Wel of geen filter kopen

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
abreukel
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 6
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2011 08:46

Hallo, Ik ben nieuw op dit forum en heb onlangs een canon 550d met oa 18-55en 55-250 kitlens gekocht.
Ik lees veel over het gebruik van filters, ze zouden mn wat mooie diepere kleuren geven op de foto's.
Ik zal de camera mn gebruiken voor landschappen en tijdens mn stedentrips (architectuur etc).
Wat raden jullie aan, polarisatie of UV....
Welke filter zou ik kunnen kopen, bijvoorbeeld de LCW Fader ND Filter Mark II waarbij je eea kunt instellen?
En hoe is het gebruik van een filter op een telelens (sommige schijnen de kwaliteit (scherpte) te verlagen?

Uiteraard de grootste uitdaging het budget, dus prijs kwaliteit verhouding.
Sorry voor de rommelige vragen maar ik hoop dat jullie eea kunnen adviseren.
Gebruikers-avatar
sven2912
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1745
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2010 09:18
WoonplaatsCOLON Nijmegen

zelf heb ik een polarisatiefilter die ik voor landschappen soms gebruik. je krijgt hierdoor naar mijn mening iets dieper en verzadigdere kleuren. Persoonlijk vond ik het zelf wel de moeite waard om daar in te investeren. een UV filter heb je naar mijn mening niks aan op een DSLR. lees ook vaak dat UV geen invloed heeft op de sensor.

een filter is een extra stuk glas, dit kan je foto's negatief beinvloeden. heb welleens met een goedkoop UV-filter gewerkt (kreeg ik bij een objectief). deze is na 2 minuten veroordeeld tot glazen onderzetter voor mijn biertje!

Zelf heb ik de Hoya HD versie, deze heeft een vocht en vet afstotende coating (voor wat het waard is)

http://www.hkbns.com/shopping/site/Item ... CPL-Filter" onclick="window.open(this.href);return false;

daar heb ik hem besteld. goedkoop en snelle levering! zelf wel voor de zekerheid via Paypal betaald!

hoop dat je wat aan mijn ervaring hebt.

Gr Sven
Canon
abreukel
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 6
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2011 08:46

THX
Dus deze gebruik je ook op je "tele" lens?
sprokeq
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2011 09:56
WoonplaatsCOLON Haaksbergen
CONTACTCOLON

We hebben hier ook een zoekfunctie. Als je deze had gebruikt had je deze link gevonden:

http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 18&t=94937" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Lees ook deze twee topics eens door, heb je wellicht ook nog wat aan:

* polarisatiefilter aanschaffen;
* welk filter op welk objectief.

En zo zijn er nog een hoop te vinden.

Succes!
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
Cdegier
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 14
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2011 19:38
WoonplaatsCOLON Houten

Ik gebruik een polar filter vooral om door glas of water te fotograferen. Haalt groot gedeelte van de schittering weg. Daarnaast wordt bij zomerse dagen het contrast tussen blauwe lucht en bv witte sluierwolken een stuk groter.
UV filter heeft wel degelijk zijn voordelen, in mijn eigen geval heb ik op bijna ieder objectief een UV filter zitten alleen al voor de bescherming van de frontlens.
Is dus wel degelijk de moeite waard als je geinvesteerd hebt in duur "glas"...
Een goed UV filter heeft niet to nauwelijks invloed op de kwaliteit van de opname.
Het meervoud van lef is leven....
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Ik gebruik geen UV-filter ter bescherming, omdat ik op al mijn objectieven al een zonnekap heb zitten.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
sven2912
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1745
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2010 09:18
WoonplaatsCOLON Nijmegen

abreukel schreefCOLONTHX
Dus deze gebruik je ook op je "tele" lens?
ik heb zelf de 77mm variant van hoya, daarnaast heb ik step up rings zodat ik hem op elke willekeurige lens kan gebruiken.
dus ja, ik gebruik hem ook op de telelens. het voordeel is dat hij een "slim" montuur heeft. dit houdt in dat hij minder vignetting geeft bij groothoekobjectieven t.o.v. zijn dikkere broertjes!

@ Cdegier: ook ik heb altijd mijn zonnenkap op een objectief zitten, hou niet van filters omdat ze toch de beeldkwaliteit (ook juist van dat "dure glas" teniet doen, als is het minimaal) ook krijg je met gebruik van filter sneller flares bij bepaalde omstandigheden en heb ik het gevoel dat sommige objectieven ook meer gekleurde randjes (abberaties) oplopen.
Canon
Gebruikers-avatar
dbode
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3247
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2005 21:49
WoonplaatsCOLON Gem. Utrechtse Heuvelrug

Een LCW Fader ND Filter Mark II is een Neutral Density, oftewel grijsfilter. Brengt alleen de hoeveelheid licht terug. Over dit specifieke filter lees ik niet al te beste reviews, heeft veel beperkingen.

Een polarisatiefilter is weer een totaal ander type, bedoelt om spiegelingen te elimineren, groen van glanzende bladeren (van een laurier bijvoorbeeld) dieper te maken, en/of een mooie blauwe lucht vast te leggen (wel afhankelijk van jouw positie tov de zon),.

Daarnaast zijn er nog vele andere filters denkbaar.
Groet,
Dirk-Jan

Fototas met standaard 13 kilo staal, magnesium, glas, kunststof, etc....
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

dbode schreefCOLONEen LCW Fader ND Filter Mark II is een Neutral Density, oftewel grijsfilter. Brengt alleen de hoeveelheid licht terug. Over dit specifieke filter lees ik niet al te beste reviews, heeft veel beperkingen.
Dan refereer je aan de slechte eigenschappen van de MkI versie en niet die van de MkII versie die overigens al 2 jaar of langer het standaard model is. Dus slechte verhalen over die Lightcraft gaan voornamelijk over de MkI versie, als ik focus problemen, onscherpte en zwarte kruizen. Dat laatste is een ontwerp iets en is niet te vermijden maar in de MkII versie verminderd.

Ik zelf heb wel voor bijna alle filtermaten een UV voor bescherming als dat nodig is. Allemaal van B+W in de MRC versie. Verder heb ik een 77mm B+W Kaesemann MRC Slimfilter als pola filter. Kaesemann uitvoeringen zijn beter gesealed en van nog betere coatings voorzien maar daardoor ook asociaal duur :)

En dan de lightcraft ND en verder alle ND, HardGrad en SoftGrad ND filters met houders van Cokin.

Echter een UV filter net zoals een CP filter zou je wel moeten hebben. Echter alleen monteren wanneer nodig. Ook een UV filter houdt licht tegen (!!!) en een CP varierend ook van 1 tot soms 3 stops en dus niet handig om er altijd op te laten zitten.

En verder ga ik met Sven mee qua UV filter verhaal. Een condoom doe je ook alleen om als het nodig is en niet permanent. :)
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
Maikel77
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 48
GeregistreerdCOLON 28 Jul 2011 12:14

Om nog even weer in te haken op de UV filter: ik twijfel of ik er één zal kopen voor mijn 24-70 L F2.8. Was vorige week aan de atlantische kust thv de pyreneen. Het waaide daar op het strand behoorlijk. Bij het schoonwrijven van de lens (zand en vlekjes) was ik toch wel bang voor wat krasjes met al die zandkorrels. De lenskap beschermt hier niet voor, zeker niet op 24 mm.

Wat voor B+W UV filter is goed voor deze lens? Heb bij maxsaver.net gekeken maar de keuze is groot. Je hebt keuze uit:
UV haze filters: http://maxsaver.net/BW-UV-Haze-Filter.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
B+W XS-PRO Digital MRC UV Filter SLIM
B+W MRC UV Filter ALLOY mount F-PRO
B+W MRC UV Filter BRASS mount F-PRO
B+W DMRC UV Filter F-PRO GOLD
B+W UV 010 Haze Filter Brass F-PRO  
B+W UV 010 Haze Filter Coated F-PRO

en UV IR cut filters: http://maxsaver.net/BW-UV/IR-Cut.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
B+W 77mm Digital 486 UV-/IR-Blocking Filter

Wie weet wat een gewoon goed filter is (lees: en voor een redelijk prijsje) met name voor bescherming zonder noemenswaardig zichtbaar verlies van kwaliteit? De Gold en waarschijnlijk ook de XS Pro lijken mij wat overdreven. F-Pro lijkt mij voldoende. Wat is het eigenlijk het verschil tussen ALLOY en BRASS? Kan dit niet in de omschrijving vinden.
Fotografeer altijd met een glimlach!
Gebruikers-avatar
Maikel77
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 48
GeregistreerdCOLON 28 Jul 2011 12:14

Niemand hier iets over te melden???? Of kan ik het beter in een nieuw topic stoppen?
Fotografeer altijd met een glimlach!
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Brass = messing
Alloy = legering

Maar messing is een legering.
Messing is harder dan een lichtmetalen legering en heeft de voorkeur omdat je de schroefdraad niet makkelijk kunt beschadigen.

Over filters kan ik je niet raden, die gebruik ik alleen voor koffie.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Fresno
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 467
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2007 21:53

Dan heb je ook nog de stukjes glas die er zijn om alleen maar te beschermen: http://maxsaver.net/search.aspx?find=clear" onclick="window.open(this.href);return false;

Zelf ben ik hier naar aan het overstappen, omdat ik ook de zonnekap niet voldoende vind in alle situaties.
Gebruikers-avatar
Maikel77
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 48
GeregistreerdCOLON 28 Jul 2011 12:14

Daar had ik nog niet aan gedacht. Maar de prijzen van het 'beschermings'glas zijn eigenlijk net zo hoog. Waarom dan niet er meteen een uv filter op zetten? Of heb ik ergens niet aan gedacht?

Ik zal ieg een Brass versie aanschaffen
Fotografeer altijd met een glimlach!
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

De sensor van een Canon EOS is niet gevoelig voor UV.
Dus waarom zou je UV willen filteren?
Mijn fiets spoort beter dan ik.
phd
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1811
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2006 14:37

Ik heb een B&W Pol circular Käsemann 77 XS-Pro Digital MRC nano gekocht en deze gebruik ik alleen alsik deze nodig heb.
Gebruikers-avatar
Maikel77
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 48
GeregistreerdCOLON 28 Jul 2011 12:14

@boels69: Dit is nieuw voor mij. Bedoel je dus dat een UV filter helemaal geen xtra nut heeft tov 'beschermingsglas'. De verkoopsites willen mij graag iets anders laten geloven! Dus geen minder hinder van kleurzwemen of flare, ook al zal dit verschil minimaal zijn

@phd: Ik heb deze topics gelezen en hij staat al op mijn verlanglijstje. Maar als ik deze niet nodig heb wil ik toch wat bescherming.
Fotografeer altijd met een glimlach!
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Ooit was alles wat ik denk te weten ook nieuw voor mij :lol:
(en er komen nog steeds nieuwigheden bij, het is een voortschrijdend proces)

Voor bescherming tegen zand, modder, enz. kan er best een UV-filter gebruikt worden (het UV-gedoe kan geen kwaad) mits het van uitstekende kwaliteit is.

Maar al jodelend op een bergtop in Tirol is het volstrekt zinloos :wink:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
BossA
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2836
GeregistreerdCOLON 01 Aug 2008 14:36
WoonplaatsCOLON Overijssel

De zonnekap vind ik een betere bescherming dan een UV filter.
Canon camera met een mooi aantal lenzen, Flitsers. En een Mono- en Tri- pod.
Meer foto's van mij: Flickr
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar