foto bewerken, vet probleem met huid glad maken

ModeratorCOLON Global Moderators

kozan
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 11
GeregistreerdCOLON 29 Jan 2012 14:01

hallo, ik hoop dat ik hier mijn vraag kwijt kan en er antwoord op krijg want kzit met een vet probleem,
ik heb een probleem met fotobewerken, als ik mijn foto wazig maak en dan dan zitten er stukken bij, vooral waar schaduw is die niet egaal zijn vooral als ik er een sepia filter overheen doe word het alleen maar erger ipv dat er een vloeiende verloop is van donker naar lichter ziet het er streperig uit net houtnerven.
ik ben nieuw hier en weet niet hoe je er een foto bij moet doen zodat jullie het kunnen zien.
ik had voor iemand een shoot gedaan die zwanger is en ze heeft veel striemen op de buik, ze vroeg of ik dat kon bij werken ik zeg ja dat kan ik wel.
wat ik dan doe is ik maak de foto wazig en maak alles weer scherp behalve de buik waar de striemen zit, werk opzich hardstikke mooi maar waar nu dus nog dat wazige is is het niet egaal maar allemaal kronkelige strepen, het is op het stuk wat van licht naar donker gaat(schaduw) zodra het in het donkere gedeelte komt
zitten de strepen het loopt niet vloeiend door van licht naar donker.
ik neem aan dat dat toch wel moet kunnen, ik dacht eerst dat het aan mijn beeldscherm lag maar bij afdrukken is het ook goed te zien.
als ik ze afdruk en de foto is sepia dan zijn de strepen een beetje rose van kleur en this net of het streep voor streep een tint donkerder word ipv langzaan van lichtbruin waar het licht op komt naar donkerbruin waar de schaduw is.
ik heb dat bij veel foto's de ene keer erger als de andere keer maar wel storend
ik hoop dat hier iemand is die weet waar dat aan ligt en wat ik eraan kan doen of hoe dat beter kan of wat dan ook.
gr kozan
Gebruikers-avatar
Rick T
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1187
GeregistreerdCOLON 09 Jun 2008 19:06
WoonplaatsCOLON Stegeren
CONTACTCOLON

Zonder foto kunnen wij alleen maar gissen..
Tot die tijd zou ik YouTube eens raadplegen daar staan genoeg voorbeelden hoe je een foto kunt bewerken.

Een standaard filter gebruiken wil nog niet zeggen dat dit een foto beter maakt.
Je moet dit zien als een hulpmiddel waaruit je veder mee aan de slag gaat.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Foto plaatsen helpt echt.

Bewerk je JPG?
Dan verlies je kwaliteit bij elke keer "opslaan als JPG".
Mijn fiets spoort beter dan ik.
kozan
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 11
GeregistreerdCOLON 29 Jan 2012 14:01

ja ik bewerk in jpg,
ja ik weet dat door bewerking de kwaliteit minder word maar naar mijn idee had ik dit eerder nooit.
kan ik hier een foto plaatsen? zodat jullie het kunnen zien wat ik bedoel
en hoe doe ik dat?
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

http://www.eosdigitaal.nl/index.php?opt ... &Itemid=54" onclick="window.open(this.href);return false;
Mijn fiets spoort beter dan ik.
kozan
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 11
GeregistreerdCOLON 29 Jan 2012 14:01

http://www.eosdigitaal.nl/forum/gallery ... e_id=26835" onclick="window.open(this.href);return false;
zo ik heb een foto erop gezet. op de foto kun je het wel redelijk zien op mijn computer is het nog beter te zien maar dit voldoet wel.
nu doel ik op het stuk aan de zijkant van de buik.
het enigste wat ik aan deze foto heb gedaan is in sepia gedaan en wazig gemaakt verder niks en tijdens het bewerken is het al zo streperig of hoe je maar moet noemen en niet egaal wat ik eigenlijk wil want zo ziet het er niet uit.
ik hoop zo dat ik dit weg kan krijgen...
Gebruikers-avatar
Rick T
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1187
GeregistreerdCOLON 09 Jun 2008 19:06
WoonplaatsCOLON Stegeren
CONTACTCOLON

Om eerlijk te zijn kon ik niet veel van de foto maken.
Laat het zo zeggen ik wist pas wat het was toen jij het vermelde.

Upload even het onbewerkte bestand!
Je kan hiervoor http://www.tinypic.com" onclick="window.open(this.href);return false; (alleen jpg) gebruiken.
kozan
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 11
GeregistreerdCOLON 29 Jan 2012 14:01

ja klopt zo kun je er ook niet veel van maken, dit is ook geen foto wat af is dit heb ik snel even zo gedaan zodat de strepen te zien zijn nadat ik een foto wazig heb gemaakt maar ik zal even een orginele erop zetten
kozan
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 11
GeregistreerdCOLON 29 Jan 2012 14:01

http://www.eosdigitaal.nl/forum/gallery ... e_id=26840" onclick="window.open(this.href);return false;
dit is de orginele foto, ze wou graag alle striemen op de buik weg hebben en sepia
Arnoud
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 708
GeregistreerdCOLON 25 Jun 2006 18:19
CONTACTCOLON

Misschien heb je hier wat aan.....
http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 03&t=78581" onclick="window.open(this.href);return false;

Het is een tutorial die ik lange tijd geleden heb gemaakt, maar er staat ook een deel in hoe je de huid kunt bewerken. Misschien heb je er wat aan.

Groet,
Arnoud
www.vanderwal-fotografie.nl
kozan
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 11
GeregistreerdCOLON 29 Jan 2012 14:01

ik heb deze foto maar als voorbeeld genomen omdat ik het bij deze foto het ergst heb tijdens het bewerken, maar heb het bij alle foto's
als ik ze wazig maak of een verloop in doe van zwart naar licht om schaduw te krijgen, eigenlijk alles wat langzaam van licht naar donker moet gaan
of van scherp naar wazig gaat zo streperig zoals op de voorbeeld foto en niet mooi vloeiend...
kozan
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 11
GeregistreerdCOLON 29 Jan 2012 14:01

hey arnoud bedankt voor je reactie, het is eigenlijk niet dat ik niet weet hoe het moet maar
het gaat niet goed of zo, normaal als je een foto wazig maakt moeten de schaduwplekken toch gewoon egaal blijven?
en langzaam van licht naar donker gaan, net als bij een verloop, dat moet ook vloeiend overlopen en niet streperig of vlekkerig, ik weet niet hoe ik het moet benoemen,
Arnoud
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 708
GeregistreerdCOLON 25 Jun 2006 18:19
CONTACTCOLON

kozan schreefCOLONhey arnoud bedankt voor je reactie, het is eigenlijk niet dat ik niet weet hoe het moet maar
het gaat niet goed of zo, normaal als je een foto wazig maakt moeten de schaduwplekken toch gewoon egaal blijven?
en langzaam van licht naar donker gaan, net als bij een verloop, dat moet ook vloeiend overlopen en niet streperig of vlekkerig, ik weet niet hoe ik het moet benoemen,

Als ik het zo lees schieten mij nu dan maar 2 dingen te binnen: of te vaak opgeslagen in jpeg, of je werkt met 8 bit?
www.vanderwal-fotografie.nl
kozan
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 11
GeregistreerdCOLON 29 Jan 2012 14:01

het gebeurd al tijdens het bewerken van de foto en dan heb ik hem niet opgeslagen
met 8bit zou mischien kunnen hoe kan ik dat checken en eventueel veranderen...?
en moet dat dan naar 16bit?
kozan
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 11
GeregistreerdCOLON 29 Jan 2012 14:01

hey arnoud,

ik heb het al gevonden, ik werk idd in 8-bit en kan niet naar 16-bit ik heb het programma photoshop elements10 en die doet geen 16-bit
het rare is wel dat de ene foto het heel erg heeft en de andere weer bijna niet.

ik vind het wel gek ik moet toch wel een foto normaal vaag kunnen maken zonder de strepen en dat het gewoon egaal is...
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Je kunt het wel graag willen, maar de omstandigheden waaronder de foto gemaakt is én de manier waarop je nabewerkt bepalen wat je er uit kunt halen. Als je een foto hebt waarmee je wel allemaal kunt doen wat je wilt, en je hebt een foto waarmee dat niet lukt, dan kun je eens kijken naar de verschillen tussen die foto's. Is de een veel donkerder, of juist lichter, minder of meer contrast, hoe zien de histogrammen er uit? Ook nabewerken in jpeg kan je flink de das om doen. Zeker als de foto minder goed is genomen is de bewerkingsruimte soms erg klein!
... Spiegel-Werk ...
kozan
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 11
GeregistreerdCOLON 29 Jan 2012 14:01

hey arnoud, nee het ligt ook niet aan 8-bit, ik kon hem toch wel omzetten naar 16-bit maar toen had ik het ook nog.

maar gumpje heet je geloof ik, heb jij dan mischien een idee hoe ik die striemen van de buik netjes weg krijg?
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Ik heb de foto's bekeken, maar kan niet zo goed beoordelen wat er werkelijk op de buik zit en wat er komt door de manier van fotograferen. Je moet jezelf denk ik het volgende afvragen; wat verwacht ik van het eindresultaat, én is dat realistisch?
Dat is tenminste deels een smaakkwestie, maar ook deels een technische. Op jouw laatste foto zie je bijvoorbeeld een groot verloop van licht naar donker. Het lijkt mij erg lastig om daar een natuurlijke gladde huid van te maken. Maar als er striemen zijn op een buik lijkt het me sowieso een flinke klus om die allemaal weg te poetsen en het toch natuurlijk te houden. Het wordt snel erg plastic hoor!! Ik zou denk ik de oplossing zoeken in gebruik van licht in plaats van photoshop; highkey fotografie, contrast, tegenlicht, en zorgen dat de ergste striemen overbelicht zijn.

En als ook dat niet lukt misschien accepteren dat striemen op een buik een onderdeel kunnen zijn van het tijdelijke verschijnsel van een baby in je buik hebben...
... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
Marfique
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3784
GeregistreerdCOLON 07 Mei 2006 16:29
WoonplaatsCOLON Wijchen
CONTACTCOLON

Het is volgens mij geen tijdelijk verschijnsel......helaas.

Als je die buik mooi glad wilt krijgen op de foto, denk ik dat je dat alleen met klonen voor elkaar krijgt?
Anoniem 4

Eerlijk gezegd mankeert er nogal wat aan de foto. Om te beginnen is die onderbelicht, waardoor het zwart dichtloopt en er sterke ruis optreedt. Ook de bloemen zijn te donker.
Verder is de verlichting niet goed. Te hard van rechts. Door het strijklicht worden de oneffenheden juist versterkt in plaats van verminderd. Met simpel een reflectiescherm aan de linkerkant zou al veel voorkomen zijn.

Met alleen nabewerking kun je een slechte foto niet omtoveren in een mooie. Je kunt iets ophalen, maar niet meer dan dat.
Bovendien heb je daarvoor de tools en de kennis nodig.
Bij deze moet allereerst de belichting iets opgehaald worden en wel selectief met maskers.
Dan moet ruisreductie plaatsvinden, vooral in de donkere delen.
Daarna moet de zichtbare huid geselecteerd worden om er vervolgens oppervlaktevervaging op toe te passen. Tot slot nog iets verscherpen.
Daarna kan eventueel zwart/wit-omzetting plaatsvinden.

Ik heb wat geprobeerd met het hier geplaatste, verkleinde Jpeg-bestandje.
Ook al geen goed begin, maar ik zeg het voordat iedereen over me heen valt met opmerkingen over artefacten, onzuiverheden, teveel blur, etc.
Het is slechts om aan te geven dat je nog wel iets kan, maar een echt mooie foto wordt het nooit. Op canvas afdrukken zit er niet in. Ik zou de foto overmaken en in RAW dit keer, dan heb je meer mogelijkheden.

http://www.eosdigitaal.nl/forum/gallery ... e_id=26844" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.eosdigitaal.nl/forum/gallery ... e_id=26845" onclick="window.open(this.href);return false;
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar