Filmen 5D MK2, maximaal 12 minuten??

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Bugles
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 7
GeregistreerdCOLON 28 Mrt 2011 23:21

Afgelopen weekend had ik een kerstviering welke ik op de film ging zetten.

Hiervoor heb ik meerdere camera's gebruikt, een echte videocamera maar daarvan is het geluid niet al te best, dus had ik ook mijn EOS 5D Mark II opgesteld om het geluid op te nemen. Omdat de 5D MK2 een aparte audio ingang heeft, had ik hiermee het geluid rechtstreeks vanaf het mengpaneel gehaald.

Dit alles ging goed, aan het begin van de uitvoering de opname gestart (video opname op de 5D, met 50mm 1.8 lens er op, ik bleef niet in de buurt van de camera en het ging mij eigenlijk met name om het audio spoor), maar ineens kreeg ik van de geluidstechnicus door geseind dat de camera gestopt was.
Dit was na een 12 minuten al, de spiegel was weer dicht geklapt en de opname gestopt. Snel de opname dus maar weer gestart, maar ook 12 minuten later was deze gestopt. Dit gebeurde zo nog een paar keer tijdens de uitvoering.

Is dit ergens een instelling, welke ik over het hoofd zie? Of zit er een maximum op het aantal minuten dat er gefilmd kan worden?

Het geheugenkaartje wat ik in de camera had zitten was groot genoeg, een SanDisk Extreme 60MB/s UDMA van 32 GB (helemaal leeg). Het filmen was in de hoogste kwaliteit gedaan (25 frames/s &PAL).

Het was de eerste keer dat ik de 5D MK2 zo uitgebreid voor video gebruikt had en hoop er zo van te leren.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Dit is gewoon het maximum.
Is volgens mij zo ingesteld in verband met heffingen. Zou hij langer filmen, dan is het ook een videocamera in de zin van de wet en gelden er in Europa bijvoorbeeld andere heffingen.

Maar als je geluid op wilt nemen, dan had je ook beter een audiorecorder kunnen nemen. Die dingen zijn daarvoor gemaakt.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
EOSKOP
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3273
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2006 19:00
WoonplaatsCOLON Dordrecht

Er schijnt ergens een wettelijke regel te zijn dat je max 29 min (Pag 207 handleiding) mag filmen aan een stuk met een foto camera
dus is 12 min wel erg kort :x maar of dat ergens in te stellen is weet ik zo 123 niet :cry:


fotojeroen was me net voor
Johan
Laatst gewijzigd door 1 op EOSKOP, in totaal 19 keer gewijzigd.
Adobe CS 5 - Lightroom 4
Bugles
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 7
GeregistreerdCOLON 28 Mrt 2011 23:21

Een audio recorder had inderdaad ook gekund, alleen die had (en heb) ik niet.
Vandaar dat een last-minute idee was om het geluid naar de 5D te leiden, eerst zou de 5D helemaal niet gebruikt worden maar nu is er ook een mooi stabiel beeld vanuit het midden, welke in de eind montage gebruikt kan worden. In totaal was de voorstelling door 4 verschillende camera's opgenomen, 2 vaste en 2 die bedient werden. Hier moet dus wel een mooie compilatie dvd van te maken zijn, alleen het audio spoor van 5D is helaas niet compleet.

Het vreemde is ook dat de filmpjes niet precies even lang zijn, de ene is 12:26, de volgende 12:21 en die daarna 12:18. Als er z'n beveiliging in zou zitten, zou je denken dat ze allemaal even lang zouden zijn, lijkt mij?

Ik zag, voordat ik de film starte, in beeld ook 29:59 staan, als "maximale" opname lengte.
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

Gooi eens de framerate naar beneden en kijk dan eens hoe lang je kunt opnemen. Maar dat half uur is wel een max, anders kwam de camera in een veel hoger belastingtarief uit.
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
WireWess
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1258
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2009 23:30
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Heb je al in de handleiding van je camera gekeken?
Daar staat namelijk duidelijk dat de opname stopt zodra de bestands grootte 4GB haalt of de duur van 29minuten en 59sec.
Je weet niet wat je niet weet ! :D
Bugles
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 7
GeregistreerdCOLON 28 Mrt 2011 23:21

Nee, nog niet zo goed die handleiding gelezen :oops:

Wel meerdere stukken er uit (eerst kreeg ik video helemaal niet gestart, maar dat lukt inmiddels, na het doornemen van de handleiding.

Ontzettend bedankt voor het antwoord!

Ik zal een volgende keer met een andere kwaliteit gaan filmen (640x480), zodat er langer opgenomen kan worden of een aparte geluidsrecorder proberen te regelen.
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

Ik heb mijn 600D gekocht omdat er filmmogelijkheden op zit die op andere Canon camera's niet zit. Toen heb ik mij verdiept in allerlei mogelijkheden van filmen en liep toen ook tegen de 30 minuten grens op. Er is echter volgens mij een roundabout om dat te omzeilen. Dat wordt in de onderstaande link volgens mij goed uitgelegd. Namelijk Direct Recording waarbij de 5D niet meer is dan een slaaf van een computer. Wie weet, misschien is dit wat voor je.

http://learn.usa.canon.com/resources/ar ... icle.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik heb het stuk daarover eruit gehaald

Direct video recording to an external USB storage device is possible, when it’s attached through the optional WFT-E4A Wireless File Transmitter.

The WFT-E4A acts as a USB host, which makes it possible to attach storage devices with far greater storage capacity than CF cards. Small devices such as most USB “keychains” and hard drives with 1.8-inch or smaller disk diameters can be powered by the WFT-E4A, but larger hard drives will require their own independent power supply. Set-up for external storage is fairly straightforward using the EOS 5D Mark II’s LCD menu screens, but there are a few rules to follow:

• It’s possible to record movie clips directly to an external USB storage device connected to the WFT-E4A, but the 4GB maximum clip length remains in effect.

• When storing movie clips directly to external media connected to the WFT-E4A via USB, the data connection must be established before shooting begins, i.e., the USB lamp on the WFT-E4A must light up in green. Failure to follow this step may prevent movie recording.

• After they’re captured, it’s possible to copy (transfer) movie clips stored in the camera to a personal computer wirelessly through the WFT-E4A. (Wireless direct movie capture is not supported.)

There are several things that are not possible during video shooting with the EOS 5D Mark II, in terms of connection to other devices:

• The EOS 5D Mark II does not support simultaneous recording of movie clips to the camera’s CF card and external storage. (However, simultaneous recording of still images to both locations is supported.)

• It’s possible to record video with remote viewing on a computer screen, using a USB connection to the computer and the included Canon EOS Utility software… however, you cannot save video files to the computer through USB during actual recording (they can be saved to the computer afterward)

• Video can be viewed on an external monitor connected to the camera’s mini-HDMI output port, but actual full-res video data cannot be streamed through the HDMI connector to an external storage device.
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
Afotos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 949
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2009 18:38
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Bedoel je een workaround? :)
757D + 8-400 mm
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

Ja, dat bedoel ik.
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

De beperking zit h'm in de 4GB (nog uit de goede oude FAT tijd). Je filmt met circa 40Mbps (compressed). Na ruim 12 minuten is de 4GB vol.
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

Ergens op het forum staat nu een methode waarbij je de beperkingen kunt omzeilen, maar welke is dat ook alweer.
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Omzeilen kun je het door op de een of andere manier het materiaal tijdens het opnemen op te slaan op een bestandsformaat dat bestanden groter dan 4GB ondersteunt, zoals exFAT of NTFS.

Het zou handig zijn als Canon de camerafirmware aanpast zodat er ook op exFAT geformatteerde geheugenkaartjes geschreven kan worden. Misschien kan dat zelfs al. Heeft iemand dat al eens geprobeerd?

http://forums.dpreview.com/forums/read. ... e=35597729" onclick="window.open(this.href);return false;
Robbert1978
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 450
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2005 07:44
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

Geheugenkaartje is fat32 geformatteerd. Fat32 kan bestanden van max 4 GB aan. Dit komt waarschijnlijk neer op deze 12 minuten
Canon EOS-7D, Canon 17-55 F2,8 IS, Canon 70-200 F2.8 IS, Canon 1.4x Extender. Canon Speedlite 580EXII, Canon 100mm 2.8 macro
Afotos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 949
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2009 18:38
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Ik ben diverse bronnen op internet tegen gekomen die doen voorkomen dat de beperking in opname lengte niet zo zeer met bestandsformaten te maken heeft maar met europese wetgeving. Door deze wet zou het voor fabrikanten belasting technisch duurder zijn om opname duur langer dan 30 minuten mogelijk te maken. Meer hierover op bv de volgende pagina's:
http://vimeo.com/groups/gh2/forumthread:237068" onclick="window.open(this.href);return false;

Bij een Panasonic toestel heb je hetzelfde issue:
http://philipbloom.net/2009/06/03/the-l ... ing-issue/" onclick="window.open(this.href);return false;
757D + 8-400 mm
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar