1e en 2e gordijn flitsen, geen verschil?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Fireball
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 10 Dec 2011 21:24

Ik probeer het verschil bij het flitsen op het 1e en 2e gordijn zichtbaar te maken. Op mijn EOS 600D kies ik de Av voorkeur en fotografeer een onderwerp met een donkere achtergrond. Ik vergelijk vervolgens de foto´s gemaakt met de flits op het eerste en op tweede gordijn. De laatste foto zou volgens mij de achtergrond beter belicht in beeld moeten brengen. Echter er is geen verschil te zien, de opnames zijn gelijk belicht. :? Wie kan dit uitleggen?
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Waarom zouden ze anders belicht moeten zijn?
Bij het eerste gordijn bevries je je onderwerp aan het begin binnen de sluitertijd, bij de tweede aan het eind. Je ziet verschil wanneer je tijdens de opname de camera beweegt.

Wanneer je de achtergrond meer wilt uitlichten, kan je een groter diafragma proberen.
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Fireball
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 10 Dec 2011 21:24

Als ik het principe goed begrepen heb, dan zou je met het flitsen op het tweede gordijn meer omgevingslicht mee moeten nemen in de opname, en zou de achtergrond dus lichter moeten zijn. De sluiter staat immers eerst een tijd open voor dat de flits afgaat. I.t.t. het eerste gordijn waarbij alleen het licht van de flits de opname belicht.
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Fireball schreefCOLONAls ik het principe goed begrepen heb, dan zou je met het flitsen op het tweede gordijn meer omgevingslicht mee moeten nemen in de opname, en zou de achtergrond dus lichter moeten zijn. De sluiter staat immers eerst een tijd open voor dat de flits afgaat. I.t.t. het eerste gordijn waarbij alleen het licht van de flits de opname belicht.
Dit is volledig onjuist! In beide situaties ontvangt de sensor evenveel omgevingslicht. Bij de 1e sluiter erna en bij de 2de sluiter er dus voor. Camera op 'M' en dan kan je de achtergrond meer uitlichten. Zoek met de zoekfunctie eens op ytos + partypics.

Groet, Bas
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Gebruikers-avatar
RuBo
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 836
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2008 21:35
WoonplaatsCOLON Barendrecht

Waarom zou er geen licht meer op de sensor vallen na een flits op het eerste gordijn?
Als de sluitertijd, diafragma e.d. hetzelfde zijn, is de belichting ook hetzelfde.
Zoals Beaser al zegt is het flitsen op 1e of 2e gordijn alleen bepalend voor waarneer je je onderwerp wil 'bevriezen'.
Ruud.
Fireball
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 10 Dec 2011 21:24

Kennelijk begrijp ik het principe niet. :cry: Ik ga me via die zoekoptie eens wat verder in dit onderwerp (1e/2e gordijn flitsen) verdiepen. Hebben jullie suggesties voor links? Dank :D
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

http://www.youtube.com/watch?v=2dCJcASHlgw" onclick="window.open(this.href);return false;
Vergeet alleen het gedeelte met slowcurtainsync. De rest is juist voor een EOS.
Laatst gewijzigd door 1 op Beasar, in totaal 10 keer gewijzigd.
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

http://www.learn.usa.canon.com/resource ... icle.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Fireball
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 10 Dec 2011 21:24

Bedankt voor de reacties en het het leesvoer. Ik ga me erin verdiepen.
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

Beasar schreefCOLONytos + partypics
Thnx for mentioning.

Ik begrijp de vraag van Fireball wel, maar er wordt hier en daar wat door elkaar gegooid. Bij gelijke instellingen (ISO, Tv en Av) komt er zowel bij flitsen op eerste als op tweede gordijn een gelijke hoeveelheid licht op de sensor. Bij langere sluitertijden meer achtergrondlicht, waardoor je bijvoorbeeld een egalere belichting kunt bewerkstelligen tussen onderwerp en achtergrond.

Ik heb ooit gelezen, dat bij flitsen op tweede gordijn in combinatie met langere sluitertijden, de achtergrondbelichting intenser/kleurrijker wordt (uiteraard afhankelijk van de achtergrond). Met name bij Partypics wordt daarom de voorkeur gegeven aan flitsen op tweede gordijn. Ik heb dat uitgeprobeerd in de disco en het klopt dat de achtergrond kleurrijker wordt weergegeven. Het nadeel voor mij om op tweede gordijn te flitsen weegt echter niet op tegen die kleuren, dus ik fotografeer in de disco nog steeds op eerste gordijn.

Ik heb wel geprobeerd een verklaring te vinden voor bovenstaand verschijnsel. Bij flitsen op eerste gordijn, wordt de achtergrond gedurende het volledig openstaan van de sluiter belicht door het flitslicht. Ondanks dat het flitslicht afneemt in de diepte, denk ik dat het toch van invloed is op de achtergrondbelichting. Je vervaagt de kleuren als het ware, door het witte flitslicht. Flits je op tweede gordijn, dan geef je het achtergrondlicht eerst de kans om op de sensor te komen, zonder dat het wordt verstoord door het flitslicht (afgezien van de zwakke voorflits van het TTL-systeem). Ik denk dat het verschil daar dus in zit.

Leuk hè... flitsen ;)
Gebruikers-avatar
mitchel1986
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1361
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2010 10:54
WoonplaatsCOLON Alphen aan den Rijn
CONTACTCOLON

Als je de flits synchroniseerd met het achterste gordijn gebruikt de camera eerst het natuurlijke licht en flitst hij daarna pas. Dit betekend dat je sluitertijd inderdaad langer wordt en de achtergrond dus lichter.

Ik weet alleen niet of dit goed werkt in de Av stand, je zou de P of automatische stand ook eens kunnen proberen, in theorie zou hij het in AV moeten doen toch?
Gebruikers-avatar
edwardmila
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 420
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2011 20:41

mitchel1986 schreefCOLONAls je de flits synchroniseerd met het achterste gordijn gebruikt de camera eerst het natuurlijke licht en flitst hij daarna pas. Dit betekend dat je sluitertijd inderdaad langer wordt en de achtergrond dus lichter.
Volgens mij is dit niet helemaal juist. De sluitertijd blijft in beide situaties even lang.
1e of 2e gordijn zegt volgens mij alleen iets over het moment van de flits.
Bv een sluitertijd van 10 seceonden, is in beide gevallen 10 seconden. Bij 1e gordijn krijg je de flits in het begin en bij 2e gordijn krijg je de flits op het eind. Dit bepaalt waar je onderwerp in de foto wordt 'bevroren' en heeft dus invloed op het effect in je foto...

Shoot me if i am wrong :shock:
Gebruikers-avatar
nando
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1359
GeregistreerdCOLON 01 Nov 2006 12:57
CONTACTCOLON

Fireball schreefCOLONIk probeer het verschil bij het flitsen op het 1e en 2e gordijn zichtbaar te maken. Op mijn EOS 600D kies ik de Av voorkeur en fotografeer een onderwerp met een donkere achtergrond. Ik vergelijk vervolgens de foto´s gemaakt met de flits op het eerste en op tweede gordijn. De laatste foto zou volgens mij de achtergrond beter belicht in beeld moeten brengen. Echter er is geen verschil te zien, de opnames zijn gelijk belicht. :? Wie kan dit uitleggen?
Alleen bij langere sluitertijd en bewegende onderwerpen zul je het verschil merken. In Av meet de camera het licht van de omgeving en stelt de sluitertijd in.
Stel dat die 1/2 sec is
Een flits is misschien 1/10000 sec lang (of nog veel korter).
Bij 1e gordijn zal de flitser afgaan wanneer het eerste gordijn helemaal open is. De belichting van de omgeving komt na de flits.
Bij 2e gordijn zal die flitser afgaan net voordat het tweede gordijn gaan sluiten. De belichting van de omgeving zal dus voor het flitsen gebeuren.
In beide gevallen is de belichtingstijd zelf gelijk en zal de omgeving precies hetzelfde belicht zijn.

Het verschil zit 'm in het weergeven van bewegende onderwerpen. Bij 1e gordijn zal de vervaging van het onderwerp in de richting van de beweging zijn, bij 2e gordijn is de vervaging juist 'achter' de beweging aan.

Flitsen in Av stand is dan ook ALTIJD invulflits. De belichting van de omgeving wordt gemeten en ingesteld en de flitser vult het tekort aan licht aan.

Wil je het verschil zien, neem bij een lange sluitertijd een foto van een lopend persoon en zie het veschil. Als je googled zul je voldoende fotovoorbeelden zien.
Over trouwen, natuur en alles wat je over fotografie wil weten
http://www.nandoharmsen.nl
http://www.nandoonline.com
Gebruikers-avatar
Skraph
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 103
GeregistreerdCOLON 24 Nov 2008 15:30
CONTACTCOLON

Neem, om het verschil goed te zien, minstens een sluitertijd van 1/2 of nog langer en fotografeer een bewegend onderwerp. Reken maar dat je het verschil ziet.

Meestal wordt dit uitgelegd met een rijdende auto (bv. van links naar rechts). Flitsen op het eerste gordijn zorgt voor een 'bevroren' auto links en de lichtstrepen van de auto daarna (dus rechts), wat niet geheel overeenkomt met ons beeld van een rijdende auto.

Flitsen op het tweede gordijn zorgt voor de lichtstrepen links en de 'bevroren' auto rechts, wat de juiste suggestie wekt van een rijdende auto.

Maar volgens mij zeg ik nu het zelfde als Nando :-)
'To the complaint, 'There are no people in these photographs,' I respond, 'There are always two people: the photographer and the viewer.' – Ansel Adams

Portfolio: http://www.LeslieGoedhart.nl
Gebruikers-avatar
nando
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1359
GeregistreerdCOLON 01 Nov 2006 12:57
CONTACTCOLON

Je vult het mooie aan, Skraph. Dank je wel
Over trouwen, natuur en alles wat je over fotografie wil weten
http://www.nandoharmsen.nl
http://www.nandoonline.com
Fireball
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 10 Dec 2011 21:24

Al het commentaar lezend en via de info op de door jullie voorgestelde links kom ik tot de conclusie dat ik wellicht een tweetal zaken door elkaar heb gehaald. Daardoor had ik een verkeerde verwachting. Kennelijk hebben sommige camera's geen instelling voor flitsen op het tweede gordijn, maar wel een keuzemogelijkheid voor een zgn slow sync flits. Vorig jaar had ik een oudere Lumix (geleend) en daar heb ik via die slow sync flits foto's gemaakt die het 2e gordijn effect dat Nando en Skraph oa. bespreken (zij het met een fietser) laten zien. Lamp voor de fietser (1e gordijn) of lampspoor in/achter de fietser (slow sync). Ik dacht toen/nu , ten onrechte, aan een tweede gordijn instelling. Die heb ik toen ook gebruikt voor het oplichten van een donkere achtergrond. Dat kan daar kennelijk wel mee. En dus ook toegepast op mijn recent aangeschafte Canon 600D. De Canon kent nl. geen slow sync flits voor de interne flitser die ik gebruikte (althans niet als keuze mogelijkheid). De camera bepaalt nu in beide situaties via een voorflits de benodigde belichtingstijd en die is voor beide opnames hetzelfde. Vandaar hetzelfde resultaat. Klopt deze conclusie volgens jullie? Gebeurt dat door elkaar halen van die slow sync flits en 2e gordijn flits wel vaker? Nu nog zoeken naar een manier om toch die achtergrond wat lichter te krijgen. Hoe simuleer ik die slow sync flits op mijn 600D camera?

Wie riep dat hier Leuk he...flitsen :wink: Ik ga verder lezen. Wordt vervolgd :!:
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

De hele flash-handel van Canon:
http://cpn.canon-europe.com/content/edu ... k/flash.do" onclick="window.open(this.href);return false;
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

edwardmila schreefCOLON
mitchel1986 schreefCOLONAls je de flits synchroniseerd met het achterste gordijn gebruikt de camera eerst het natuurlijke licht en flitst hij daarna pas. Dit betekend dat je sluitertijd inderdaad langer wordt en de achtergrond dus lichter.
Volgens mij is dit niet helemaal juist.
Andersom: dit is helemaal niet juist ;)
edwardmila schreefCOLONDe sluitertijd blijft in beide situaties even lang.
Dat dus.
edwardmila schreefCOLON1e of 2e gordijn zegt volgens mij alleen iets over het moment van de flits.
Bv een sluitertijd van 10 seceonden, is in beide gevallen 10 seconden. Bij 1e gordijn krijg je de flits in het begin en bij 2e gordijn krijg je de flits op het eind. Dit bepaalt waar je onderwerp in de foto wordt 'bevroren' en heeft dus invloed op het effect in je foto...

Shoot me if i am wrong :shock:
En dat ook.
nando schreefCOLONFlitsen in Av stand is dan ook ALTIJD invulflits. De belichting van de omgeving wordt gemeten en ingesteld en de flitser vult het tekort aan licht aan.
Is dat zo? Volgens mij alleen als de flitser in TTL-modus staat en dan ook nog bepaalde vormen van TTL. Correct me if I'm wrong.

@Fireball: dat je dingen door elkaar hebt gehaald is niet geheel vreemd. Zoals Canon de Tv gebruikt om sluitertijd aan te duiden, gebruiken andere merken de S. Zo is het ook met de aanduiding van flitsinstellingen. Slow-sync wordt ook wel Dragging-the-shutter genoemd. Het is in het Nederlands "Vertraagde sluiter". Idem voor Second curtain, dat ook wel Rear curtain wordt genoemd. In het Nederlands "tweede gordijn flitsen" dus. Beide hebben een verschillend effect, maar ze zijn wel goed met elkaar te gebruiken.
Fireball schreefCOLONNu nog zoeken naar een manier om toch die achtergrond wat lichter te krijgen. Hoe simuleer ik die slow sync flits op mijn 600D camera?
Je hoeft niet te simuleren; je moet gewoon instellen ;).

Wellicht moet je eerste even wat achtergrondinfo hebben. Bij flitsen geldt: diafragma = richtgetal/afstand onderwerp. In deze formule komt geen sluitertijd voor. Dat betekent niet dat de sluitertijd geen invloed heeft op de belichting van de foto, maar wel dat de sluitertijd geen invloed heeft op de belichting van het onderwerp! Daar speelt alleen het diafragma een rol. Stel je hebt een manuele flitser (lees: zonder TTL) met richtgetal 55. Dat betekent dat je met die flitser een onderwerp kunt belichten op 55mm afstand (bij F1.0 @ISO100 en 105mm beeldhoek). Zet je een onderwerp op 5 meter afstand, dan moet je je diafragma instellen op 55/5=F11. Zet je je onderwerp op 2,5m afstand, dan moet je je diafragma op F22 zetten. Zet je je onderwerp op 10m, dan moet je je diafragma op F5.5 (wordt F5.6) zetten.

Gelukkig(?) hebben we tegenwoordig allemaal een flitser met TTL en aanverwante. We hoeven dus helemaal niet meer op dat diafragma te letten. Staat m'n onderwerp op 2 meter en gebruik ik desondanks F5.6, dan wordt door TTL m'n onderwerp toch niet overbelicht. Het wordt ons wat dat betreft lekker makkelijk gemaakt... wellicht iets te makkelijk, want tegelijkertijd weten we amper nog wat er gebeurt/moet gebeuren en vooral, waarom onze foto's er zo geflitst uitzien :(

Nu komt die sluitertijd om de hoek kijken. Die sluitertijd speelde namelijk in bovenstaand verhaal nog helemaal geen rol. Nog mooier, in de hele formule voor het flitsen komt 'ie niet voor. Bij de belichting van je onderwerp speelt de sluitertijd - binnen bepaalde grenzen - dus blijkbaar geen noemenswaardige rol. Toch bepaald die sluitertijd wel de sfeer van je foto.

Wil je dit uitproberen, volg dan de volgende stappen:
Zet een voorwerp of model op 2m afstand van je toestel. Zorg dat er achter het voorwerp/model diepte is. Zet het voorwerp/model dus niet tegen een muur.

Stel vervolgens je camera in op:
* M-stand
* F8.0
* ISO400 of 800 (afhankelijk van hoe donker het in je kamer is)

Maak nu een reeks foto's met een sluitertijd aflopend van 1/250 (indien mogelijk) en vertraag de sluiter bij elke foto één stop (dus 1/250 - 1/125 - 1/60 - 1/30 - 1/15 - 1/8).

Je zult zien dat de achtergrond lichter wordt, naarmate de reeks vordert.

Zo ken ik nog wel wat trucjes om de onderwerp en achtergrond in verhouding te krijgen, terwijl je toch flitst. Het leukste is het moment, dat je alleen aan de lichtjes in de ogen kunt zien dat er geflitst is.
Fireball schreefCOLONWie riep dat hier Leuk he...flitsen
Ikke :P
Gebruikers-avatar
nando
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1359
GeregistreerdCOLON 01 Nov 2006 12:57
CONTACTCOLON

Ytos schreefCOLON
nando schreefCOLONFlitsen in Av stand is dan ook ALTIJD invulflits. De belichting van de omgeving wordt gemeten en ingesteld en de flitser vult het tekort aan licht aan.
Is dat zo? Volgens mij alleen als de flitser in TTL-modus staat en dan ook nog bepaalde vormen van TTL. Correct me if I'm wrong.
In feite is het altijd invul flits. In Av stand meet de belichtingsmeter het omgevingslicht en stelt daarop in. De belichting zal dus vrijwel altijd goed zijn. De flitser zal dus een aanvulling zijn op het bestaande licht. Zowel in TTL als in manual flash. Alleen zal in manual flash de instelling door de fotograaf gekozen moeten worden en heeft de fotograaf de vrijheid om naar wens bij te sturen.

Ikzelf fotografeer met flits alleen in Av stand wanneer ik buiten ben en stuur ik met de flitscompensatie om het gewenste effect te verkrijgen. Binnen altijd met M en speel ik met sluitertijd om de omgeving meer of minder mee te laten spelen in de foto.
Fireball schreefCOLONWie riep dat hier Leuk he...flitsen
Ik ook !
Over trouwen, natuur en alles wat je over fotografie wil weten
http://www.nandoharmsen.nl
http://www.nandoonline.com
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

@Nando: we werken duidelijk op de dezelfde manier. Waarschijnlijk dat we daarom flitsen allebei leuk vinden ;)

Toch nog even een extra vraagje over dat invulflitsen: is het meten niet ook afhankelijk van de meetmethode? Als ik spot- of centrumgewogen gemiddelde neem, zal dat toch verschil maken met bijvoorbeeld meervlaksmeting? Ik ben nog van plan het te testen, maar volgens mij maakt het niet uit of ik in M- of Av- werk. Onder gelijke lichtomstandigheden en meetmethoden, zal de camera volgens mij in beide gevallen dezelfde sluitertijd-diafragma-combi hanteren voor een gelijke belichting. Of is het volgens jou anders.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar