Hoe goede aquariumfoto's maken in huis?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
AlbertVos
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 101
GeregistreerdCOLON 02 Jul 2011 18:51
WoonplaatsCOLON Bergentheim

Waarom deze vraag? Omdat ik zelf een 2tal aquaria heb staan met mooie vissen erin.
Heb al een en ander proberen te vinden, ook hier op het forum, echter nog niet de juiste info natuurlijk.
Hoe kan je het best een goede aquariumfoto maken?

Ben zelf al aan het experimenteren, maar kom niet tot een bevredigend resultaat.
Ook weet ik dat je op moet letten op schitteringen in de ruit(en). Maar nu nog met welke instellingen?
De foto's worden gemaakt met de EOS1100.
Canon EOS1100D, EF-S 18-55mm f/3,5-5,6 IS, EF-S 55-250mm f4-5,6 IS, EF 50mm f/1.8 II, Velbon Sherpa 200R, Speedlite 430exII
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Statief
Geen flits
Dicht bij het glas.
Geen licht achter de cam/jou
Of een donkere achtergrond achter de cam is nog beter.

'T is alleen maar meedenken. Ik heb hier geen ervaring mee.
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
sprokeq
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2011 09:56
WoonplaatsCOLON Haaksbergen
CONTACTCOLON

Een polarisatie-filter zorgt voor minder weerspiegeling.

Maar ook ik heb het alleen van theorie, ik heb er verder geen ervaring mee.
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Polarisatiefilter zou ik zeker niet gebruiken.
Ik heb het zelf ook weleens geprobeerd op mijn bak, en het is nog best lastig om goeie foto's te krijgen. Ik weet niet wat voor licht je erboven hebt hangen, maar over het algemeen heb je vrij weinig licht tot je beschikking. Ik gebruikte daarom meestal mijn 50 f/1.8 hiervoor. Ik zette dan de TL's boven de bak op maximale stand (dan had ik er 216Watt aan T5 tl's boven hangen), maar zelfs dan moest ik mijn iso behoorlijk opschroeven om acceptabele sluitertijden te krijgen, zeker op de bodem (waterhoogte 50cm). Dit is dan ook gelijk de reden waarom ik een polarisatiefilter niet adviseer, je verliest dan nog eens 1-2 stops aan licht welke je zo hard nodig hebt.

Verder werkt het het beste wanneer je dit 's avonds doet, of anders met een donkere ruimte om je heen. Bij mij staat hij tegenover een raam, dus als het buiten nog licht was had je altijd de reflectie in het glas of zag je je eigen schaduw. Je camera verder zo dicht mogelijk tegen het glas aanzetten. Mocht je toch moeten gaan flitsen, deze dan schuin op het glas richten, je moet dus offshoe flitsen om de reflectie hiervan in het glas te voorkomen.

Succes ermee :D
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Zag vandaag bij de bouwmarkt een digi onderwatercamera staan voor een paar tientjes.
Kost wel iets, maar ben je van het gedoe met het glas af...
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
xammy
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 439
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2011 19:52

Ik denk dat jouw combinatie van body en lenzen simpelweg niet voldoende lichtgevoelig is.
Koop een 'plastic fantastic' 50 mm F1,8 en je komt denk ik al een heel eind verder.
Alleen moet je waarschijnlijk wel handmatig scherpstellen, met een groot diafragma heb je weinig scherptediepte en met AF is de kans klein dat je juist die ene vis er scherp op krijgt.
Canon EOS5D MK2 met BG, Canon 50mm F1,8, Canon EF 16-35L F2,8, Canon EF 24-70L F2,8, Canon 70-200L F2.8 IS USM, Metz 58 AF2, div. filters, een Kata slingshot/rugzak.
AlbertVos
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 101
GeregistreerdCOLON 02 Jul 2011 18:51
WoonplaatsCOLON Bergentheim

@ xammy: Plastic Fantastic... Klinkt alsof je me aan een "plastic objectief" wil hebben?
Hoezo is m'n body niet goed genoeg? Ben net weer 'instapper' in de DSLR wereld en dan is zo'n antwoord niet echt opbouwend volgens mij.

Gelukkig ben ik vandaag jarig, en heb een cursus Fotografie gekregen van m'n vrouw om te volgen.
Hopelijk kan ik daar meer uithalen om me op alle fronten te verbeteren. Een goede lens is daarbij in later stadium aan de orde.
Evenals andere hebbedingen.
Canon EOS1100D, EF-S 18-55mm f/3,5-5,6 IS, EF-S 55-250mm f4-5,6 IS, EF 50mm f/1.8 II, Velbon Sherpa 200R, Speedlite 430exII
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

De plastic fantasic is een prima lens welke uitmuntende kwaliteit biedt met een zeer groot diafragma voor maar 100€. Wat wil je nog meer. Wanneer je jezelf toch iets duurders wilt geven, koop dan de 50 mm F/1.4 USM (of F/1,2 L)
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

@Albert, gefeliciteerd met je verjaardag dan!
Heb je ook nog de beschikking over een flitser?? En wat voor lampen heb je boven je bak hangen (zie mijn post hierboven). Ook met je huidige spullen moet het kunnen lukken hoor, mits je voldoende licht hebt...
AlbertVos
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 101
GeregistreerdCOLON 02 Jul 2011 18:51
WoonplaatsCOLON Bergentheim

Er hangt boven m'n bak TL T5: 2 x 39Watt + voor de sfeer savonds 2 Led strips (wit).
Ik heb nog geen externe flitser helaas tot m'n beschikking (ook op verlanglijst natuurlijk)..
Canon EOS1100D, EF-S 18-55mm f/3,5-5,6 IS, EF-S 55-250mm f4-5,6 IS, EF 50mm f/1.8 II, Velbon Sherpa 200R, Speedlite 430exII
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

T5 39Watt, dan heb je denk ik een bak van 80cm ofzo?
Wat is je waterhoogte, en welke vissen wil je fotograferen?
AlbertVos
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 101
GeregistreerdCOLON 02 Jul 2011 18:51
WoonplaatsCOLON Bergentheim

Mijn bak is 100x40x50.
Waterhoogte is dus 50cm. En de vissen zijn Zuid Amerikaanse Tropische vissen:

Enkele voorbeelden (gemaakt met mn vorige Canon (SX10is).
Afbeelding
Afbeelding

Bak zet er nu qua beplanting wel iets anders uit, maar nu heb je een idee wat ik wil fotograferen.
Canon EOS1100D, EF-S 18-55mm f/3,5-5,6 IS, EF-S 55-250mm f4-5,6 IS, EF 50mm f/1.8 II, Velbon Sherpa 200R, Speedlite 430exII
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

De visjes lijken me vrij klein, kun je met de EF-S 18-55mm wel voldoende dichtbij scherpstellen?
Post anders eens wat probeersels, dan kunnen we misschien wat gerichter tips geven.
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Moet kunnen met de 18-55mm. Met die lens(wel met IS, icm 1000D) heb ik ook menig visje op de plaat gezet. Een losse flitser boven de bak zou helemaal mooi zijn, want bij direct flitsen krijg je van die witte visjes of lelijke reflectie op de ruit.

En zorgen dat de ruimte waarin de bak staat donker is, dan krijg je ook geen vreemd ligt op de bak.
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Jef-W schreefCOLONMoet kunnen met de 18-55mm. Met die lens(wel met IS, icm 1000D)
Let wel: Bij gebruik van een statief behoor je de iS uit te zetten.
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Beasar schreefCOLON
Jef-W schreefCOLONMoet kunnen met de 18-55mm. Met die lens(wel met IS, icm 1000D)
Let wel: Bij gebruik van een statief behoor je de iS uit te zetten.
Idd.

Ik schiet alles uit de hand, met statief is het niet te doen met zeer :wink: bewegelijke vissen.
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
AlbertVos
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 101
GeregistreerdCOLON 02 Jul 2011 18:51
WoonplaatsCOLON Bergentheim

Enkele foto's geplaatst in een nieuw topic in testcase
Canon EOS1100D, EF-S 18-55mm f/3,5-5,6 IS, EF-S 55-250mm f4-5,6 IS, EF 50mm f/1.8 II, Velbon Sherpa 200R, Speedlite 430exII
xammy
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 439
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2011 19:52

AlbertVos schreefCOLON@ xammy: Plastic Fantastic... Klinkt alsof je me aan een "plastic objectief" wil hebben?
Hoezo is m'n body niet goed genoeg? Ben net weer 'instapper' in de DSLR wereld en dan is zo'n antwoord niet echt opbouwend volgens mij.
Inderdaad raad ik je een plastic objectief aan, de 50 mm F1,8 is een perfect lensje voor wat jij wilt.
Opbouwend of niet maar met jouw body kun je niet op hoge ISO werken zonder dat de ruis te erg wordt, zet je er dan een lens voor die niet groter gaat dan F4 dan heb je een combinatie die gewoon niet zo goed presteert onder slecht licht onstandigheden. Dit is gewoon een constatering van feiten, daarom raadde ik je ook die 50mm aan, met die lens zal er een wereld voor je opengaan.
Canon EOS5D MK2 met BG, Canon 50mm F1,8, Canon EF 16-35L F2,8, Canon EF 24-70L F2,8, Canon 70-200L F2.8 IS USM, Metz 58 AF2, div. filters, een Kata slingshot/rugzak.
Koen Smit
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 320
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 07:57

Een lens die vol open onscherp presteert?
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Mensen die de 50mm f/1.8 slecht vinden, hebben nog niet naar de prijs gekeken. Natuurlijk is de 50mm F/1.2 L beter maar die is ook 14 x duurder. Jawel 1400,-€. Overgens is de 50mm F/1.4 USM 330,-€.
Voor de prijs van 100,-€, presteerd de 50mm F/1.8 boven verwachting. Idd niet helemaal scherp op 1.8. Maar op F2.8 retescherp.
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar