Eerste keer alleen in een studio (brrr eng hoor)

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Thabita
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1572
GeregistreerdCOLON 05 Mei 2010 08:29

Afgelopen zondag voor het eerst alleen in een studio aan de slag. Ik vond het wel super-eng.
Gelukkig had ik een vertrouwd "model" , een collega. We hebben aardig wat lol gehad.
Er zullen ongetwijfeld dingen zijn waar ik de volgende keer beter op moet letten, dus laat het mij
weten. Het was ook meer dingen "uitproberen" . Ik weet wel dat ik niet van die "standaard" portretten hou, ik
vind het leuk om dingen een beetje anders te doen.
Afijn genoeg gekletst, ik zal ze laten zien. :wink:


1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding
Anoniem 3

Ik vind 2, 3 en vooral 6 de mooiste, de meest ontspannen portretten.
Nr 6 vind ik echt top! Misschien jammer dat haar hand niet helemaal te zien is.

Over techniek kan ik je niet adviseren. Ik heb geen ervaring met modellen/portret-werk.
Gebruikers-avatar
Thabita
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1572
GeregistreerdCOLON 05 Mei 2010 08:29

Hai Gabriel, thnx.
6 was ook een "grapje" , ze heeft ratten als huisdieren dus ik had wat van die snoepmuisjes gekocht en dan
moest ze net doen of het haar ratjes waren.
Maar ze was idd best nog gespannen, ik zag afentoe dat ze knuisjes had ipv een ontspannen losse hand.
Gebruikers-avatar
Thabita
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1572
GeregistreerdCOLON 05 Mei 2010 08:29

Is er naast Gabriel niemand die er iets over te zeggen heeft?
Zijn ze zo goed of juist zo slecht?
Ik plaats ze juist in de testcase om meer reactie's te krijgen (tips, feedback) maar het lijkt
erop dat je dat toch meer in de showcase krijgt. Jammer want juist foto's in de testcase vragen daarom.
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Zie ze nu pas...je wilt commentaar, kun je krijgen..grapje :mrgreen:

Spannend zo'n eerste keer alleen, maar oefening baart kunst en je zult merken dat het steeds beter gaat.

Foto 1. Pose is oke, iets teveel licht op het achterhoofd naar mijn smaak.
Foto 2. Belichting is prima, wel vind ik het model wat ongemakkelijk kijken.
Foto 3. Mooi portretje.
Foto 4. Belichting is prima hier, Denk wel dat iets meer ruimte aan de bovenkant iets fijner zal wegkijken.
Foto 5. Het softe doet mij niets maar daar heb ik persoonlijk niets mee, dat zal het vast zijn.. :mrgreen:
Foto 6. Mooie belichting! :wink: Model staat er ook fijn, ik zie alleen de toegevoegde waarde niet van de snoep muizen..zeker die onder haar bh bandje, ziet er vreemd uit.
Foto 7. Leuk idee! model iets meer in beeld zou sterker zijn, let op dat het potje van de bellenblaas niet in beeld staat, deze vind ik wat afleiden.
Foto 8. Op zich een fijn portret maar persoonlijk vind ik de rechterkant net wat te donker.
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

Ik vind 8 absoluut de beste, maar dat komt door mijn fantasie. Ze legt zo iemand om.
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
Gebruikers-avatar
Thabita
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1572
GeregistreerdCOLON 05 Mei 2010 08:29

Judith dank je wel voor je uitgebreide feedback, daar kan ik wat mee.
Tja, en die muizen, is ook meer een "grapje" omdat ze ratten als huisdier heeft. :)

En PF, een beetje een "dark fantasie"?? hahahhaa, Marije is het liefste meisje van de hele wereld
ze kan nog geen vlieg killen, hahahhaha
Gebruikers-avatar
Hatseflats
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 922
GeregistreerdCOLON 04 Feb 2008 18:45
WoonplaatsCOLON Utrecht
CONTACTCOLON

Hi Thabita,

Vaak werkt het erg goed om net iets minder foto's te plaatsen. Dan krijg je sneller en vaak meer commentaar :)
1) Het licht op het haar/achterhoofd is wat veel en fel. daardoor krijgt het haar ook een wat pluizige look. Compositie is prima.
2) Ook hier het licht van achteren wat te hard, probeer ook wat te letten op de kreukels in de kleren.
3) prima kadering, bij het bewerken van de huid ook de overbelichte plekjes een beetje bijwerken.
4) Als je de huid in het gezicht bewerkt, vergeet ook de armen niet ;) Ps. was het koud? :D
5) leuk! Iets te soft voor mij, zou in ieder geval de ogen wat verscherpen.
6) mooi scherp, je zou haar onderkin wat kunnen verkomen door haar hoofd iets meer te laten oprichten. ( :oops: sorry als ik iemand op de tenen trap :oops: )
7) Leuk gedaan, bellen zijn goed scherp. Zou de hand met het flesje er af croppen, voegt niets toe.
8) Ook hier mis ik wat scherpte. Als er een heel klein beetje licht op haar linkeroog en bovenkant wang zou vallen "oogt " het plezieriger.

Overal, goede sessie! Zeker, er zijn wat verbeterpunten maar de "kop is er af". Probeer je licht wat zachter te maken en de ogen wat harder ;) (lees scherper). Is mijn mening he, als jij gaat voor de "softe look" dan is dat jouw keuze! ;) :)

Ben benieuwd naar je volgende sessie!
Gebruikers-avatar
Thabita
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1572
GeregistreerdCOLON 05 Mei 2010 08:29

Hai Hatseflats,

Minder foto's? Ik erger mij juist aan mensen die 1 foto plaatsen en dan 4 topics achter elkaar. :)
Ook jij bedankt voor je uitgebreide feedback, samen met die van Judith kan ik hier wat mee.
Licht dus nog zachter, ik dacht dat ik al te zacht was maar gelukkig niet zo. :)
Helaas gaat er door het verkleinen nogal wat scherpte verloren en ik vergeet altijd de verkleining na te verscherpen.

Maar de volgende sessie komt er zeker aan, eerst eentje van collega met haar kind en ik wil Marije nog een keer
"misbruiken" samen met nog een collega. Dus komt goed.
Nogmaals thnx.
Gebruikers-avatar
Hatseflats
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 922
GeregistreerdCOLON 04 Feb 2008 18:45
WoonplaatsCOLON Utrecht
CONTACTCOLON

graag gedaan :D Leer juist ook weer van commentaar geven ;)

Met licht zachter bedoel ik ook minder hard. Hoe heb je je licht nu geregeld en welke setup?

Met de kans dat ik als een ouwe [censored] klink, ik kom uit de tijd dat je hier minimaal 2 foto's in een topic moest plaatsen!! Ik vind eigenlijk 1 foto topics not done... maar dat is gaanderweg blijkbaar er in geslopen (ook effe weggeweest van hier ;) ). Cést ca....

Met minder bedoel ik ca 4 foto's.... een foto goed bekijken, beoordelen en er dan wat zinnigs over opschrijven kost gewoon tijd en niet iedereen wil daarvoor de moeite nemen. 4 Foto's is dan nog te doen schat ik in en je krijgt uiteindelijk wat uitgebreidere feedback.
Gebruikers-avatar
Thabita
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1572
GeregistreerdCOLON 05 Mei 2010 08:29

Ik had 3 lampen tot mijn beschikking. Eentje had ik ruim schuin achter haar staan (later heb ik 'm ook uit gedaan, ik weet alleen niet meer wanneer en bij welke foto's)
en 2 had ik vlak naast haar staan, allebei hadden een softbox erop meer hadden ze ook niet. Ik had ze redelijk dicht bij haar staan omdat ik bij Yljas had geleerd
dat het dan juist het zachtste licht gaf (heel onlogisch voor mijn gevoel). Ik had ze meestal op 1/3 of 2/3 staan, eigenlijk nooit maximaal.

Ik zal idd de volgende keer eens proberen een stuk of 4 foto's te plaatsen, dit was misschien idd iets teveel. Maar goed dan ben je enthousiast, hahahaha
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

Thabita schreefCOLONJudith dank je wel voor je uitgebreide feedback, daar kan ik wat mee.
Tja, en die muizen, is ook meer een "grapje" omdat ze ratten als huisdier heeft. :)

En PF, een beetje een "dark fantasie"?? hahahhaa, Marije is het liefste meisje van de hele wereld
ze kan nog geen vlieg killen, hahahhaha
Daarom ook, de scheiding met lichte en donkere gedeelte. De liefelijke buitenkant en de diepe donkere binnenkant, allemaal in één foto.
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
rein64
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 86
GeregistreerdCOLON 31 Jan 2005 22:30
CONTACTCOLON

"Ik had ze redelijk dicht bij haar staan omdat ik bij Yljas had geleerd
dat het dan juist het zachtste licht gaf (heel onlogisch voor mijn gevoel)".
Volgens mij gaat het er om dat de overgang in de schaduw zachter is als het licht dichtbij staat. Niet zozeer het licht zelf is zachter. Hoe verder de lichtbron weg van het model hoe harder de schaduwrand. Een juiste belichting is vrij eenvoudig te regelen met een lichtmeter. Is natuurlijk weer een investering maar maakt het fotograferen in de studio zoveel eenvoudiger. Zelf hou ik van 'spelen' met licht en schaduw. Foto 7 is voor mij dan ook de foto die qua belichting het mooiste is. Begin eens met 1 lichtbron. Kijk dan of er een 2e nodig is. Maar je zult zien dat je met 1 lichtbron fantastische effecten kunt bereiken. Kijk eens op de site van Frank Doorhof. De man die spelen met licht en schaduw beheerst als geen ander. Dan begrijp je denk ik wel wat ik bedoel.
E7picture
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 817
GeregistreerdCOLON 23 Dec 2007 10:21

Hoi Thabita,

Qua zacht en hard licht draait het inderdaad om de schaduwen. Hoe verder weg je de flitser zet hoe meer het als een puntlicht gaat werken (een zaklamp bijvoorbeeld). Er staan op youtube wel wat filmpjes over zacht en hard licht. Natuurlijk is de lichtopbrengst dichterbij wel hoger, dat is wat anders.

Foto 8 is gaaf wat betreft het donkere. Misschien was het wel mooi geweest als je een reflectiescherm had gebruikt om het hele zwarte ietsjes te breken en een paar details terug te brengen. Denk met je composities ook aan het snijden. Er zitten nu een paar lijnen door handen die niet echt nodig waren: #7 heb je nog ruimte boven de foto en zou #6 niet heel mooi geweest zijn in landscape?

Foto nummer 5 vind ik te licht geworden. Door de bewerking of de foto?

Valt me op dat je in de nabewerking nog wat netter moet worden (of ik zit mis). De huid heb je volgens mij proberen te verbeteren, maar dit is een te gesmeerd uiterlijk geworden naar mijn mening. Dat mag wat minder. Weet niet of je het in een aparte laag hebt gedaan? Maar dit doe ik altijd zodat op het moment dat het effect te sterk wordt ik het %-tage wat naar beneden kan halen en de echte huid wat meer zichtbaar wordt.

Maar ga op deze voet verder en het zal steeds makkelijker gaan.

Ik erger me ook trouwens aan de 1 foto topics en kan zelf ook nooit kiezen, zeker niet als er al redelijk wat variatie zit in de shoot.

Gr, Erik
Kijk op E7picture.nl voor mijn portfolio, nieuws en meer.
Gebruikers-avatar
Matglas
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 291
GeregistreerdCOLON 16 Mei 2009 21:56
WoonplaatsCOLON Etten-Leur

Als het voor jou onlogisch is dat je licht zachter is als je het dichterbij hebt moet je maar eens aan de zon denken. De zon is een heeeeeeeel grote lichtbron, in principe! Een groter lichtbron geeft zacht licht. Alleen staat de zon heeeeeeeeeeeeel erg ver weg waardoor je hem als een kleine lichtbron moet zien. Midden op de dag vol in de zon heb je namelijk harde schaduwen toch? Door je lichtbron dichtbij je onderwerp te plaatsen maak je je lichtbron groter.
Canon 5D, wat glas, wat licht en een voetstuk om het op te plaatsen..
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar