canon 70-200 -> met of zonder IS??

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
Geelduikbootje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1546
GeregistreerdCOLON 19 Nov 2006 11:10
WoonplaatsCOLON Het bosch van den hertog

Ben op zoek naar een canon 70-200L.
Een 2.8 of 4.0, kijken wat het beste past bij de 5DII.

Het verschil tussen bijv. een 2.8 zonder en met IS is duizend euro! Een behoorlijk bedrag.
Relatief gezien over 8 jaar een tientje per maand. Maar toch bij aanschaf met IS wel dubbel zo duur.

K'heb niet altijd zo'n vaste hand. En sjouwen met een statief heeft niet de voorkeur.

Wat zijn jullie ervaringen en adviezen?
As we live a life of ease, Every one of us has all we need
Sky of blue, and sea green, In our yellow submarine
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Als je het geld hebt nemen en als je niet lichtsterk nodig hebt de 70-200 f/4 L USM IS
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
JaVaZee
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 166
GeregistreerdCOLON 03 Mei 2011 20:18
WoonplaatsCOLON Monnickendam

Bij de 70-200 F4 scheelt IS zo'n 500 euro. Bedenk wel dat je dan ook een alweather shield hebt. Is toch wel lekker als je dat hebt. Voor sommige mensen is dat nog geen reden om 500 euro meer te betalen, andere weer wel. Is dus een persoonlijke keuze.

Bij de 70-200 F2.8 scheelt het wel 1000 euro. Weer is dit een persoonlijke keuze. De nieuwe 70-200 F2.8 IS MKII is wel een stukje scherper dan zijn/haar broertjes. De F2.8 objectieven zijn wel dubbel zo zwaar als de F4. Sommige mensen zal het een worst wezen, andere niet. Wéér een persoonlijke keuze.

Als je écht 8 jaar met een objectief gaat doen, zou ik niet twijfelen en de 70-200 F2.8 MKII kopen. Op dit moment heeft Canon niks beters te bieden, en dat zal nog wel een tijdje zo blijven ook.

Sowieso, als je een objectief uit deze topserie koopt, kan je elke keer weer zeggen als je met pijn in je nek loopt van het loodzware objectief met een glimlach op je gezicht, dat je heel wijs gehandeld hebt. Welk objectief je ook van de 70-200 serie kiest!

Nils.
Canon EOS 500D | EF 17-40 f/4.0 L USM | EF 70-200 f/4.0 L IS USM | Lowepro Nova 5 AW
Sarpa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2469
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2005 20:25

Misschien ook nog meenemen in de overweging of je er een extender op wilt zetten? Los van de kwaliteitsaspecten waar ieder zo hier z'n mening over heeft, behoud je met een 2x extender bij een 2.8 wel je AF en bij een 4.0 niet.
gr Sarpa
Gebruikers-avatar
ebeckers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 752
GeregistreerdCOLON 23 Apr 2010 20:12
WoonplaatsCOLON Zoetermeer
CONTACTCOLON

Mijn persoonlijke ervaring:
Ik heb zelf de 70-200 f/2.8 zonder IS en ben er heel tevreden over. Hij is toch weer een stukje lichter dan de versie met IS
en heb er eigenlijk geen enkel probleem mee om er de gehele dag mee rond te lopen op een bruiloft.
Ik gebruik hem heel veel op 2.8 om de achtergrond zo zacht mogelijk te krijgen, zou dan ook de 2.8 en niet de 4.0 nemen..
Verder heb ik wel eens met de IS MK II versie geschoten, maar kon destijds in die specifieke omstandigheden geen verschil merken
tussen de versie met of zonder IS. Maar goed, dat kan in andere omstandigheden weer totaal anders zijn.
Toch heb ik zelf de IS nog nooit gemist.

Mocht je de IS versie nemen, kies dan wel de MK II
Van diverse mensen al gehoord dat de IS versie MK-I niet zo scherp is als de MK-II of zelfs de versie zonder IS

Erwin
Romantische & moderne bruidsfotografie: http://www.erwinbeckers.nl
Facebook:http://www.facebook.com/ErwinBeckersFotografie
Gebruikers-avatar
Geelduikbootje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1546
GeregistreerdCOLON 19 Nov 2006 11:10
WoonplaatsCOLON Het bosch van den hertog

Bedankt voor de reacties.
De tip van Sarpa mbt het gebruik van een extender vind ik een goede: het zal dus een 2.8 gaan worden.

Tsja en dan IS of non-IS:
Eens kijken of we verjaardag, vaderdag, sinterklaas en kerstmis op 1 dag kunnen laten vallen. Dat geeft meer mogelijkheden :)
As we live a life of ease, Every one of us has all we need
Sky of blue, and sea green, In our yellow submarine
Sarpa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2469
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2005 20:25

Geelduikbootje schreefCOLONEens kijken of we verjaardag, vaderdag, sinterklaas en kerstmis op 1 dag kunnen laten vallen. Dat geeft meer mogelijkheden :)
Laat even weten hoe je dat voor elkaar krijgt... dan gaan we er samen een halen (ieder 1 dan :-), misschien wel zo voordelig
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Mocht je de IS versie nemen, kies dan wel de MK II
Van diverse mensen al gehoord dat de IS versie MK-I niet zo scherp is als de MK-II of zelfs de versie zonder IS
Mijn "Canon EF 70-200mm f/2.8 USM IS MKI" is vol open net zo scherp als de MKII. Ik heb het wel getroffen, want ik heb ook exemplaren van de MKI gezien die volopen niet zo scherp waren als de mijne.

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
annoh
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 718
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2010 20:03
WoonplaatsCOLON St. Jacobiparochie
CONTACTCOLON

Over mijn 70-200/2.8 MK1 ben iknooit heel tevreden geweest bij 200 mm.

Inmiddels heb ik de MK2 versie en daar ben ik zeer tevredenver. Als camera gerbruik ik meestal een 5D MK2.

De AF prestaties van de 5D MK2 vond ik duidleijk minder toen ik een tijdje de 70-200 mm/4.0 L IS had.
Canon R6, Canon RF 16mm f/2.8, Canon RF 24-105mm f/4.0, Canon RF 70-200mm f/4.0, Sigma 150mm f/2.8, Nikon F3 + MF lenzenset
Mirjam
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 19
GeregistreerdCOLON 26 Sep 2011 17:12

Omdat mijn 70-200 2.8 gestolen is ben ik ook voor een nieuwe aan het kijken.
Ik ben er altijd super tevreden over geweest, ik vind het moeilijk door het enorme
prijsverschil om deze keer met IS aan te schaffen en ook tevreden ben zonder IS..
Waar schaffen jullie eigenlijk duurdere spullen aan?
Gebruikers-avatar
Marfique
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3784
GeregistreerdCOLON 07 Mei 2006 16:29
WoonplaatsCOLON Wijchen
CONTACTCOLON

Die van mij heb ik bij http://www.fotodevakman.nl" onclick="window.open(this.href);return false; gekocht; zij hebben ook een webshop, en de prijzen in de winkel zelf zijn gelijk aan die van de webshop. Ze hebben zowel in Uden als in Wijchen een vestiging. Omdat ik al eeuwen bij deze fotograaf kom, mocht ik zelfs de 70-200 van zaterdag t/m maandag uitproberen :) Na enkele foto's op zaterdag was ik al volledig overtuigd en toen ben ik m dinsdagochtend gaan betalen :) :) :)
Gebruikers-avatar
Aestiva
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2193
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2007 18:20
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Ik heb zelf de 70-200 2.8L IS II. Ondanks ik deze nu wat minder gebruik (toch ivm het gewicht en dat ik soms gewoon lui ben) blijft het echt mijn scherpste lens. Deze lens heeft een bokeh wat bijna net zo mooi is als die van mijn 50 1.2L!!!

Verder is de scherpte subliem. Ik zie geen verschil met mijn 85 1.8. De oude 70-200 2.8 IS vond ik ook heel goed maar was beduidend minder scherp.

De 4L IS is ook een echt haarscherpe lens en zeker wat praktischer dan de 2.8L IS II



Succes met je keuze
5D MKIII | 5D MKII | 40D | 24-70 2.8L II | 24 1.4L | 35 1.4L| 50 1.2L | 85 1.4 | 70-200 2.8L IS II |100mm 2.8L IS | 45mm 2.8 TS-E
Professionele bruidsfotografie [url]http://totaalfotografie.nl[/url]
Facebook: [url]http://facebook.com/totaalfotografie[/url]
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Toen Canon de EF 70-200 f/4 L IS USM uitbracht ging er aanvankelijk een schok van ongeloof door de fotografiewereld :wink:
Een zoomobjectief met zulke prestaties was toch onmogelijk?
In een Photozone-test met een 350D staat:
Every now and then EOS, the goddess of mercy, seems to speak to the Canon lens designers and this time they listened carefully. The Canon EF 70-200mm f/4 USM L IS may well be the very best tele zoom on the market today - it is certainly the best Canon zoom lens tested locally to date.
Later werd daar ook getest op de 5DII:
The Canon EF 70-200mm f/4 USM L IS is an amazing lens. It is truly outstanding when used on APS-C DSLRs and it suffers only from a minor quality deteriorations on full format DSLRs. The resolution figures are easily on prime levels throughout the whole range and even at max. aperture.
http://www.photozone.de/all-tests" onclick="window.open(this.href);return false;

Heb je f/2,8 niet nodig dan kan ik deze van harte aanbevelen.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Geelduikbootje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1546
GeregistreerdCOLON 19 Nov 2006 11:10
WoonplaatsCOLON Het bosch van den hertog

Leuk dat er nog steeds reacties komen. Bedankt daarvoor.

Ik ga oefenen met zowel de 4.0 als 2.8 met een voorkeur voor de 2.8.
En IS moet er ook bij. Dan maar in 1 keer goed.
Maar ja, die feestdagen willen nog steeds niet op 1 en dezelfde dag vallen. Efkes volhouden nog :-)
As we live a life of ease, Every one of us has all we need
Sky of blue, and sea green, In our yellow submarine
Gebruikers-avatar
knoet
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1148
GeregistreerdCOLON 23 Sep 2007 20:25
CONTACTCOLON

[censored] ook vol lof over de f4 IS. had de f4 zonder, de met versie 2e hands aangeschaft. erg blij mee, scherper en minder uitval. prachtige fotos

edit: sorry, typefout wou zeggen: hier ook vol lof........maar de i en o liggen nu eenmaal naast elkaar :oops:
Laatst gewijzigd door 1 op knoet, in totaal 16 keer gewijzigd.
[size=84]onderschrift[/size]
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Ik had de 2.8 met IS en heb hem verkocht vanwege het gewicht, een uurtje met die lens lopen gaat nog wel maar daarna vond ik het niet leuk meer... voor mij een reden om hem de deur uit te doen en heb toen de 4 IS aangeschaft en werkelijk géén dag spijt gehad van de switch :wink: :wink:
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Ik heb degene zonder IS. Ik heb geen ervaring met degene met iS. Maar ik mis het niet. Scherpe foto´s en bijna geen missers.
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
tamara3107
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 335
GeregistreerdCOLON 15 Dec 2010 19:04
WoonplaatsCOLON Haarlem

Ik heb de f4 zonder IS en hij bevalt me erg goed. Wellicht in de toekomst ooit nog eens upgraden naar de 2.8 zonder IS. De versies met IS vind ik te zwaar, ik moet het wel om mijn nek hangen. Daar komt bij dat ik meestal vanaf een statief werk.
Canon EOS 5D | Canon EOS 300D + BG-E1 | Canon 70-200 F4.0 L IS USM | Canon 50mm F1.8 |Tamron 18-200 F.4,5-6 | Speedlite |
Gebruikers-avatar
Jeff
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 335
GeregistreerdCOLON 16 Dec 2004 15:49
WoonplaatsCOLON Ede
CONTACTCOLON

Judithh schreefCOLONIk had de 2.8 met IS en heb hem verkocht vanwege het gewicht, een uurtje met die lens lopen gaat nog wel maar daarna vond ik het niet leuk meer... voor mij een reden om hem de deur uit te doen en heb toen de 4 IS aangeschaft en werkelijk géén dag spijt gehad van de switch :wink: :wink:
Same here.

Bewust ook voor non IS gekozen omdat ik voornamelijk sport fotografeer met hoge sluitertijden.
Mijn werk:
[url]http://www.pbase.com/jefro98[/url]
[url]http://www.vitalmx.com[/url]
JaVaZee
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 166
GeregistreerdCOLON 03 Mei 2011 20:18
WoonplaatsCOLON Monnickendam

De F4 IS is even zwaar als de F4 non IS... Of nouja, even zwaar, het scheelt 60 gram zo uit m'n hoofd.
Canon EOS 500D | EF 17-40 f/4.0 L USM | EF 70-200 f/4.0 L IS USM | Lowepro Nova 5 AW
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar