eerste foto's met mijn nieuwe omkeer-ring

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
pkupku
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 766
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2009 07:20
WoonplaatsCOLON bargercompascuum

na bijna 3 weken wachten op mijn omkeer-ring(ebay) gisteren er op uit getrokken om het eens uit te testen en ben zelf tevreden met het resultaat, ben benieuwd wat jullie er van vinden.

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

groetjes arjan
Er zijn 60 spieren nodig om nors te kijken en maar 20 om te glimlachen.Waarom zou je je dan vermoeien?
Gebruikers-avatar
Billie-90
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3805
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
WoonplaatsCOLON Maastricht

wist niet dat je zodichtbij zo scherp kon krijgen met omkeer ring!
netjes!
"Niets is onmogelijk, het wilt alleen niet altijd lukken.."

Check out my -> Flickr <-
Gebruikers-avatar
fvdrunen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 636
GeregistreerdCOLON 04 Jan 2006 21:20
WoonplaatsCOLON Schijndel
CONTACTCOLON

Ziet er goed uit, hoe werkt dat precies en met welke lens heb je dit bereikt?
Kijk ook eens op mijn website http://www.fvdrunen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
pkupku
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 766
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2009 07:20
WoonplaatsCOLON bargercompascuum

bedankt voor jullie reacties

even een stukje geleend van een andere website :

Lenzen achterstevoren monteren met een omkeerring
Bij macrofotografie werk je met zeer kleine voorwerpsafstanden en gebruik je de lens op een manier waarvoor hij niet ontworpen is. Lenzen zijn namelijk gemaakt voor lange voorwerpsafstanden en korte beeldafstanden terwijl je bij macrofotografie juist met de omgekeerde situatie te maken hebt. Je kan te maken krijgen met optische lensfouten, zoals chromatische aberratie, coma, vignettering en onscherpte door diffractie.
Een relatief voordelige oplossing biedt een adapter waarmee de lens omgedraaid op de camera wordt geplaatst zodat de achterkant met de sterke eigenschappen voor korte afstanden nu naar voren is geplaatst.

Het is wel zaak dat je een bijpassend objectief hebt. Net als een filter draai je de omkeerring op het objectief. Het resultaat is dat het objectief dan achterstevoren op de camera zit. Je kunt dan macro foto’s nemen zonder het kwaliteitsverlies dat voorzetlenzen en tussenringen mogelijk geven.
Er is minder kwaliteitsverlies dan bij een tussenring omdat de omkeerring redelijk dun is er daardoor minder lucht tussen objectief en camera komt dan bij gebruik van een tussenring. Gebruik het objectief alleen als het op oneindig is ingesteld. Alle normale objectieven hebben de beste kwaliteit bij instelling op oneindig.

en de lens die ik gebruikt heb is een sigma zoom 28-105mm 1:3.8-5.6 uc-III aspherical if en de gebruikte omkeerring is http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... 1988wt_917 hier te vinden, de prijs mag de pret niet drukken lijkt me :)

groetjes arjan
Er zijn 60 spieren nodig om nors te kijken en maar 20 om te glimlachen.Waarom zou je je dan vermoeien?
Gebruikers-avatar
Billie-90
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3805
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
WoonplaatsCOLON Maastricht

moet je nagaan.. ik heb 125,- voor de tussenringen betaalt..
waarmee ik ook nog 'n TE kleine DOF krijg!! :evil:
"Niets is onmogelijk, het wilt alleen niet altijd lukken.."

Check out my -> Flickr <-
Gebruikers-avatar
Nemi
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 470
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2011 20:25

Mooie foto! Toevallig heb ik net een omkeerring besteld dus vind het leuk een voorbeeldfoto te zien.
Kun je me misschien vertellen hoe je het diafragma aanpast? Want dat gaat nu niet meer automatisch of wel? En hoe zit het met de sluitertijd?
http://www.by-ellen.com" onclick="window.open(this.href);return false;
pkupku
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 766
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2009 07:20
WoonplaatsCOLON bargercompascuum

dat zijn twee dingen die wat lastig zijn. als je je lens omgekeerd op je camera heeft de lens geen elektronisch contact met de lens meer en kan je dus het diafragma niet meer aanpassen, dus moet je vantevoren bedenken wat voor diafragma je wilt en dan via het truckje met de scherptediepte-knop de lens van je camera afhalen, of je moet nog een oude m42 lens waarbij je de diafragma nog via een ring aan de lens moet regelen.

de sluitertijd is afhankelijk natuurlijk van het weer :) en hoe z'n lichtsterke lens je erop hebt zitten maar dit kan je wel gewoon blijven regelen

een ander klein nadeel is wel dat omdat de camera niet weet wat voor diafragma je gebruikt dat liveview veel te donker tot zwart ziet en dus hiermee niet via 10x vergroting scherp kan stellen wat ik zelf nog wel eens handig vindt

groetjes arjan
Er zijn 60 spieren nodig om nors te kijken en maar 20 om te glimlachen.Waarom zou je je dan vermoeien?
Gebruikers-avatar
Nemi
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 470
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2011 20:25

Dank je voor de uitleg. Maarre.. Wat is "het trucje met de scherpte diepte knop"?
http://www.by-ellen.com" onclick="window.open(this.href);return false;
pkupku
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 766
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2009 07:20
WoonplaatsCOLON bargercompascuum

als je een lens van je camera haalt gaat hij standaard naar het grootste diafragma (als ik het goed heb)
dit kun je voorkomen door je diafragma in te stellen op je camera bv F8.0 het scherptediepte-knopje indrukken en ingedrukt houden tijdens het verwijderen van je lens, de diafragma in je lens blijft behouden en zal dus op bv op f8.0 blijven staan als je hem dan op de omkeerring zet heb je dus een diafragma van f8 wil je het diafragma weer veranderen de lens weer goed op de camera monteren en ander diafragma kiezen,
het is daarom handig dat je van tevoren weet welk diafragma je wilt gebruiken, ikzelf gebruik meestal gewoon de grootste diafragma ik hou wel van die beperkte scherptediepte.
Er zijn 60 spieren nodig om nors te kijken en maar 20 om te glimlachen.Waarom zou je je dan vermoeien?
Gebruikers-avatar
IMS
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 86
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2011 09:01
CONTACTCOLON

Het technische verhaal van de omkeerring gaat mijn pet te boven, maar het resultaat mag er zijn! De eerste foto vind ik heel mooi, de collage is me wat te druk, waardoor ik eigenlijk niet goed meer zie waar het om gaat - ik denk dat dit vooral komt doordat je voor de achtergrond hetzelfde onderwerp hebt gebruikt. Misschien dat ik er met een egaal zwarte achtergrond minder last van zou hebben.
In 2011 gestart met EOS 1000D en EF-S 18-55mm. Vrij snel daarna EF-S 17-85mm IS USM aangeschaft. Na een jaar Tamron 70-300mm Di VC USD erbij gekocht. In september 2013 defecte 17-85mm vervangen door EF-S 15-85mm.
Gebruikers-avatar
Nemi
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 470
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2011 20:25

Thnx voor de uitleg. Als jij meestal het grootste diafragma kiest dan hoef je geen trucs uit te halen toch? Maar dan moet de camera aan blijven staan terwijl je de lens er omgekeerd op zet met de scherpte diepte knop ingedrukt?

Met welk diafragma heb je de eerste foto gemaakt dan? Ik vind hem erg indrukwekkend namelijk. Maar ik krijg dat echt niet voor elkaar met een groot diafragma, gebruik meestal 9 tot 11 ofzo.

Heb je inmiddels al meer foto's te showen?
http://www.by-ellen.com" onclick="window.open(this.href);return false;
pkupku
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 766
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2009 07:20
WoonplaatsCOLON bargercompascuum

ik zou zeggen zie http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 92&t=95575 ze zijn dezelfde dag gemaakt.

over diafragma het zal tussen 3.8 en 5.6 geweest zijn ik heb namelijk vooraf geen diafragma vastgezet.
kan het niet nazien want exif gegeven over diafragma krijg je natuurlijk ook niet op deze manier

groetjes arjan
Er zijn 60 spieren nodig om nors te kijken en maar 20 om te glimlachen.Waarom zou je je dan vermoeien?
Gebruikers-avatar
Nemi
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 470
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2011 20:25

Mag ik je nog wat vragen Arjan?
Dat trucje he, om het diafragma in te stellen.. Klopt het dat hij op je display wel 00 aangeeft bij het diafragma maar dan toch het vooraf door jou ingestelde diafragma gebruikt? Of moet het display ook het ingestelde diafragma weergeven? Ik twijfel nl. Of het trucje werkt.
http://www.by-ellen.com" onclick="window.open(this.href);return false;
pkupku
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 766
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2009 07:20
WoonplaatsCOLON bargercompascuum

het display zal op 00 blijven staan.
Er zijn 60 spieren nodig om nors te kijken en maar 20 om te glimlachen.Waarom zou je je dan vermoeien?
Gebruikers-avatar
mitchel1986
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1361
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2010 10:54
WoonplaatsCOLON Alphen aan den Rijn
CONTACTCOLON

Er zijn toch ook omkeerringen waarbij je wel het diafragma kan instellen? Volgens mij maakt novoflex ze, wel aardig aan de prijs helaas
Gebruikers-avatar
Nemi
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 470
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2011 20:25

Thnx Arjan. Ik heb mn omkeerring nog niet binnen jammer genoeg. Wel macroringen, vandaar mijn vraag. Maar die zijn linea recta op marktplaats gezet, wat een ellende. Nu hopen dat die omkeerring een beetje opschiet :)
http://www.by-ellen.com" onclick="window.open(this.href);return false;
pkupku
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 766
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2009 07:20
WoonplaatsCOLON bargercompascuum

hoezo ellende met macroringen? deze zijn gemaakt met dezelfde lens maar dan met een macrotube http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 92&t=92021" onclick="window.open(this.href);return false;

met een soortgelijke macro tube als deze http://cgi.ebay.nl/UK-Macro-Extension-T ... 1c1be547df" onclick="window.open(this.href);return false; alleen andere aanbieder volgens mij

groetjes arjan

ps zie als laatste post bij die andere topic dat ik een monopod zou aanschaffen, die heb ik ondertussen ook aangeschaft en heb ik bij deze foto's ook gebruikt.
Er zijn 60 spieren nodig om nors te kijken en maar 20 om te glimlachen.Waarom zou je je dan vermoeien?
Gebruikers-avatar
Nemi
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 470
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2011 20:25

Ja zo'n goedkoop setje ringen heb ik dus ook. Het beeld door de zoeker is erg donker waardoor het lastig scherpstellen is. Daarnaast veel licht nodig om het zonder flits te kunnen doen.
Op mn 50mm lens vond ik het resultaat trouwens indrukwekkend. Maarja dan zit je hooguit 5 cm van je onderwerp af en dat gaat niet zo goed met insecten. Misschien moet ik toch nog een keer proberen als het een keer goed licht is buiten. ik was het oefenen binnen op een bloemetje en buiten zonder 1 insect te bekennen ook een beetje zat moet ik bekennen. Jouw foto's uit de hierboven genoemde link vind ik erg goed gelukt!
http://www.by-ellen.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Anoniem 3

Ik werk nog wel eens met een oude M42 balg met omkeerring en daarop een 55mm 1.8 Pentax.
Daarmee kun je ook niets automatisch instellen, maar het diafragma is wel gemakkelijk te veranderen.
Bovendien zorgt de balg voor variabele instellingen vwb de afstand.

Ik ga er binnenkort weer eens mee aan de slag.

En on-topic:
de eerste vind ik erg mooi, maar ik had m 90graden gedraaid.
de tweede serie vind ik als serie te druk.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar