Canon 50mm F1,4/ Canon EF 100mm F2.8 Macro US / Illustar 300watt studioset en wat plu's
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Dank voor je reactie. Ja zeker schiet ik in raw. Maar laten we eerlijk zijn. De platen zijn uiteindelijk zo goed als de fotograaf. De camera is slechts een hulp middel. De combinatie van fotograaf en camera moet het uiteindelijk doen met de omstandigheden die je hebt. Deze serie zat me niet lekker en vandaar dat ik hem hier gepost heb. Inmiddels heb ik wat gepeebeed met Nando en ben op een andere manier gaan nabewerken. Ook ben ik meer op de scherpte gaan letten, daar laat ik wel eens steekjes vallen (omdat ik vaak het moment belangrijker vind (niet dat die er zijn in deze serie overigens).

Ik zal binnenkort eens wat plaatjes laten zien van die actie.
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar