G 1X

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

http://www.digifotopro.nl/content/previ ... rshot-g1-x" onclick="window.open(this.href);return false;

Wat een mooie stap van Canon in een markt van beter wordende compact camera, jammer vn de prijs, maar die is wel in lijn met de concurrentie.
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Afotos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 949
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2009 18:38
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Leuk speelgoed :D

Ik snap alleen de 4:3 verhouding sensor niet, prints zijn op 3:2 verhouding en video op 16:9. 4:3 stamt nog uit de tijd dat iedereen een CRT monitor had en de kwaliteit van compact camera's nog niet de moeite was om af te drukken.
757D + 8-400 mm
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Blijkbaar zijn er meerdere fabrikanten het niet met je eens...
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
Kollie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 222
GeregistreerdCOLON 30 Jul 2010 13:12

Sinds een paar weken zit ik te denken aan een compactcamera met de mogelijkheden (handmatige instellingen) van een dslr. Ik neem mijn 550D nu te weinig mee en denk dat dit zeker meer wordt als ik een handzamer formaat camera heb. Ik heb dus serieus interesse in de G1 X. Op dit moment heb ik 2 punten waar ik aan twijfel:
-het formaat, mede door de uitstekende lens is het nog steeds een redelijk grote camera
-de lichtsterkte van de lens ( 2.8-5.8 )

Wat vinden jullie van de specs en van mijn twijfelpunten?
Laatst gewijzigd door 2 op Kollie, in totaal 10 keer gewijzigd.
Groeten Rolf.
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Als de belangrijkste reden om je 550D niet mee te nemen het formaat is, kun je je afvragen of je hier dan echt veel mee opschiet. Ik weet natuurlijk niet welk objectief je op je 550D hebt zitten, maar de G1X is ook aardig aan de maat, aardig aan het gewicht (zonder batterij en kaart is de G1Z al zwaarder dan de 550D mét accu en kaart, zonder lens) én ook nog eens aardig aan de prijs. En het gebrek aan lichtsterkte, tsja, of dat een probleem is hangt natuurlijk helemaal af van wat voor soort foto's je wilt maken.

Ter vergelijking nog even de specs:

550D:
Afmetingen (b x h x d) 128,8 x 97,3 x 62 mm
Gewicht Ca. 530 g (CIPA-teststandaard, inclusief accu en geheugenkaart)

G1X:
Afmetingen: 116,7 x 80,5 x 64,7 mm
Gewicht: 534 gram (zonder batt. en kaart)

Puur persoonlijk zou ik deze overstap niet snel maken, maar eerder een écht kleine compact kopen om die naast de 550D te gebruiken, en dan per gelegenheid bepalen welke camera je meeneemt.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
Kollie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 222
GeregistreerdCOLON 30 Jul 2010 13:12

Het blijft een compromis inderdaad. Ik zat in eerste instantie aan de G12 te denken. Die is al redelijk groot maar een stuk dunner en daardoor dus ook handzamer.
Ook de prijs is een stuk voordeliger. Maar ik vraag me af hoe de beeldkwaliteit is ten opzicht van de G1 X.
De G1 X zou qua prestaties wel voldoen voor mij denk ik.
Groeten Rolf.
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

De G12 heeft een inimini chippie, de G 1X niet. Dit betekend dat onder erg mooie lichtomstandigheden je geen verschil ziet, maar als het licht iets minder wordt zie je dat direct. Oh, en dan natuurlijk nog het scherptediepte verhaal....
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
Kollie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 222
GeregistreerdCOLON 30 Jul 2010 13:12

Dat is dus ook de reden dat ik de G1 X een enorme verbetering vind.
Maar hij is toch weer een stukje groter en gezien de prijs zou ik dan de 550D van de hand willen doen.
Voor ik dit doe moet ik er, voor mijn eigen gevoel, natuurlijk wel zeker van zijn.
Groeten Rolf.
Gebruikers-avatar
Kollie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 222
GeregistreerdCOLON 30 Jul 2010 13:12

Hoe denken jullie over de lichtsterkte van deze camera? Zou dit in de meeste gevallen (voor een niet professional) voldoende zijn?
En het bereik van de lens?
Laatst gewijzigd door 1 op Kollie, in totaal 10 keer gewijzigd.
Groeten Rolf.
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Het antwoord op beide vragen hangt nog steeds af van wat jij ermee wilt fotograferen en onder welke omstandigheden. Voor een gewone huis-tuin-en-keuken-foto is het vast ruim voldoende, maar als je hogere eisen stelt (je hebt niet voor niets een 550D gekocht), dan weet ik dat nog niet zo zeker.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

Ongetwijfeld een mooie en goede camera, maar ik denk dat Canon de boot een beetje mist. Sensor formaat, waarom niet een APS-C formaat sensor? Canon maakt er genoeg. Objectief en zoeker voegen verder weinig toe.

Not my cup of tea iig !
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Lichtsterkte is voldoende, je verliest tov de G12 iets maar wint qua ISO.
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
Kollie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 222
GeregistreerdCOLON 30 Jul 2010 13:12

Ik zal de eerste reviews ook eens afwachten. Misschien dat die nog interessante info opleveren.
Groeten Rolf.
Afotos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 949
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2009 18:38
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

SanderL schreefCOLONOngetwijfeld een mooie en goede camera, maar ik denk dat Canon de boot een beetje mist. Sensor formaat, waarom niet een APS-C formaat sensor? Canon maakt er genoeg. Objectief en zoeker voegen verder weinig toe.
Maar zou dat niet betekenen dat het objectief en dus de hele camera dan ook groter uitvalt? En dat terwijl men in dit topic al betwijfelt of deze camera echt 'draagbaarder' is dan een 550D.
bobvanduin schreefCOLONLichtsterkte is voldoende, je verliest tov de G12 iets maar wint qua ISO.
Maar als de sensor zo veel groter is zal de scherptediepte mogelijk alsnog kleiner zijn?
757D + 8-400 mm
Gebruikers-avatar
Kollie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 222
GeregistreerdCOLON 30 Jul 2010 13:12

Afotos schreefCOLON
bobvanduin schreefCOLONLichtsterkte is voldoende, je verliest tov de G12 iets maar wint qua ISO.
Maar als de sensor zo veel groter is zal de scherptediepte mogelijk alsnog kleiner zijn?
Hoe bedoel je dat de scherptediepte mogelijk alsnog kleiner zijn?
Groeten Rolf.
Gebruikers-avatar
kokker
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 55
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2008 22:52
WoonplaatsCOLON Wateringen

Hmm..
Welke compact camera zouden jullie dan kiezen als kleine camera erbij?
De S100 ?
Canon 50D .. 24-105L .. 100mm 2.8L IS .. EF 70-300 .. Sigma 10-20 .. Canon 50mm 1.8 .. 430EXII
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Hoe kleiner de sensor, hoe kleiner de scherptediepte bij dezelfde brandpuntsafstand.

Daarom hebben de goede kleinere camera's met kleine sensors ook lichtsterke objectieven nodig.

Edit: het moet zijn: Hoe kleiner de sensor, hoe GROTER de scherptediepte bij dezelfde brandpuntsafstand
Laatst gewijzigd door 1 op boels069, in totaal 10 keer gewijzigd.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Kollie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 222
GeregistreerdCOLON 30 Jul 2010 13:12

boels069 schreefCOLONHoe kleiner de sensor, hoe kleiner de scherptediepte bij dezelfde brandpuntsafstand.

Daarom hebben de goede kleinere camera's met kleine sensors ook lichtsterke objectieven nodig.
Maar is de scherptediepte in geval van de G1 X dan waarschijnlijk goed of juist niet?
Groeten Rolf.
xammy
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 439
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2011 19:52

boels069 schreefCOLONHoe kleiner de sensor, hoe kleiner de scherptediepte bij dezelfde brandpuntsafstand.
Volgens mij is het net andersom.....
Canon EOS5D MK2 met BG, Canon 50mm F1,8, Canon EF 16-35L F2,8, Canon EF 24-70L F2,8, Canon 70-200L F2.8 IS USM, Metz 58 AF2, div. filters, een Kata slingshot/rugzak.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Volgens mij ook :oops:

Ik ga het verbeteren.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar