[Verzameltopic] Foto's door een Spiegellens

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
Gebruikers-avatar
jvdh
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5997
GeregistreerdCOLON 11 Jan 2008 14:22
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Ik heb sinds een paar maandjes een spiegellens. Dor een vriend van me werd hij al liefkozend het 'tonnetje' genoemd.

Na een paar zeer negative ervaringen hier op het forum leek het mij wel een leuk idee om ook eens
een positief topic over deze zeer goedkopen en redelijk goed te gebruiken super telelenzen te openen.

Dus heb je een foto gemaakt met een van de vele merken en types spiegellensen plaats hem in dit topic.

Ik heb een Samyang 500mm F6,3. Hieronder mijn schatje in actie met de lens.
20034
Canon 5DmkII, Canom M, 24-70 F2.8, 70-200 F2.8, 50 F1.8 [+ vele extra's]
-Na een paar jaar minder aanwezig te zijn geweest. Probeer ik weer wat vaker langs te komen-
Gebruikers-avatar
stationschef
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 354
GeregistreerdCOLON 07 Feb 2009 11:09
WoonplaatsCOLON Vorden

Jij laat een foto zien "van" de lens.
Laat dan ook wat zien wat gemaakt is "met" die lens.
Rob

[JvdH] Een klein beetje geduld ik was aan het typen :D
Gebruikers-avatar
jvdh
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5997
GeregistreerdCOLON 11 Jan 2008 14:22
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

En hier de oogst van de afgelopen maanden:

#1.

20026


#2.

20027


#3.

20028


#4.

20029


#5.

20030


#6.

20031


#7.

20032


#8.

20033

Canon 5DmkII, Canom M, 24-70 F2.8, 70-200 F2.8, 50 F1.8 [+ vele extra's]
-Na een paar jaar minder aanwezig te zijn geweest. Probeer ik weer wat vaker langs te komen-
Sarpa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2469
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2005 20:25

Wat vind je er zelf van? Eerlijk gezegd ben ik er nou niet zo van onder de indruk dat ik denk dat dit hiermee een positief topic wordt. Aan de andere kant blijft het natuurlijk peanuts voor een 500mm lens en is het gewoon leuk om te experimenteren.

groeten,
Sarpa
Nathalietje
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 565
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2011 13:26
WoonplaatsCOLON noord holland
CONTACTCOLON

hmz ik weet niet zo goed wat ik zal zeggen...
als t mijn foto's waren had ik ze niet gepost...ik vind ze niet denderend om deze lens t kopen en t nodigt ook totaal niet uit maar dat is mijn mening
Afotos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 949
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2009 18:38
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Volgens mij is een topic als deze uiterst nuttig voor mensen die interesse hebben in spiegelobjectieven. De kwaliteit laat te wensen over, maar ik vind het zelf wel grappig om te zien hoe de bokeh er uit ziet.

Als je t niet de moeite waard vind sla je het topic toch over?
757D + 8-400 mm
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Ik vind 't wel leuk om eens foto's van een dergelijk objectief te zien. Geeft toch een bepaald effect, en daar houd je van (of niet). Alleen al daaro is een dergelijk topic nuttig, toch?
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
mitchel1986
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1361
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2010 10:54
WoonplaatsCOLON Alphen aan den Rijn
CONTACTCOLON

Foto 5 en 6 zijn best aardig. Het effect had je ook met photoshop kunnen toevoegen :mrgreen:
Gebruikers-avatar
jvdh
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5997
GeregistreerdCOLON 11 Jan 2008 14:22
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Sarpa schreefCOLONWat vind je er zelf van?
Ik vind het voor een objectief van onder de €100,00 euro (2e hands) best wel redelijke plaatjes krijgt. Dit resultaat had ik niet verwacht.
En het is een kwestie van spelen en oefenen met deze lens. Ik heb hem nu net, maar merk dat ik er steeds handiger mee word.

Dus iedereen die zo'n lens heeft. Laat in dit topic de foto's maar eens zien.
Canon 5DmkII, Canom M, 24-70 F2.8, 70-200 F2.8, 50 F1.8 [+ vele extra's]
-Na een paar jaar minder aanwezig te zijn geweest. Probeer ik weer wat vaker langs te komen-
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Om de afgrijselijke "bokeh" te vermijden zou je het best een detailloze achtergrond kunnen kiezen.
Een dichte bewolking helpt ook om de "purple fringing" bij hoge kontrasten te omzeilen.

Ik heb ergens nog een 600mm f/6,8 (of zo) liggen; misschien dat ik tijd vind om er nogmaals mee te spelen en dan op de 5DII.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

Ik vind 5 fantastisch, die achtergrond, het begint bijna impressionisme te worden, het lijkt wel geschilderd. Ik denk dat je wel meer moet experimenteren, verschillende diafragma's e.d. Hij is toch MF? Dan zou je eigenlijk Live view moeten gebruiken, dan kun je toch beter scherpstellen.
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
Gebruikers-avatar
Snip
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 575
GeregistreerdCOLON 15 Okt 2010 18:18
WoonplaatsCOLON Twente

MarcoEOS550D schreefCOLON... Geeft toch een bepaald effect, en daar houd je van (of niet)..
Jij noemt een objectief met slechte kwaliteit foto's een 'effect'? :)
Grt Frank

"I'm walking on the beach, next to the woman i love.
I see our dog playing with a stick in the sand...
At one point we stop and turn towards the ocean, to stare at the sunset.
As we hold each others hand, i think; f8 at 1/60"
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

Ja, dat kan, als de compositie is zoals je dat wil, kun je gebruik maken van lensfouten om effecten te krijgen. Lomography is daar groot mee geworden.
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

PanzerFaustNL schreefCOLONIk vind 5 fantastisch, die achtergrond, het begint bijna impressionisme te worden, het lijkt wel geschilderd.
Mee eens. Inderdaad een apart effect, die bokeh ringetjes. :D
Gebruikers-avatar
Snip
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 575
GeregistreerdCOLON 15 Okt 2010 18:18
WoonplaatsCOLON Twente

PanzerFaustNL schreefCOLONJa, dat kan, als de compositie is zoals je dat wil, kun je gebruik maken van lensfouten om effecten te krijgen. Lomography is daar groot mee geworden.
Oke, ieder zijn mening dan he :)

ik noem het gewoon een slechte lens die thuis hoort in de prullenbak, of mag dienen als asbak :)
Grt Frank

"I'm walking on the beach, next to the woman i love.
I see our dog playing with a stick in the sand...
At one point we stop and turn towards the ocean, to stare at the sunset.
As we hold each others hand, i think; f8 at 1/60"
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

@Snip, ik snap je wel, als je uitgangspunt een zo realistisch, scherp mogelijke registratie is van de werkelijkheid, dan is dit een flut ding. Maar aan de andere kant, het is denk ik ook wel lastig om goede foto's met deze lens te krijgen. Hij is vol manueel en de huidige generatie digitale camera's is het lastig scherp stellen zonder bevestiging dat iets scherp is.

Hmm ik denk dat ik er eens eentje ga uitproberen, ik heb een Canon EF-M, een analoge EOS die alleen handmatig kan scherpstellen, zit dus ook een matglas in die daarvoor bedoeld is.
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
FransPetry
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 8
GeregistreerdCOLON 16 Aug 2006 08:52
WoonplaatsCOLON Heino
CONTACTCOLON

Voor een paar weken geleden zijn we naar de kringloopwinkel in Raalte geweest en mijn oog viel vrij snel op een objectief dat tussen de rommel lag. Ik bekeek het eens goed en constateerde dat het een prachtige analoge vaste F8.0 500mm spiegellens was van het merk Revuenon. Weliswaar met een vreemde vatting maar daar kun je wel wat op verzinnen. Deze lenzen zijn vrij kort ongeveer 10cm waardoor ze makkelijk te handelen en niet nerveus zijn bij 500mm. Waardoor je makkelijk een foto uit de hand kunt nemen. Ik vroeg aan de verkoopster wat ze er voor moest hebben en ze antwoordde ik weet niet wat het is.. ik zei ik ook niet maar het staat vast wel leuk in de vitrinekast. Nou geeft dan maar € 2,50 .. Ik stond mezelf natuurlijk te verkneukelen. Thuis gekomen bleek de lens een Nikkor vatting te hebben. Maar bij nader onderzoek bleek deze te verwijderen en bleef er uiteindelijk tot mijn verrassing P42 schroefdraad over waar ik een tussenring voor heb die op mijn Canon 50D past, ooit gekocht bij de fotoshop in Aalten voor €17,50.

Vandaag de lens even uitgeprobeerd en het resultaat was verrassen goed zoals je hierboven kunt zien. Ik stond op ruim 100 meter afstand de foto is niet gecropt. Helaas moet je wel handmatig scherpstellen maar dat gaat prima.

Dus als je een beetje technisch bent kun je soms voor heel weinig een leuk objectief kopen en met wat sleutelwerk tot een heel verrassend resultaat komen

http://zoom.nl/foto/1812650/dieren/lees ... aal-2.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Met vriendelijke groeten Frans Petry / Deventer
wallisman
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 302
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2007 15:27

zoals ik de foto kan zien (klein formaat) ziet het er netjes uit. Een uitstekende prijs-kwaliteit verhouding!

Ik begrijp dat iedereen hedentendaage schrik heeft voor handmatig scherpstellen, maar toen ik in de jaren '80 veel sportwedstrijden fotgrafeerde was er niets anders. Wielrenners, hardlopers, etc. kregen we toch scherp op de foto, hoor! Dit gold ook voor de professionele sportfotografen (Soenar Chamid, e.d.), iedereen moest handmatig scherpstellen. We hadden niet eens photoshop, en toch fatsoenlijke platen! (ik geniet nu nog steeds iedere keer van de AF ;-) )

Jan
allerlei glaswerk en zo'n klikapparaat
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

@Wallisman, dat klopt, maar daar had je dan ook je matglas voor die je aardig in de juiste richting hielp en dat zit er absoluut niet meer in.
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
Gebruikers-avatar
Rob1
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 100
GeregistreerdCOLON 02 Jan 2009 06:46
WoonplaatsCOLON Breda
CONTACTCOLON

Top lens of niet, volgens mij telt; 'als je maar lol hebt'. Ik heb er ook een, een 1000mm van Russische makelij (f/3.5-6.3 DC, mc mto-11ca 10/1000) ooit op de Zwarte markt in Beverwijk gekocht. Ik gebruik hem meestal als ik de maan vast wil leggen. Verder gebruik ik heb sporadisch.

Groeten,
Rob.
EOS 7D mk II, EOS 7D, EOS 30D, Canon EF 50mm f/1.8, Tamron SP 24-70mm f/2.8 Di VC USD, Tamron 15-30mm F/2.8 Di VC USD, Sigma APO MACRO 150mm F2.8 EX OS DG HSM

Visit me at [url]http://www.foto-photo.nl[/url]
Follow me on [url]http://www.facebook.com/foto-photo.nl[/url]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar