1e serieuze poging tot concert / festival fotografie

Concerten, festivals, toneel, circus, cabaret, comedy...

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
sonics
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 75
GeregistreerdCOLON 17 Sep 2011 19:30
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum en dacht laat me mijn 1e serieuze poging tot concert fotografie posten (dit was afgelopen zomer).
Ik heb zo goed als ik kan de foto's aangepast / gecropped en ben benieuwd naar jullie kritische ogen :)

Alles is op mijn 5D classic gemaakt met de Canon EF 100mm f/2.0

Wat me opviel was dat veel foto's onderbelicht waren. Ik denk dat dit te verhelpen is door spot metering te gebruiken. Dit viel me op de avond zelf niet echt op.
Vanwege het karige licht moest ik ook regelmatig terugvallen op de pushed ISO3200. Ik merkte ook dat bij bewegelijke muzikanten f/2.0 en f/2.8 nogal tricky kan zijn voor een goede focus. Servo focus heb ik niet gebruikt omdat ik er niet mee kan omgaan (bij pogingen van mij om het te gebruiken was de focus regelmatig daar waar ik het niet wilde).

groetjes,

23033

23034

23035

23036

23037

23038

23039

Canon 5D + grip met een Tokina 17mm RMC f/3.5, Tamron 28-75mm f/2.8, Zeiss ZE 35mm f/2, Canon 40mm STM, Canon 100mm f/2, Canon 200mm L II f/2.8 en een speedlite 430ex ii
Gebruikers-avatar
blubber
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1021
GeregistreerdCOLON 02 Aug 2010 20:10

Volgens mij goed gelukt toch?
Bij foto 1 ligt de scherpte op de gitaar en dat is jammer.
Bij 3 zie ik een rare vlek ophet gezicht maar het is niet echt storend...wel jammer.
6 snap ik niet zo goed maar daar moest bje bij geweest zijn denk ik en de laatste had ik misschien op het gezicht scherp gesteld.
Maar toch vind ik het knap gedaan!
Grt Marco
sonics
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 75
GeregistreerdCOLON 17 Sep 2011 19:30
WoonplaatsCOLON Amsterdam

blubber schreefCOLONVolgens mij goed gelukt toch?
Bij foto 1 ligt de scherpte op de gitaar en dat is jammer.
Bij 3 zie ik een rare vlek ophet gezicht maar het is niet echt storend...wel jammer.
6 snap ik niet zo goed maar daar moest bje bij geweest zijn denk ik en de laatste had ik misschien op het gezicht scherp gesteld.
Maar toch vind ik het knap gedaan!
Grt Marco
Hoi Marco,
Bedankt voor je reactie!

Die vlek is van het licht daar in die tent en ik maakte inderdaad de fout met de gedachte dat scherpstellen op het instrument wel cool zou zijn :s
Foto 6 is meer een sfeer foto. Het was er erg relaxed daar en dat beeld die foto ook wel uit.
Canon 5D + grip met een Tokina 17mm RMC f/3.5, Tamron 28-75mm f/2.8, Zeiss ZE 35mm f/2, Canon 40mm STM, Canon 100mm f/2, Canon 200mm L II f/2.8 en een speedlite 430ex ii
Gebruikers-avatar
Patrick_S
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 882
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2006 11:42
CONTACTCOLON

Het eerste wat me opvalt als ik de serie voor de eerste keer wat sneller voorbij laat scrollen, is een grote diversiteit in de foto's. Voor een eerste poging alleen maar hulde hiervoor.

#1: Veel flare in de lens door tegenlicht, waardoor het contrast erg laag is. Daarnaast ligt de scherpstelling op de (body van) de gitaar, en niet op het gezicht. Als laatste is er een erg felle lichtbron in beeld die heel veel aandacht opeist. Kortom: er is ruimte voor verbetering.
#2: Een zeker niet verkeerde poging om een optreden in beeld te brengen. Het tafereel is niet alledaags en nodigt uit om wat langer te kijken.
#3: Nette registratie, zowel qua techniek maar zeker ook kwa compostie.
#4: Erg krap, ik zie iemand met opengesperde mond maar mis de context. Na wat langer kijken zie ik een donker vlekje links wat een microfoon kan zijn, en de band op z'n schouder zou van een gitaar kunnen zijn. Verder een erg drukke en afleidende achtergrond. Ik mis de context, wat meer uitzoomen had meer duidelijkheid kunnen brengen, en de achtergrond wat meer functioneler kunnen laten zijn v.w.b. aanwezigheid.
#5: Scherpte ligt niet op 't gezicht, maar net ervoor. Lampen zijn te dominant aanwezig.
#6: Leuk sfeerplaatje om een serie compleet te maken.
#7: Voor mij had de scherpte bij deze foto op het gezicht mogen liggen.

Terugkijkend nogal wat verbeterpuntjes. Zie het niet als een overdosis kritiek, maar wat punten om de volgende keer op te letten. Je schrijft immers dat het je 1e poging is, en het is niet gemakkelijk en zeker niet vanzelfsprekend om dan meteen met perfecte foto's thuis te komen. Verder is het ook slechts mijn mening, en zeker geen feiten.

Patrick
www.rockportaal.nl ~ www.grauekompanie.nl
sonics
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 75
GeregistreerdCOLON 17 Sep 2011 19:30
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Hoi Patrick,

Ik zie het zeker niet als een overdosis kritiek. Ik heb ze niet voor niets gepost. Ik leer namelijk graag van goed opgebouwde kritiek.
En goed focussen onder die omstandigheden is inderdaad niet makkelijk merkte ik.
Wat betreft foto 4 zie je hieronder het origineel. Ik had de foto een stuk gecropped. Zou jij alleen een gedeelte boven zijn hoofd croppen en wellicht de achtergrond donkerder maken?

groetjes,

Jan

23171

Patrick_S schreefCOLONHet eerste wat me opvalt als ik de serie voor de eerste keer wat sneller voorbij laat scrollen, is een grote diversiteit in de foto's. Voor een eerste poging alleen maar hulde hiervoor.

#1: Veel flare in de lens door tegenlicht, waardoor het contrast erg laag is. Daarnaast ligt de scherpstelling op de (body van) de gitaar, en niet op het gezicht. Als laatste is er een erg felle lichtbron in beeld die heel veel aandacht opeist. Kortom: er is ruimte voor verbetering.
#2: Een zeker niet verkeerde poging om een optreden in beeld te brengen. Het tafereel is niet alledaags en nodigt uit om wat langer te kijken.
#3: Nette registratie, zowel qua techniek maar zeker ook kwa compostie.
#4: Erg krap, ik zie iemand met opengesperde mond maar mis de context. Na wat langer kijken zie ik een donker vlekje links wat een microfoon kan zijn, en de band op z'n schouder zou van een gitaar kunnen zijn. Verder een erg drukke en afleidende achtergrond. Ik mis de context, wat meer uitzoomen had meer duidelijkheid kunnen brengen, en de achtergrond wat meer functioneler kunnen laten zijn v.w.b. aanwezigheid.
#5: Scherpte ligt niet op 't gezicht, maar net ervoor. Lampen zijn te dominant aanwezig.
#6: Leuk sfeerplaatje om een serie compleet te maken.
#7: Voor mij had de scherpte bij deze foto op het gezicht mogen liggen.

Terugkijkend nogal wat verbeterpuntjes. Zie het niet als een overdosis kritiek, maar wat punten om de volgende keer op te letten. Je schrijft immers dat het je 1e poging is, en het is niet gemakkelijk en zeker niet vanzelfsprekend om dan meteen met perfecte foto's thuis te komen. Verder is het ook slechts mijn mening, en zeker geen feiten.

Patrick
Canon 5D + grip met een Tokina 17mm RMC f/3.5, Tamron 28-75mm f/2.8, Zeiss ZE 35mm f/2, Canon 40mm STM, Canon 100mm f/2, Canon 200mm L II f/2.8 en een speedlite 430ex ii
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Hoi,

Laat ik foto 1 nu net een top plaat vinden! 8)

De flare en de mis focus, stoort mij bij 1 totaal niet; het heeft wel wat. :wink:

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Laat ik ook nog even iets typen, met het gevaar dat het al gezegd is.

#1 tja niet scherp waar het moet he. Hij lijkt me ook erg donker. Gezien de licht val had je wellicht een ander moment kunnen kiezen?
#2 Vind ik niet zo mooi. De kleuren, de krappe uitsnede
#3 Deze vind ik wel heel mooi, ondanks alle "lichtvlekken"
#4 ik ga mee met Patrick, ik had graag een instrument gezien. De expressie alleen doet het niet hier. Je tweede poging vind ik mooier
#5 Lijkt ook wat soft. Dit soort platen vind ik in close up vaak fraaier, maar ze blijven heel erg moeilijk
#6/7 leuke tafereeltjes, maar ik snap niet wat ik zie. In die context zou je kunnen zeggen dat ze niet genoeg spreken.

Algemeen denk ik dat het voor een eerste poging een prima resultaat is. let in eerste instantie op je scherpte. Zorg voor een voldoende lage sluitertijd. Vaak kan dat alleen door te wachten op het moment dat er net even genoeg licht is.

Succes!
Marc
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
nando
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1359
GeregistreerdCOLON 01 Nov 2006 12:57
CONTACTCOLON

Ik als concert fotograaf zal ook nog mijn gedachten los laten op deze serie foto's

1. Altijd leuk om met tegenlicht te fotograferen. Ik stoort me eigenlijk het meest aan het ontbreken van de spot die dit licht veroorzaakt. En ja, de scherpte zit niet helemaal okay. Ik denk dat je hier met landscape beter uit was geweest.

2. erg leuk. Het licht heb je gewoon goed te pakken gekregen.

3. een mooie foto. maar geen concertfoto

4. tja - dit is ook niet echt een concert foto maar eerder een portret. De andere uitsnede, die je later laat zien, doet het beter

5. er staat te veel op. Alleen het gezicht was voldoende geweest. Verder niet slecht gezien het licht dat je had. De belichting is prima in orde

6. geen festival of concertfoto maar een evenementen plaatje. Ik stoor me aan de persoon die met de rug naar je toe staat. Die blokkeert het beeld waardoor je niet ziet wat er gebeurd. Ze kijken allemaal naar... tja, dat zien we niet

7. een gezicht dat in beeld komt aan de linkerkant. Eraf snijden! Dan heb je een leuke foto te pakken.
Over trouwen, natuur en alles wat je over fotografie wil weten
http://www.nandoharmsen.nl
http://www.nandoonline.com
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar