Details behouden

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
mylife
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 217
GeregistreerdCOLON 10 Jan 2011 20:52
WoonplaatsCOLON Friesland
CONTACTCOLON

Hallo,

Ik loop tegen het volgende aan: Als ik een vliegende buizerd tegen een strak blauwe lucht fotografeer wordt het net een silhouet. Kan ik hier wat aan doen door mn instellingen te veranderen? Zodat ik meer details terugkrijg op mn foto's?

Met vr. gr. Johannes
Gebruikers-avatar
frank
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1454
GeregistreerdCOLON 02 Nov 2004 22:02
WoonplaatsCOLON Waalre

Doei
Laatst gewijzigd door 1 op frank, in totaal 14 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
goblin
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 101
GeregistreerdCOLON 23 Dec 2008 13:51
WoonplaatsCOLON Hart van Brabant

Probeer eens de lichtmeting van je camera op Spot te zetten, zodat deze de exposure zal berekenen op de 'waarden' van de vogel alleen.
('t is dan wel van belang om goed te richten ;-)

Of van te voren een paar proef foto's maken met diverse settings en de beste daarvan gebruiken....camera dus instellen op manual.

succes,
Paul
[size=92][i]The name of the game is to fill the frame ! [/i][/size]
Anoniem 3

Alsnog gefeliciteerd met je trouwdag, Johannes.
Als ik dat vrijdag geweten had, had ik twee Bossche Bollen klaargezet!
Gebruikers-avatar
almanbrother
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2465
GeregistreerdCOLON 06 Dec 2006 13:45
WoonplaatsCOLON Heuvelrug
CONTACTCOLON

Vogels in de lucht moet je altijd overbelichten. Soms wel tot 2 stops.
Groet,
Aldert
Ik zou toch eens HIER kijken!!
Voor een account op zenfolio.com: code QHS-2X7-66B
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Een foto van de lucht maken met juiste belichting en een foto van de vogel maken met de juiste belichting. Later deze foto's samenvoegen.
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
mylife
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 217
GeregistreerdCOLON 10 Jan 2011 20:52
WoonplaatsCOLON Friesland
CONTACTCOLON

@Iedreeen: Bedankt voor de tips! kzal ermee gaan oefenen de komende tijd. (hopelijk veel blauwe onbewolkte luchten)

@ Gvasseldonk: Thnx! Die bossche bollen waren vast lekker geweest, maar we hadden helaas weinig tijd. We moesten voor 14.00 uur bij Rob Scholten van lowlandphotoservice zijn. Dat lukte net, aangezien we onderweg nog vast kwamen te staan omdat er een ongeluk gebeurt was.
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

almanbrother schreefCOLONVogels in de lucht moet je altijd overbelichten. Soms wel tot 2 stops.
Dit klopt vaak in de meeste gevallen, zonder dat je doortekening in de lucht weg is! :wink:

Tip: Zet camera bijvoorbeeld op de Tv-stand, stel als sluitertijd bijvoorbeeld 1/1250 in en zet de belichtingscompensatie +2. Maak een proefshot -meten op een witte wolk of het lichtste punt in de lucht- en bekijk deze. Is hij goed, dan daar de vogels mee in de lucht fotograferen.

Ik zou in dit geval voor de Tv-stand kiezen, omdat in de lucht toch nauwelijks een diepte indruk gekregen kan worden, dus is het diafragma van wat ondergeschikt belang. Wel zou ik proberen om rond je ideale (f8 bijvoorbeeld) werkdiafragma te komen; spelen met de ISO.

Spotmeting is geen optie. Raak je iets buiten de vogel -of zelfs in het verenpak- dan heb je ineens een hele andere lichtmeting. Dus gewoon meervlaksmeting gebruiken.

Camera op AI-servo, en maak gewoon een hele reeks foto's. :wink:

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar