[Verzameltopic] - kritiekkring 4 - zwart/wit - ronde 6

Voor al uw foto's die u niet kunt onderbrengen in de bestaande categorieën

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
Gebruikers-avatar
Thabita
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1572
GeregistreerdCOLON 05 Mei 2010 08:29

Hallo allemaal,

Wat een mooie ronde was ronde 5, ik heb er in elk geval van genoten en aan de kritieken te lezen jullie ook. De vakanties komen er aan dus misschien veel tijd om op pad te gaan of zelfs in een andere omgeving. Genoeg voer voor inspiratie denk ik zo.
Heel veel succes en plezier iedereen deze ronde.

De deelnemers aan deze kritiekkring zijn:
# VFRood
# IrmaM
# roelie-ulft
# Herrick
# thabita
# dtmn

Het is niet toegestaan voor niet-leden van deze kritiek kring om foto's te plaatsen.Wel mag natuurlijk iedereen reageren op de foto's die hier geplaatst gaan worden, graag zelfs!

De 3 foto's dienen binnen te zijn op VRIJDAG 24 JUNI en de commentaren op VRIJDAG 31 JUNI. De disussie mag wel meteen starten, dus er hoeft niet gewacht te worden tot alle foto's zijn geplaatst. Als er, naar aanleiding van het commentaar, foto's opnieuw worden bewerkt dan mogen die ook geplaatst worden.

Hier nog even de algmene regels:
- Er is een post-cyclus van 5 weken. Je krijgt vier weken de tijd om 3 foto's te posten, en daarna nog 1 week de tijd om te beoordelen.
- De foto's zijn altijd zwart/wit, als je dat wilt mag je de kleuren versie erbij plaatsen zodat de omzetting beoordeeld kan worden, dit hoeft echter niet.
- Onderwerpen zijn vrij. Het is natuurlijk wel leuk om een beetje af te wisselen.
- Probeer niet teveel uit archief te putten, omdat dat de leercurve niet bevorderd.
- Beoordeel op technisch en inhoudelijk vlak. Begin met wat goed en positief is aan de foto en geef daarna verbeterpunten aan.

Wil je bij het reageren en posten het volgende toepassen:
- Alle foto's uploaden vanuit het eos digitaal album
- Bij het reageren eerst de naam van het kritiekkring lid, dan het fotonumber, de thumbid en dan de reactie dus:

Nicknaam
#1 [album]******[/album] - Mooie foto, maar ......... etc.
#2 [album]******[/album] - Deze omzetting is goed gedaan, contrast ..... etc.
#3 [album]******[/album] - Ja ......... ect.
Gebruikers-avatar
dtmn
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 234
GeregistreerdCOLON 20 Dec 2006 14:21

Dit keer mijn bijdrage als eerst. Afgelopen weekend een tripje gemaakt naar Parijs. Aldaar de nodige plaatjes geschoten en hierbij een drietal van de Notre Dame.

1.

18530


2.

18529


3.

18528

EOS 300D l Sigma 18-125 F3.5-F5.6 l Canon EF50 F1.8 MKll l Canon EF-s 70-300 IS USM F4-F5.6 l Sigma 105 macro F2.8
Gebruikers-avatar
Thabita
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1572
GeregistreerdCOLON 05 Mei 2010 08:29

WOOOW die zijn mooi, dreigend, mysterieus.
Gebruikers-avatar
roelie-ulft
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 786
GeregistreerdCOLON 29 Apr 2009 18:48

Thabita schreefCOLONWOOOW die zijn mooi, dreigend, mysterieus.

inderdaad. zal meteen mijn bevindingen geven.

18530 prachtig, hoe het beeld "dreigen" naar voren komt! mooie omzetting.

18529pffff wat een werk moet het geweest zijn om al deze beelden te bewerken!! mooi helder in beeld gebracht.

18528wat een lucht, goed aangezet. rechtsboven iets een halo???
Wordt vervolgd.
Gebruikers-avatar
roelie-ulft
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 786
GeregistreerdCOLON 29 Apr 2009 18:48

zal meteen mijn eigen werk :D plaatsen
droom.......

18598

gevraagd om een neutrale blik

18597

een lach(die kwam van zelf).

18596



Paul.
Wordt vervolgd.
Gebruikers-avatar
IrmaM
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 67
GeregistreerdCOLON 12 Mei 2010 10:42
WoonplaatsCOLON Omgeving Utrecht
CONTACTCOLON

Hier mijn bijdrage voor deze keer. Geen echte toppers, maar vooral het uitproberen van mijn nieuwe camera :D. De toppers hoop ik de komende twee weken in Schotland te maken :D. Mijn reacties op de rest zullen dus nog even op zich laten wachten, maar komen zeker wel.
Groeten Irma

Foto 1: Gageldijk bij Utrecht

18649

Foto 2: Friesland

18650

Foto 3: En nog een keer Friesland

18651

Gebruikers-avatar
Thabita
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1572
GeregistreerdCOLON 05 Mei 2010 08:29

Dit keer heb ik mij een beetje geconcentreerd om de bewerking. Niet zomaar een foto omzetting naar zwart/wit en that's it maar iets meer geprobeerd met lagen te werken en proberen aan bepaalde schuifjes iets te doen.
Ik weet dat ik er nog lang niet ben maar het is wel leuk om te zien dat je soms best creatieve resultaten krijgt (creatief hoeft niet altijd mooi te zijn weet ik :D ) maar goed het was leuk om er eens "echt" mee bezig te zijn.

1.

18826

2.

18825

3.

18824

Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Hierbij mijn foto's van deze maand. Heb 3 foto's van de airshow oostwold genomen.

1. Ik vond hier de herhaling mooi

19334

2. Een van de moeilijkst mee te trekken vliegtuigen....

19333

3. p51

19332

Ben benieuwd wat jullie mening is. En de vlekken heb ik niet weggepoetst...
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

DTMN:

18530Niet slecht. Helemaal niet slecht. Als het beeld rechtsboven het onderwerp is geweest, mis ik de nadruk erop. De lijnen zijn heel mooi. Vignettering vind ik wat minder. De omzet had iets meer "Oempf" mogen hebben. Iets meer contrast wellicht?

18529Ook hier misschien iets meer licht/donker? Verder helemaal geen opmerkingen. Zeer fraaie compo!! Omzetting goed voor elkaar en prima keus om deze in z/w te doen.

18528Lekker vuile foto. De lichtkrans bovenin (HDR?) vind ik hier wat toevoegen. Complimenten.
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Roelie-ulft

18598Dromerige blik, ja. Omzetting mooi. Ik zou toch wel iets scherp willen zien!


18597Mooie omzetting, vind de compo net niet. Ik zou hier beeldvullend gezicht willen zien. Blik is meer verbaasd.


18596Mooie omzetting. Scherptediepte iets te klein, misschien iets bewogen bij de mond? Wel een heerlijke compo. Vind dit de mooiste van de drie.
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

IrmaM

Foto 1: Gageldijk bij Utrecht

18649
Lekker. Heerlijk grafisch, mooie dreigende lucht die in z/w mooi overkomt. Zou nog iets meer wit willen zien.

Foto 2: Friesland

18650
Leuke pano. Daarom ook een beetje klein. Misschien ondanks de regels groter plaatsen? Omzetting leuk, enige is het driehoekje rechts (top van het baken) dat een beetje verloren lijkt. Zou ik wegclonen.

Foto 3: En nog een keer Friesland

18651
Lekkere compo, zou de scherptediepte toch iets naar voren halen. Hier vind ik het onscherpe touw aan de voorkant storen. Het is duidelijk jouw keus, maar daar mag ik het niet mee eens zijn, toch? :) Herhaling sterk. Ik zou de zwarten nog aanzetten om de plaat nog meer schwung te geven.
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Thabita

1.

18826
Ik denk dat ik begrijp wat je hier probeert te doen. Ik vind het verschil in contrast in 1 plaat niet echt mooi. Bovenin grijzig, onderin lekker. Probeer boven wat dichter bij onder te krijgen. Compo geen probleem mee.

2.

18825
Gezicht (zeker van de dame links) mag wat minder bleek en glad. Daarna heb je volgens mij een topplaat.

3.

18824
combi highkey lowkey? Niet mijn smaak, sorry. Ook de omzetting heeft bij mij geen oempf. Is gewoon grijs.

Gewoon mijn meningen (geldt ook voor mijn vorige 3 postings) over de foto's. Trek je er niets van aan als je het er niet mee eens bent.
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
IrmaM
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 67
GeregistreerdCOLON 12 Mei 2010 10:42
WoonplaatsCOLON Omgeving Utrecht
CONTACTCOLON

Hoi allemaal,
het is duidelijk 'komkommertijd'en stil in onze kring (allemaal lekker met vakantie :D ). Hierbij, met heel veel vertraging, mijn commentaar op de foto's. Ik hoop dat we deze ronde snel kunnen afsluiten en ronde 7 kunnen starten (mijn zwart/wit foto's van Schotland kunnen bijna niet wachten :D ). Maar eerst hier dus mijn opmerkingen:

dtmn
Mooie serie, heel mysterieus en sfeervol.
#1 18530
Mooi gezien kwa lijnen. Wel de minste foto van de drie wat mij betreft. Hij is erg grijs, wat meer contrast had hem sterker gemaakt naar mijn mening. Persoonlijk heb ik moeite met de schuine lijnen, vooral die van de palen. Geeft het een vreemd soort perspectief dat niet lekker kijkt. Het leeuwtje is wel perfect geplaatst in de foto, is duidelijk de aandachttrekker.
#2 18529
Sluit me helemaal aan bij het commentaar hierboven. Mooie compositie, mooi in beeld gebracht. Goede contrasten.
#3 18528
Bij verre de mooiste en bijzonderste van de drie. De toren leidt je het beeld in naar de lichtkrans, geeft een heel bijzonder, dreigend, mysterieus effect. Ik zie bijna de klokkenluider hier rondlopen :D . Mooi gezien en goed gedaan.

roeli-ulft
Je blijft het me moeilijk maken met al je portretten (maar alleen maar goed, leer ik ook weer van en kom ik misschien ook ooit eens in de verleiding om iets te proberen :D ).
#1 18598
Bijzondere compositie, maakt het een leuk beeld. Wel vind ik het grote witte vlak, maar vooral ook het zwarte boven haar hoofd erg storend. Leidt toch af van het beeld. Haar haren zijn erg leuk, er had mogelijk meer in gezeten door daar wat meer op te richten.
#2 18597
Mooie glimmertjes in de ogen. Vind de blik niet echt neutraal, meer beetje mysterieus. Het beeld roept bij mij weinig emotie op. Mogelijk juist vanwege de blik. De foto blijft me daarom ook niet zolang boeien.
#3 18596
Mooiste foto van de drie. Mooi licht (b.v. de glimmende haren), mooie compositie. Bandje van haar hempje draagt ook goed bij aan het beeld.

Thabita
Hartstikke goed dat je dingen uitprobeert, blijft toch moeilijk al die bewerkingen. Net als Roelie-Ulft maak je het me moeilijk met die portretten, maar ga toch een poging doen om je nuttig commentaar te geven.
#1 18826
Mooie pose van het model. Ik heb moeite met de compositie, teveel ruimte aan de rechterkant dat me afleid (ook omdat de scherpte-diepte wat meer had gemogen). Kwa bewerking had het contrast hoger gemogen. Ik zie wat je geprobeerd hebt, maar daardoor wordt juist datgene waar het omgaat, het gezicht, er vaag en trekt je aandacht vooral naar het gestreepte truitje en dat is jammer.
#2 18825
Mooiste foto van de drie, lekker veel contrast en een leuke compositie.
#3 18824
Dit is wat mij betreft niet echt een geslaagde poging. Erg grijs en vlak, zeker vergeleken met foto 2. Spreekt mij persoonlijk niet aan.

VFRood
Leuk onderwerp, is weer eens wat anders. Ik ben wel benieuwd naar de kleurenversies. Vooral bij foto 1 en 2. Kan me voorstellen dat gekleurde vliegtuigjes mooi afsteken tegen een blauwe lucht. Aan de andere kant, als het zo'n heerlijk grijze dag was (en dat zal eigenlijk wel gezien de afgelopen weken :( ) dan is zwart/wit een prima keuze.
#1 19334
Is inderdaad leuk die herhaling. Geeft een grappig effect. Vraag me alleen af of drie vliegtuigjes niet mooier is (ooit eens gehoord van een fotograaf dat je vooral met oneven aantallen moet werken, dat kijkt lekkerder). Contrast in de lucht had iets beter gekund naar mijn mening. Ik weet niet wat je in je commentaar met 'vlekken' bedoelt. Ik zie wel op elke foto wat rondjes ('vervuiling') boven in het beeld.
#2 19333
Je bent goed geslaagd met het meetrekken, mooi dat het vliegtuig helemaal scherp is. Jammer (maar daar kun jij niets aan doen) is dat de 'trekbeweging' minder goed zichtbaar is bij wolken waardoor je de echte 'beweging' in het beeld zoals b.v. bij motoren op een weg wat mist. Maar goed gelukte scherpe foto.
#3 19332
Absoluut de mooiste wat mij betreft. Heel scherp, mooi in beeld gebracht. Mooie lucht op de achtergrond, wat 'licht' om het vliegtuig zodat het vliegtuig nogeens wordt benadrukt. Leuk ook dat je de piloot hier goed kunt zien zitten.
Gebruikers-avatar
Thabita
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1572
GeregistreerdCOLON 05 Mei 2010 08:29

Hallo allemaal,

Ik ben vannacht thuis gekomen na een rit van ruim 13 uur dus ik ben nog niet helemaal fit maar ik ga proberen vandaag mijn comments te plaatsen zodat we fris een nieuwe ronde kunnen starten.
Gebruikers-avatar
roelie-ulft
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 786
GeregistreerdCOLON 29 Apr 2009 18:48

IrmaM
18649
Mooie donkere lucht, hierdoor is de grondpartij aan de donkere kant. Misschien de grondpartij iets oplichten? Mooi de lijnen in de mais.
18650
Leuke pan, jammer dat de onderwerpen ver in het beeld staan. Had wel meer beeldvullend mogen zijn.
18651
Voor mij de topper uit je serie!. mooie kleine dof in het beeld, ook de herhaling.

Paul.
Wordt vervolgd.
Gebruikers-avatar
roelie-ulft
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 786
GeregistreerdCOLON 29 Apr 2009 18:48

Thabita,
Het ging je om de bewerking. Altijd leuk dat er geëxperimenteerd wordt.

18826
Zou het wat zijn als je het effect zou omdraaien? Oftewel alles in de mist behalve het gezicht v/h model?
Geen probleem met de ruimte rechts, geeft voor mezelf altijd wel een spanningsveld als het model strak tegen 1 zijde staat, ook al is dat in de kijk richting.
18825
de compositie in het tegenlicht is mooi. Lastig om te omschrijven wat mijn gevoel bij deze foto is. Model rechts heeft meer dramatiek in haar gezicht dan het model links. Ook zou de huid van model links donkerder mogen zijn.
18824
Wat was je bedoeling met deze bewerking? Het beeld veranderen in een negatief beeld. Ondanks het zwart v/d ogen en het hemdje vind ik de foto te grijs.

Hopelijk heb je er wat aan, aan mijn bevindingen. Succes met het uitproberen.

Paul.
Wordt vervolgd.
Gebruikers-avatar
roelie-ulft
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 786
GeregistreerdCOLON 29 Apr 2009 18:48

VFRood.
19334
Ja. de herhaling is mooi. Heb je de foto ook in panorama formaat geprobeerd?
19333
Is toch goed gelukt het meetrekken. Fijn dat de propeller beweging heeft.
19332
Prachtig gedaan, heb je het vliegtuig veel verscherp?? heb het idee dat langs de randen v/d vleugels een soort van halo ?
De propeller had meer beweging mogen hebben.


Maar wederom een pracht serie.

Paul.
Wordt vervolgd.
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Roelie, bedankt. Niet veel verscheprt. wel opgelicht in het midden :) Propblur zit er wel degenlijk in. Probleem is, dat het ding precies haaks op de kijkrichting zat. Ietsje schuiner en hij had erin gezeten. Kijk maar naar de sluitertijd :)
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
Thabita
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1572
GeregistreerdCOLON 05 Mei 2010 08:29

Zo eindelijk de tijd voor mijn reactie.

dtmn:

18530
Hele mooie omzetting, doet heel erg gothic aan. :lol:
Die Gargoyle (zo heten ze toch?) aan de rechterkant super.

18529
Heel druk maar door de symetrische lijnen toch ook weer
heel rustig. Heel mooi

18528
Deze vind ik de mooiste uit je serie, geweldige dramatiek in die lucht. Echt heel mooi.


roelie-ulft

18598
Ik mis hier wat scherpte, kan dat?
Volgens mij een spontaan genomen foto, want haar haar zit niet echt netjes. :)

18597
Heel mooi, deze is wel scherp. Mooi model.

18596
Ook deze is heel mooi. Misschien had ik deze ook net zo krap gekaderd als nr 2, dan zou
haar lach iets beter uitkomen denk ik.

IrmaM

18649
Mooi lijnenspel op de voorgrond, mooie luchten.

18650
Hahaha, net alsof de koeien tikkertje spelen. Leuk detail zijn die
zeilboten op de achtergrond. Jammer dat hij niet helemaal scherp is.

18651
Simpel maar o zo mooi. Ik hou hier wel van.

Ik kan niet wachten op je Schotse serie. :D

VFRood

19334
Wat een supermoment heb je hier te pakken. Echt geweldig gezien.

19333
Dat pannen is je goed gelukt hoor. Super.
Ik zie alleen wat zwarte stipjes ik denk dat het druppels zijn?? Op de volgende
zitten ze ook. Die had ik er uit geshopt.

19332
Ook deze is weer heel mooi. Je hebt van een saai onderwerp als vliegtuigen (voor mij dan he :lol: )
een voor mij boeiende serie weten neer te zetten.
Gebruikers-avatar
roelie-ulft
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 786
GeregistreerdCOLON 29 Apr 2009 18:48

VFRood schreefCOLONRoelie, bedankt. Niet veel verscheprt. wel opgelicht in het midden :) Propblur zit er wel degenlijk in. Probleem is, dat het ding precies haaks op de kijkrichting zat. Ietsje schuiner en hij had erin gezeten. Kijk maar naar de sluitertijd :)

inderdaad, sluitertijd is 250.

Wat vind je dan van het idee om je eerste foto in pano formaat te doen?
Wordt vervolgd.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar