Macbook aanschaffen

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
lennart_ros
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 383
GeregistreerdCOLON 06 Jan 2010 08:35
WoonplaatsCOLON Leiden
CONTACTCOLON

Hoi allemaal,

ik zit al een tijdje te twijfelen, maar ik wil dnk ik toch maar eens een macbook gaan aanschaffen. Ik ben erg onder de ondruk van het beeld en hij is zo lekker plat dat ie makkelijk mee kan enzo.

Maar dan de vraag. Welke zou ik moeten nemen? Ik wil er in ieder geval lightroom en photoshop op kunnen draaien. Niet dat ik de foto's ga bewerken via het laptopbeeld (weet niet of het zou kunnen, maar de ervaring met laptopbeeld is dat het beeld zo afhankelijk is van de inkijkhoek dat het eigenlijk onmogelijk is om dat te doen), maar in de (nabije) toekomst wil ik dan ook nog een mac-monitor aanschaffen en dan kan het wel.

Nu zijn er verschillende types, zoals de PRO en de AIR (weet niet of er nog meer zijn). Hij mag max 15.4 inch worden, anders past hij niet in mijn rugzak.

Op deze site zie ik een aantal opties en ik kom dan eigenlijk uit op de 15-inch-macbook-pro. Kan ik hiermee doen wat ik wil en is het mogelijk om hier een scherm op aan te sluiten (zo een: scherm).

Dan nog een bijkomend iets. Ik ga maandag naar New York en wellicht dat de MacBooks daar wat goedkoper zijn dan hier. Is het een probleem als ik hem daar koop, of is het verstandiger om hem in NL te kopen. Ik denk dat het qua garantie niet zoveel uitmaakt (toch?), maar is het verder een probleem?

Wie o wie kan mij (uit ervaring) vertellen of ik hier een goede keuze maak!
EOS 50D + grip | 70-200mm L IS USM F2,8 | 24-70mm L USM F2,8 | 10-22 F3.5-4.5 USM | 50mm F1,8 | 430 EX II | 2.0 extender | CP + UV filters, ND glasplaatjes, draadloze ontspanner en een omkeerring
http://www.lennartros.nl
phd
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1811
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2006 14:37

Je zou hem in de States kunnen kopen, ik weet niet hoe het zit met de garantie, maar volgens mij mag dat geen probleem zijn. Houd er wel rekening mee dat als als je in Nederland bij terugkomst eruit wordt gevist je er belastig over mag betalen. Maar waarom een Apple? Ik vind ze er ontzettend leuk uitzien kwa design, maar voor het geld kun je beter een Dell (ziet er tegenwoordig hetzelfde uit als Apple) kopen. Daarnaast is de Dell ook nog eens een stuk sneller en heeft USB 3.0.

http://configure.euro.dell.com/dellstor ... id=xps-15z

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
lennart_ros
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 383
GeregistreerdCOLON 06 Jan 2010 08:35
WoonplaatsCOLON Leiden
CONTACTCOLON

phd schreefCOLONMaar waarom een Apple?
- Vooral het beeldscherm spreekt me erg aan.
- Daarnaast is Apple een soort van 'integratie' van Linux en Windows en dat is wel fijn. Zo kan ik ook inloggen op mijn werk (Linuxomgeving) zonder veel gedoe waar ik nu tegen aan loop met de Windoos i.c.m. Putty en met X-servers enzo.
- Stabieler dan Windows.
- [edit] vergeet de geweldige mousepad niet

Maar ik ben er ook nog niet helemaal uit hoor wat dat betreft, maar ben me lekker aan het orienteren.
EOS 50D + grip | 70-200mm L IS USM F2,8 | 24-70mm L USM F2,8 | 10-22 F3.5-4.5 USM | 50mm F1,8 | 430 EX II | 2.0 extender | CP + UV filters, ND glasplaatjes, draadloze ontspanner en een omkeerring
http://www.lennartros.nl
Livio Livius
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 34
GeregistreerdCOLON 03 Aug 2011 16:24

lennart_ros schreefCOLON - Daarnaast is Apple een soort van 'integratie' van Linux en Windows en dat is wel fijn. Zo kan ik ook inloggen op mijn werk (Linuxomgeving) zonder veel gedoe waar ik nu tegen aan loop met de Windoos i.c.m. Putty en met X-servers enzo.
- Stabieler dan Windows.
Kan tegenwoordig ook gemakkelijk via/onder windows via dual boot.
Gebruikers-avatar
lennart_ros
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 383
GeregistreerdCOLON 06 Jan 2010 08:35
WoonplaatsCOLON Leiden
CONTACTCOLON

Livio Livius schreefCOLON
lennart_ros schreefCOLON - Daarnaast is Apple een soort van 'integratie' van Linux en Windows en dat is wel fijn.
Kan tegenwoordig ook gemakkelijk via/onder windows via dual boot.
Ik weet het, maar dan moet je dus wel opnieuw booten als je wilt switchen. Met een Apple hoeft dat niet.
EOS 50D + grip | 70-200mm L IS USM F2,8 | 24-70mm L USM F2,8 | 10-22 F3.5-4.5 USM | 50mm F1,8 | 430 EX II | 2.0 extender | CP + UV filters, ND glasplaatjes, draadloze ontspanner en een omkeerring
http://www.lennartros.nl
phd
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1811
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2006 14:37

Alleen voor het geld kun je een 2x zo snellere Windows based laptop kopen. Vergelijk maar de Dell zoals boven met een Apple. En USB 3 is toch echt een eis als ik nu een laptop zou kopen.
Laatst gewijzigd door 2 op phd, in totaal 19 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Let er op of de laptop robuust is; dan is de Pro te verkiezen boven de AIR.

Vraag de verkoper of je er even op mag gaan zitten :-)

(Ik meng mij niet in de Apple/Microsoft discussie; ieder z'n meug)
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
lennart_ros
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 383
GeregistreerdCOLON 06 Jan 2010 08:35
WoonplaatsCOLON Leiden
CONTACTCOLON

phd schreefCOLONAlleen voor het geld kun je een 2x zo snellere Windows based laptop kopen. En USB is toch echt een eis als ik nu een laptop zou kopen.
De macbook heeft ook USB (2.0 weliswaar). En ik weet dat het duur is en dat ik voor hetzelfde een snellere Windoos heb, maar mijn vraag is eigenlijk met name of de Macbook Pro 15-inch goed genoeg is om photoshop & Lihjtroom op te draaien of krijg ik dan performanceproblemen?
EOS 50D + grip | 70-200mm L IS USM F2,8 | 24-70mm L USM F2,8 | 10-22 F3.5-4.5 USM | 50mm F1,8 | 430 EX II | 2.0 extender | CP + UV filters, ND glasplaatjes, draadloze ontspanner en een omkeerring
http://www.lennartros.nl
Gebruikers-avatar
lennart_ros
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 383
GeregistreerdCOLON 06 Jan 2010 08:35
WoonplaatsCOLON Leiden
CONTACTCOLON

boels069 schreefCOLONLet er op of de laptop robuust is; dan is de Pro te verkiezen boven de AIR.
Dat lijkt me inderdaad een goede keuze als ik nu verder lees. Thanx voor advies.
boels069 schreefCOLONVraag de verkoper of je er even op mag gaan zitten :-)
Weet niet of ik erOP mag gaan zitten, maar mag er vast even mee spelen. Weet alleen niet waar ik dan naar moet kijken :(
boels069 schreefCOLON(Ik meng mij niet in de Apple/Microsoft discussie; ieder z'n meug)
Lijkt me verstandig ;-). Idd ieder zijn ding en ik wil eens kijken wat de mogelijkheden bij Apple zijn.
EOS 50D + grip | 70-200mm L IS USM F2,8 | 24-70mm L USM F2,8 | 10-22 F3.5-4.5 USM | 50mm F1,8 | 430 EX II | 2.0 extender | CP + UV filters, ND glasplaatjes, draadloze ontspanner en een omkeerring
http://www.lennartros.nl
Gebruikers-avatar
pascal2704
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 325
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2009 22:56
WoonplaatsCOLON Echt
CONTACTCOLON

Bij kassa was afgelopen maandag een item over de garantie op Apple apparatuur in nederland. Nu ben ik niet zo'n kassa fan en bij andere merken zal ook vast wat zijn. Maar kijk het eens via uitzending gemist of zo, gewoon als onderdeel van je research. Ik heb er zelf verder geen belang bij en meng me ook zeker niet in de eeuwige discussie.
http://www.pascal.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
lennart_ros
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 383
GeregistreerdCOLON 06 Jan 2010 08:35
WoonplaatsCOLON Leiden
CONTACTCOLON

pascal2704 schreefCOLONBij kassa was afgelopen maandag een item over de garantie op Apple apparatuur in nederland. Maar kijk het eens via uitzending gemist of zo, gewoon als onderdeel van je research.
Thanx voor de tip. Zal vanavond eens zoeken
EOS 50D + grip | 70-200mm L IS USM F2,8 | 24-70mm L USM F2,8 | 10-22 F3.5-4.5 USM | 50mm F1,8 | 430 EX II | 2.0 extender | CP + UV filters, ND glasplaatjes, draadloze ontspanner en een omkeerring
http://www.lennartros.nl
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

bespaar je het gezicht van Antoinette Hertsenberg , ging puur over de garantietermijnen die Europees geregeld zijn en waar Apple totaal geen rekening mee houd en lekker eigewijs als ze zijn een termijn van 1 jaar hanteren.

Mijn advies ga naar de Media Markt, die geven ongeacht de starre houding van Apple NL gewoon 2 jaar garantie.

Dit was in een notedop de uitzending,
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Koop niet de Air, ik ken nu al 2 scholieren die hun Macbook Air verbogen hebben vanwege het vervoeren in een zware rugzak.
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
lennart_ros
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 383
GeregistreerdCOLON 06 Jan 2010 08:35
WoonplaatsCOLON Leiden
CONTACTCOLON

@Closeshooter: Thanx, scheelt weer ;-)

@bobvanduin: Dat ding is geloof ik idd nog geen 2 cm dik. Goede tip iig!
EOS 50D + grip | 70-200mm L IS USM F2,8 | 24-70mm L USM F2,8 | 10-22 F3.5-4.5 USM | 50mm F1,8 | 430 EX II | 2.0 extender | CP + UV filters, ND glasplaatjes, draadloze ontspanner en een omkeerring
http://www.lennartros.nl
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Je zegt dat je voor de apple gaat vanwege het beeldscherm, maar tevens zeg je dat de schermen niet geschikt zijn voor fotobewerking, en dat je op termijn een extern scherm daarvoor wilt aanschaffen.
Dat klinkt wat tegenstrijdig, zeker als je weet dat o.a. Dell ook laptops heeft met een scherm waarmee je wel zeer goed foto's kunt bewerken.Maar ja, die ziet er natuurlijk niet zo blits uit als een apple.
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Eos4all, dat hij tegenstrijdig is heb je gelijk in, maar waarom zou je je nog druk maken over windows vs apple, de keus is al gemaakt?
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
phd
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1811
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2006 14:37

eos4all schreefCOLONJe zegt dat je voor de apple gaat vanwege het beeldscherm, maar tevens zeg je dat de schermen niet geschikt zijn voor fotobewerking, en dat je op termijn een extern scherm daarvoor wilt aanschaffen.
Dat klinkt wat tegenstrijdig, zeker als je weet dat o.a. Dell ook laptops heeft met een scherm waarmee je wel zeer goed foto's kunt bewerken.Maar ja, die ziet er natuurlijk niet zo blits uit als een apple.
Die Dell die ik laat zien is net zo blits als een Apple... alleen heeft ie zijn naam niet mee :-)
AlbertVos
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 101
GeregistreerdCOLON 02 Jul 2011 18:51
WoonplaatsCOLON Bergentheim

Stel je vraag eens op HET apple forum Onemorething.nl. Denk dat je daar meer gericht advies krijgt qua Apple ivm meer/betere gebruikerservaringen mbt Photoshop/Lightroom.
http://www.onemorething.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Canon EOS1100D, EF-S 18-55mm f/3,5-5,6 IS, EF-S 55-250mm f4-5,6 IS, EF 50mm f/1.8 II, Velbon Sherpa 200R, Speedlite 430exII
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

phd schreefCOLON
eos4all schreefCOLONJe zegt dat je voor de apple gaat vanwege het beeldscherm, maar tevens zeg je dat de schermen niet geschikt zijn voor fotobewerking, en dat je op termijn een extern scherm daarvoor wilt aanschaffen.
Dat klinkt wat tegenstrijdig, zeker als je weet dat o.a. Dell ook laptops heeft met een scherm waarmee je wel zeer goed foto's kunt bewerken.Maar ja, die ziet er natuurlijk niet zo blits uit als een apple.
Die Dell die ik laat zien is net zo blits als een Apple... alleen heeft ie zijn naam niet mee :-)
Waar slaat dit nou weer op, sorry dat ik het zeg hoor, maar je probeert lekker te provoceren. TS stelt een vraag welke van de 2 Apples hij moet kopen, hij heeft dus al een keus gemaakt in wel merk, en vraagt hulp voor welk model hij moet kopen. Het is meer dan duidelijk dat jij TS niet kan helpen met raad want je hebt geen ervaring met die producten, maar toch wil jij je mening opdringen

Is het een schande om voor Apple te kiezen, is er wat mis met het merk Apple?
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
lennart_ros
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 383
GeregistreerdCOLON 06 Jan 2010 08:35
WoonplaatsCOLON Leiden
CONTACTCOLON

@eos4all: ik wil sowieso een nieuwe laptop omdat de uidige aanvervanging toe is. Ik heb ook een desktop, die binnen afzienbare tijd ook vernieuwd moet worden. De opmerking over dat een laptop niet geschikt is voor bewerking qua beeld staat los van de discussie of ik Lightroom e.a. kan draaien (en dan een extrene monitor erbij kopen evt ipv de desktop te vervangen)

@phd: maar een Windoos heeft niet de pluspunten van Linux die een Appel wel heeft.

@AlbertVos: zal daar ook eens rondneuzen. Thanx voor de tip en wellicht krijg ik daar wel antwoord op mijn vraag ipv een discussie over wel of geen Apple!

@bobvanduin: dank voor je 'steun'. Idd frustrerend dat er geen antwoord komt op mijn vraag of ik met een Apple alles kan wat ik graag zou willen. Los van dat een Windows machine goedkoper/sneller is. Een macbook heeft voor mij meer voordelen dan dat alleen.
Laatst gewijzigd door 1 op lennart_ros, in totaal 19 keer gewijzigd.
EOS 50D + grip | 70-200mm L IS USM F2,8 | 24-70mm L USM F2,8 | 10-22 F3.5-4.5 USM | 50mm F1,8 | 430 EX II | 2.0 extender | CP + UV filters, ND glasplaatjes, draadloze ontspanner en een omkeerring
http://www.lennartros.nl
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar