Buitenshoot 'collega fotograaf'

Voor alle andere vormen van mensen en portretten, straatfotografie, reportages, etc.

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
450Dshooter
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 231
GeregistreerdCOLON 15 Jul 2008 19:13
WoonplaatsCOLON Ridderkerk

Een collega fotograaf die ik goed ken, die had me gevraagd, wat foto's van hem te maken met zijn camera erbij, die hij op zijn website kan gaan plaatsen en o.a op zijn hyves en facebook en twitter ! Zo gezegd, zo gedaan, ik ben dus met hem op pad gegaan en we wilden een iets ruige achtergrond en wat kleurrijks. We zijn toen terecht gekomen bij de maassilo in Rotterdam (Maashaven) en bij een muur met kleurrijke graffiti. Heb bij deze shoot ook voor t eerst geprobeerd te flitsen met me externe flitser van de camera af . Ik ondervond daarbij zeker ook problemen, als er teveel zon stond dan kreeg ik overbelichte foto's bij een diafragma van 2,8, als ik mijn diafragma zo veranderde dat de sluitertijd onder de synchronisatietijd kwam dan kwamen de foto's er wel goed uit. Moet toch wel een manier zijn om op een zonnige dag ook gewoon in te flitsen als je een diafragma van 2,8 wilt gebruiken, waardoor je snelle sluitertijden krijg ?
Hier enkele foto's in ieder geval

1.

20935

2.

20936

3.

20937

4.

20938

5.

20939

6.

20940

Canon EOS 450D, Canon EF-S 18-55 IS Kit, Canon 55mm-250mm IS lens, Canon 50 mm F 1,8 II

Fotograferen, moeilijk om te begrijpen, maar begrijp je het, gaat er een wereld voor je open ! !
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

5 wat mij betreft het meest gelaagd. Overigens had ik liever ook een canon lens gemonteerd gezien... ;<)

Overigens stoort de nekband me ietwat op enkele foto's. Had eventueel om de nek gemogen of geheel zonder van mij.

De z/w foto oogt wat flets, zou ik wat donkerder maken.

Wat flitsen en overbelichten betreft;
Dit probleem kun je voorkomen door op je flitser "high sync" in te schakelen, dan kun je probleemloos je gewenste diafragma gebruiken en kan je toestel de gewenste snellere sluitertijden gebruiken.

Edit
Even niet begrepen dat je off-shoe had geflitst

Dan wordt het idd wat lastiger en ga ik met de andere reactie mee.
OF eventueel je flitssterke handmatig omlaag schroeven?
Laatst gewijzigd door 1 op Frank64, in totaal 9 keer gewijzigd.
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
ebeckers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 752
GeregistreerdCOLON 23 Apr 2010 20:12
WoonplaatsCOLON Zoetermeer
CONTACTCOLON

Weet niet hoe je je externe flitser hebt aangestuurd, maar de meeste radio triggers ondersteunen geen high speed sync.
Alleen de hele dure varianten zoals b.v. de pocket wizards kunnen dit. Daarnaast verlies je met HSS (heel) veel flitsvermogen

Ander truukje wat vaak wordt toegepast is een ND filter voor je lens. Door het ND filter komt er minder licht in de lens waardoor je
het diafragma verder kan/moet opengooien. Nadeel is wel dat je hiermee zowel het omgevingslicht als het flitslicht dimt. Je zal je flitser dus hoger moeten zetten.
Zeker buiten overdag loop je dan toch wel vrij snel tegen de limiet van de reportage flitser aan en heb je al snel behoefte aan meer vermogen..

Erwin
Romantische & moderne bruidsfotografie: http://www.erwinbeckers.nl
Facebook:http://www.facebook.com/ErwinBeckersFotografie
Gebruikers-avatar
450Dshooter
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 231
GeregistreerdCOLON 15 Jul 2008 19:13
WoonplaatsCOLON Ridderkerk

@Frank64

Ten eerste natuurlijk bedankt voor je reactie en tijd om er even naar te kijken . .

Ja dat over die canon lens haha , moeten ze die maar wat goedkoper maken :P, wat betreft de zwart wit foto, denk dat dat een kwestie van smaak is, was voor mij juist de bedoeling om het lekker overdreven licht uit te laten komen, denk dat dat een kwestie van smaak is, maar ben inderdaad benieuwd wat meerdere meningen daar dan over zijn ;)
En ja de nekband, heb ik in overleg met het model zo gedaan, hij vond om ze nek wat toeristisch eruit zien, maar wilde hem toch erop laten zitten, omdat hij er toch bij hoort, maar indd dat zijn kleine details waar je op kan letten

@ ebeckers

Ik heb me flitser gewoon met de flits van mijn camera af laten gaan, dat kan met de 60D, heb een zwart hoesje om me flits gemaakt van stof waardoor je dan geen last heb van de flits die van je flitser van de camera af gaat, maar de externe flitser gaat dan toch wel af, dus beetje trucage zeg maar . . . En ja zo een filter is dan wel te doen indd, en ja ik heb weer wat lopen oefenen en merk gewoon dat als ik dan me diafragma op 3.2 zet waardoor je dus overbelichting krijg met goede lichtomstandigheden, zou je dus eoigenlijk met een sluitertijd boven de 1/250 moeten komen, maar ik kan draaien aan t wieltje wat ik wil, maar sneller dan 1/250 sec gaat hij niet, hij houd zich aan de synchronisatietijd dus denk dat je dan dus indd geen high speed kan flitsen op deze manier, dus zit dan maar 1 oplosssing op en dat is diafragma gewoon schroeven naar een hoger getal, alleen wel jammer dat je dan scherptediepte inlevert.
Canon EOS 450D, Canon EF-S 18-55 IS Kit, Canon 55mm-250mm IS lens, Canon 50 mm F 1,8 II

Fotograferen, moeilijk om te begrijpen, maar begrijp je het, gaat er een wereld voor je open ! !
Gebruikers-avatar
ebeckers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 752
GeregistreerdCOLON 23 Apr 2010 20:12
WoonplaatsCOLON Zoetermeer
CONTACTCOLON

Ah ok, je hebt de popup flitser gebruikt om de externe flitser aan te sturen.
Volgens mij kan je dan inderdaad geen HSS doen. Gaat alleen als je een 580EXII op je camera plaatst in commander mode en
en deze dan gebruikt om een externe 430EXII/580EXII flitser aan te sturen. Maarja heb je wel 2 (dure) flitsers nodig.
Andere optie zijn dure radio triggers zoals de PW's

Op de manier zoals je het nu doet kan je dus niet hoger dan de syncspeed van 1/250. Als je toch een diafragma van f/2.8 wilt zal je dus moeten zorgen dat er minder licht je camera inkomt. Dat kan natuurlijk door b.v. avonds met schemering te schieten, maar andere optie is dus een ND filter op de lens van je camera. Hierdoor komt er minder licht binnen en kan je je diafragma verder opendraaien zonder dat je overbelichting krijgt.

Dit linkje legt het beter uit : http://strobist.blogspot.com/2010/06/us ... field.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Erwin
Romantische & moderne bruidsfotografie: http://www.erwinbeckers.nl
Facebook:http://www.facebook.com/ErwinBeckersFotografie
Gebruikers-avatar
MathijsKosters
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 14
GeregistreerdCOLON 10 Aug 2011 20:54
WoonplaatsCOLON Den Ham

Mooie serie, ik vind alleen de "rand" aan de linkerkant van foto 3 niet erg mooi. Ik zou hem iets bijcroppen.
Canon EOS 500D Canon 18-55 non-IS II Canon 55-250mm IS II
Gebruikers-avatar
martinus
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3346
GeregistreerdCOLON 04 Nov 2007 10:08
WoonplaatsCOLON Hoorn
CONTACTCOLON

Ik vind 6 de mooiste, het meest natuurlijk en voldoen voor waar het voor bedoeld is. Wat betreft het flitsen. Waarom wordt er toch altijd zo ingewikkeld gedaan. Zet nou gewoon je flitser op je camera en ga op Highsync met groot diafragma en hele korte sluitertijd schieten. Desnoods met een ND filter erbij. Dat werkt sowieso perfect. Met de afstand waarop je deze foto's hebt gemaakt kan dat makkelijk. Maar nog leuker is het met je flitser op High en je cam op een heel klein diafragma (16 of 22) en een hele korte sluitertijd gaan schieten. Je flitser gaat dan het tekort aan licht er bij knallen om te compenseren. Probeer maar eens. je zal verrast zijn door het effect.
Gebruikers-avatar
450Dshooter
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 231
GeregistreerdCOLON 15 Jul 2008 19:13
WoonplaatsCOLON Ridderkerk

@ Mathijs

Bedankt voor je reactie en ja inderdaad nu je het zegt is dat wel weer een detail voor de perfecte foto

@ Martinus

Bedankt voor je reactie, waarom word er zo ingewikkeld gedaan? Omdat het me eerste keer was en het dan ook wel ingewikkeld is, als je ineens tegen een felle zon aan zit en je met een diafragma van 3,2 wilde schieten en dit dus niet echt mogelijk was omdat met de aansturing via de canon 60D hij maar tot 1/250 ste gaat en ik dus overbelichte foto's kreeg. En dat ik dan me diafragma kleiner moet draaien tot hij wel goed belicht word dat snap ik inmiddels of met behulp van een ND fliter ! Nogmaals bedankt voor die tips !
En Martinus ik gaat zeker doen wat jij als laatste tip gaf, zal zeker wel gekke effecten geven, zal denk ik lijken of het donker is neem ik aan ? En dan is het model goed belicht ?

Gr. Mike
Canon EOS 450D, Canon EF-S 18-55 IS Kit, Canon 55mm-250mm IS lens, Canon 50 mm F 1,8 II

Fotograferen, moeilijk om te begrijpen, maar begrijp je het, gaat er een wereld voor je open ! !
Gebruikers-avatar
martinus
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3346
GeregistreerdCOLON 04 Nov 2007 10:08
WoonplaatsCOLON Hoorn
CONTACTCOLON

Juist Mike, dat heb je goed ..... :wink:
Drwizz
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1152
GeregistreerdCOLON 27 Okt 2008 14:43
CONTACTCOLON

Hoi,

Leuke serie!
"Model" staat er goed op..
Ik had je aangeraden deze serie later in de middag/avond te schieten voor meer drama.
Nu is het meer tralala met de camera voor een muur :) (No offense)

+1 voor Martinus
Gebruikers-avatar
450Dshooter
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 231
GeregistreerdCOLON 15 Jul 2008 19:13
WoonplaatsCOLON Ridderkerk

He Drwizz, bedankt voor je reactie en tijd ! Zal er in het vervolg rekening mee houden

Gr. Mike
Canon EOS 450D, Canon EF-S 18-55 IS Kit, Canon 55mm-250mm IS lens, Canon 50 mm F 1,8 II

Fotograferen, moeilijk om te begrijpen, maar begrijp je het, gaat er een wereld voor je open ! !
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar