Niet scherp maar waar ligt dat aan...

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
sanderbeer
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2011 16:23

All,

Zo eindelijk voor het eerst eens wat foto's posten, is wel even werk, maar dat zal straks wel wat makkelijker gaan

Ik heb van de week wat foto's gemaakt met m'n nieuwe 70-300L/IS op een canon 50D
Ben erg bezig met het scherp krijgen van mijn foto's.

Hier een voorbeeld van een uit de hand geschoten foto, die volgens mij scherp is

21377

1/400, 9.0, 400iso

Vervolgens een valkje op ongeveer 100 meter afstand waarbij ik de camera op het zadel van mij fiets heb gelegd.
Het valkje is vervolgens onscherp.

21376

1/500, 10.0, iso 400

O, ja, mijn autofocus punt zit midden op het valkje...

Iemand tips?....

Groet, Sander
Gebruikers-avatar
dutchy
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 522
GeregistreerdCOLON 06 Mrt 2008 14:22
WoonplaatsCOLON Zuid Duitsland
CONTACTCOLON

Sluitertijden zijn goed, daaraan kan het niet liggen. Misschen de focus niet helemaal goed.

Zet je camera op een statief voor een bakstenen muur en diafragma helemaal open (laagste getal). Kijk maar eens of je dan scherpte krijgt.
Eos 50D | Tokina Macro 100mm F2.8 D | EF 70-200 F/4 L USM | Sigma 17-70mm 1:2,8-4,5 | Sigma 10-20mm 1:4-5,6 | Sigma EF-530 DG Super

http://www.diebouwmeesters.de" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Dianawoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1829
GeregistreerdCOLON 02 Feb 2011 22:12
WoonplaatsCOLON Lepelstraat

Ik heb deze lens sinds mei en ik heb er heel erg aan moeten wennen. In het begin waren de meeste van mijn foto's niet scherp, maar naarmate ik er steeds meer foto's mee maakte werden ze beter en heb ik nu hele scherpe foto's. Wel is mijn ervaring dat je de lens net niet helemaal moet uitzoomen, dan zijn ze ook vaak onscherp. Maar er zullen hier personen zijn die je daar misschien meer over kunnen vertellen.
Hoe hoger ik de lat leg, hoe sneller ik er onder door ga... dus omlaag met die lat, dan kan ik er overheen stappen en verder gaan
Gebruikers-avatar
Kollie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 222
GeregistreerdCOLON 30 Jul 2010 13:12

Stond IS aan? Bij de meeste objectieven moet deze op statief of een stabiele ondergrond uit staan.
Groeten Rolf.
sanderbeer
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2011 16:23

@Kollie, das een goeie, die stond aan, zal daar ook eens mee experimenteren
@dutchy, heb ik al wel gedaan, maar dan uit de hand met IS, ik ga eens kijken wat er gebeurt als ik de IS uitzet op het statief
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

denk dat op deze lens een statiefherkenning zit, dwz IS schakelt automatisch uit als deze een statief detecteert.

Maar heb je de foto's zo uit de camera, wat zijn verder de instellingen, zou ik graag willen weten, een foto kant en klaar uit de camera kan goed zijn, maar met wat nabewerking wordt deze vaak nog beter, dus beetje naverscherping etc..
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Waarom op f/10 en f/9?
Het objectief is best scherp op f/5,6 en dan zou je ergens in de buurt van 1/2000s geschoten kunnen hebben.
Wel moeilijk te zien/bepalen, maar ik denk dat het koppie van de roofvogel bewogen is.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
IMS
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 86
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2011 09:01
CONTACTCOLON

Technische tips heb je gelukkig al gekregen, dan kan ik nog even zeggen dat ik de eerste foto hele goed gelukt vind. Wat de foto m.i. ook iets extra's geeft is de structuur van de steel? stengel? - mooi in contrast met de ragfijne vleugels.
In 2011 gestart met EOS 1000D en EF-S 18-55mm. Vrij snel daarna EF-S 17-85mm IS USM aangeschaft. Na een jaar Tamron 70-300mm Di VC USD erbij gekocht. In september 2013 defecte 17-85mm vervangen door EF-S 15-85mm.
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Je AF punt kan dan wel in het midden zitten, maar de AF is geen punt, maar een gebied. Het valkje is wel erg klein om met AF precies op te focussen, zeker als de vlakbij zijnde achtergrond ook veel contrast heeft. Verder laat dit helemaal niet zien wat er zich in het AF punt bevond ten tijde van scherpstelling, alleen ten tijde van afdrukken. Tussen het scherpstellen en afdrukken kan de camera nog verschoven zijn.
Afotos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 949
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2009 18:38
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

De libelle is ook niet superscherp wat mij betreft, de achtergrond is alleen erg wazig waardoor de libelle er veel meer uit springt. Bij de 2e foto is het valkje onderdeel van de achtergrond. Al zou je het valkje op pixel niveau iets scherper krijgen, het blijft een relatief klein onderdeel van de foto dat er nooit echt uit zal springen.

Het lijkt er op alsof de foto van een betrekkelijk hoog standpunt is genomen. Wanneer je lager bij de grond zit krijg je verhoudingsgewijs meer lucht om je onderwerp heen en minder gras, waardoor je onderwerp wat meer geisoleerd wordt in de foto. Of het in dit geval veel uit maakt betwijfel ik ivm het hoge groen er achter.
757D + 8-400 mm
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

volgens mij is de libel wel scherp, maar niet op het oog. Kijk maar naar de vleugels en achterlijf. De scherpte lijkt net achter de libel zijn/haar kop te liggen. het valkje is gewoon veel te klein om te kunnen analyseren.
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
sanderbeer
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2011 16:23

All,

Ik ben blij dat ik lid geworden ben van dit forum, dank voor alle info.
Volgens mij kan ik hier wel wat mee, ik weet nu in ieder geval zeker dat het niet aan mijn lens ligt nadat ik een aantal aanbevolen tests heb gedaan.

Het blijft ook moeilijk om goed te laten zien waar het om gaat, omdat je met de beperkingen van het bestand zit, in raw hier op de 21" mac monitor zie je natuurlijk veel meer ;-)

Ik ga verder met oefenen en hoop nog veel mooie momenten te kunnen vastleggen.

groet, Sander
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar