B+W 110 ND grijs

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
lennart_ros
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 383
GeregistreerdCOLON 06 Jan 2010 08:35
WoonplaatsCOLON Leiden
CONTACTCOLON

Hoi allemaal,

ik overweeg om bovengenoemd filter aan te schaffen, alleen zit ik even met een vraagje.

vraag 1:
Stel, ik kom bij het maken van een foto in de Av stand uit op een sluitertijd van een halve seconde. Ik stel scherp, zet de camera op handmatig-scherpstellen, schroef het filter erop en doe opnieuw de lichtmeting. (scherpstellen met filter erop gaat natuurlijk niet lukken). Hij zou dan 512 seconden moeten aangeven! Kan mijn camera dit zelf, of moet ik hem handmatig dan om 512 seconden zetten? Als dit laatste het geval is, dan heb ik dus een volgend probleem en dat is dat mijn camera maar max. 30 seconden aankan. Dus ik moet naar BULB-mode. Ik denk dan gelijk aan een keukenwekker die ik mee moet nemen of bestaat er ook een mogelijkheid om een timer op de camera te zetten?

vraag 2:
ik zal voornamelijk het filter op mijn 24-70 gebruiken. Die heeft een 'uitschuif' lens. Als je dan alles instelt en dan het filter erop zet heb je kans dat de lens 'inschuift' en dat alle instellingen niet meer optimaal staan. Iemand een oplossing voor dit?

Hoop dat iemand mij kan helpen hiermee!

Thanx!

Lennart
EOS 50D + grip | 70-200mm L IS USM F2,8 | 24-70mm L USM F2,8 | 10-22 F3.5-4.5 USM | 50mm F1,8 | 430 EX II | 2.0 extender | CP + UV filters, ND glasplaatjes, draadloze ontspanner en een omkeerring
http://www.lennartros.nl
Gebruikers-avatar
Snellius85
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 309
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2009 07:57
WoonplaatsCOLON Zeist

Ik heb deze filter ook en je moet de licht meting zelf omrekenen naar 10 stops minder, ik zelf heb daar een makkelijke applicatie voor op mijn telefoon (exposure calculator, android). Als je op BULB foto's maakt zie je in je display hoe lang de sluiter open staat dus dat hoef je zelf niet bij te houden. Voor het verschuiven is denk ik geen oplossing... gewoon heel voorzichtig zijn met opschroeven.
Gebruikers-avatar
valkenburg
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 607
GeregistreerdCOLON 06 Aug 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Rosmalen
CONTACTCOLON

Gewoon met 1 hand de zoom ring vast houden en met de andere hand de filter erop draaien, gaat goed hoor. Camera op bulb, draadontspanner op de camera, deze kan de ontspanknop vast zetten, en op display van de camera kun je de tijd aflezen dat de sluiter open staat.
Je kan voor het omreken ook een tabel maken en die in je tas doen.

Gr. Leo
Gebruikers-avatar
RPGraphix
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 283
GeregistreerdCOLON 16 Jan 2011 09:50
WoonplaatsCOLON Ergens in Noord-Holland
CONTACTCOLON

Ik heb een nototieboekje bij me met een schemaatje om om te rekenen naar de tien stops. Het komt bij 512 seconden echt niet meer aan op een 10 of misschien wel 20 seconden speling. Heel precies hoeft het dus niet. Bovendien veranderd het licht met wisselende bewolking nogal en dat ga je nauwelijks zien bij dit soort lange sluitertijden. Wel 's morgens vroeg of 's avonds laat bij opkomende en ondergaande zon ga je er wel eens naast zitten met de belichting of bij kortere belichtingstijden tot een halve minuut ofzo. Het is dus een beetje proberen en bijstellen gedurende de shoot.

Ik zet mijn toestel altijd op bulb en met een afstandsbediening kan ik het aantal seconden in de gaten houden op het display van de remote. Ik heb hiervoor een Hahnel remote control van een paar tientjes, werkt bijzonder goed.

Met opschroef filters heb ik geen ervaring, ik gebruik het LEE systeem. Ik vind dit persoonlijk handiger omdat je het filter er eenvoudig opklikt zonder aan de instelling van het objectief te komen.
Afotos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 949
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2009 18:38
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

RPGraphix schreefCOLONMet opschroef filters heb ik geen ervaring, ik gebruik het LEE systeem. Ik vind dit persoonlijk handiger omdat je het filter er eenvoudig opklikt zonder aan de instelling van het objectief te komen.
+1

Het is letterlijk 2 tellen werk om de hele filterhouder er op of af te doen.

Mocht je er later nog GND filters bij willen dan hebben rechthoekige filters in een houder nog het aanzienlijke voordeel dat je het filter kunt positioneren zoals je zelf wilt (tegenover het verloop altijd op dezelfde plaats, meestal het midden).
757D + 8-400 mm
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar