Tilt & Shift lens andere merk, iemand ervaringen?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
janpiet
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 286
GeregistreerdCOLON 28 Aug 2010 21:43
WoonplaatsCOLON regio Zoetermeer

Omdat ik tegenwoordig redelijk vaak eigenlijk een tilt&shift lens nodig zou hebben in mijn fotowerk ben ik mij daar eens lichtelijk in gaan verdiepen. Echter, ik kom ze alleen van Canon tegen en kan tot op heden niets voor Canon geschikt vinden maar van een ander merk als Sigma, Tamron oid. Mijn camera is een 7D, dus ik heb wel een cropfactor maar dat is hiervoor geen issue. Overigens zoek ik iets van rond de 15-20mm. De Canon 17mm is mooi, de prijs is minder fraai voor al dat moois...
Iemand ideeën of ervaringen? Fotobewerking is geen optie. het gaat mij om het uitgangsmateriaal wat reeds hieraan dient te voldoen.
mvrgr, Jan Piet
Wat glazen, een spiegel, een knopje en nog wat van die spullen om uiteindelijk te kunnen fotograferen.
Deos
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 25 Okt 2008 20:25

Ik heb zelf de 24 TS-E II en ben er onwijs tevreden mee. De scherpte verbluft me telkens weer. De 17mm is ook erg mooi (net even iets minder scherp), helaas kun je hier echter niet zo goed filters op plaatsen.

Voor zo ver ik weet zijn er geen 'betaalbare' alternatieven voorhanden, zeker niet onder 20mm. Je zou kunnen proberen een Mirex tilt shift adapter te kopen. Hiermee kun je Mamiya objectieven op je EOS systeem schroeven. Maar dan nog kom je mogelijk niet onder de 20mm terecht.

Wat heb je overigens precies nodig, de tilt of de shift?

Je zou ook kunnen overwegen te huren..?
| Sony A7R Mark II | TS-E 24 L II | Σ 85 | 24-105 L | 70-200 2.8 IS II L | 50 |
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Alleen voor buiten: een hoogwerker :wink:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
zweuds
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2949
GeregistreerdCOLON 12 Sep 2011 09:13
WoonplaatsCOLON Landgraaf
CONTACTCOLON

boels069 schreefCOLONAlleen voor buiten: een hoogwerker :wink:
En die zijn te huur bij......boels. :D :D
Groet Peter.
“I walk, I look, I see, I stop, I photograph.”
— Leon Levinstein

https://www.flickr.com/photos/131692809@N07/
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Nee, hoor.
Ik hoor niet tot die familietak.
Fotografisch gezien eigenlijk wel jammer. :wink:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
janpiet
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 286
GeregistreerdCOLON 28 Aug 2010 21:43
WoonplaatsCOLON regio Zoetermeer

Deos schreefCOLONIk heb zelf de 24 TS-E II en ben er onwijs tevreden mee. De scherpte verbluft me telkens weer. De 17mm is ook erg mooi (net even iets minder scherp), helaas kun je hier echter niet zo goed filters op plaatsen.

Voor zo ver ik weet zijn er geen 'betaalbare' alternatieven voorhanden, zeker niet onder 20mm. Je zou kunnen proberen een Mirex tilt shift adapter te kopen. Hiermee kun je Mamiya objectieven op je EOS systeem schroeven. Maar dan nog kom je mogelijk niet onder de 20mm terecht.

Wat heb je overigens precies nodig, de tilt of de shift?

Je zou ook kunnen overwegen te huren..?
Nodig heb ik 'de shift' functie. Maar zou gezien de 1,6 cropfactor graag onder de 20mm komen. Inderdaad hoor ik dat de 24mm beter zou zijn, maar anderzijds spraak ik afgelopen week een gebruiker van beide objectieven en die vond het verschil weer te verwaarlozen... Dus ja, testen of het voor mij een probleem kan/zal zijn lijkt dan de enige optie.
Mbt de adapter, dat ga ik eens uitzoeken maar ben nooit zo van de tussenringen enz. Maar wie weet is het een goed alternatief gezien de prijskaartjes.. Huren is gezien de groeiende frequentie geen optie.

Alvast dank voor je reactie! JP
Wat glazen, een spiegel, een knopje en nog wat van die spullen om uiteindelijk te kunnen fotograferen.
Deos
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 25 Okt 2008 20:25

De Mirex: http://www.youtube.com/watch?v=tibGRQvhopo (wel op een Sony).

Hou er echter wel rekening mee dat je een cropbody hebt. Ik zou even goed uitzoeken of dat geen problemen geeft voor je body ivm beschadigingen.

Prijslijst: http://www.mirex-adapter.de/preisliste.htm

Ik weet echter niet of je wel zo ver kunt shiften als met de Canons, dat zul je even moeten uitzoeken. ;-)

Je hebt ook de Zykkor adapter: http://www.amazon.com/Swing-Adapter-Has ... 004OHL78E/
Maar aangezien je voornamelijk wilt shiften, zul je hier niet zo veel aan hebben.

Wat is je budget ongeveer? Met de Mirex heb je namelijk ook nog objectieven nodig...

Je zou ook nog kunnen proberen de TS-E 24mm Mk I te kunnen kopen. Die 'doen' zo ongeveer 650-700 euro op het net. Die is optisch wat minder goed, maar goed je kunt er wel mee shiften. :D

Volgens mij las ik ergens dat Samyang ook bezig was met een 24mm TS, maar ik weet niet of/wanneer die op de markt komt. Gezien de prijs van de nieuwe 24mm 1.4 van Samyang (600 euro), denk ik dat een TS zeker 1000 euro zal kosten (gokje).
| Sony A7R Mark II | TS-E 24 L II | Σ 85 | 24-105 L | 70-200 2.8 IS II L | 50 |
Gebruikers-avatar
janpiet
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 286
GeregistreerdCOLON 28 Aug 2010 21:43
WoonplaatsCOLON regio Zoetermeer

Inmiddels inderdaad eens even aan het zoeken geweest. Met de Mirex adapter (dik € 300,-) en een goed Mamiya objectief ben ik niet echt veel goedkoper uit. Prijsvoordeel ongeveer € 300. Dat is geld maar te weinig om overtuigd te zijn. Het Zykkor stuk had ik ook gevonden maar is idd niet de juiste keuze voor mij.

Inderdaad is een ouder gebruikt objectief wellicht voorlopig een goede optie. Deze foto's worden maximaal op A4 formaat gedrukt dus wellicht kom ik daar mee weg. Een bedrag van € 700 is 30% van de nieuwprijs, dat vind ik voor nu een interessante optie. Goede tip! Wordt vervolg.
Gr, JP
Wat glazen, een spiegel, een knopje en nog wat van die spullen om uiteindelijk te kunnen fotograferen.
Deos
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 25 Okt 2008 20:25

Nou ja 30% van de nieuwprijs, het zijn natuurlijk wel verschillende objectieven he, onderschat dat niet.

Mark II heeft nieuwe lenscoatings, een nieuw optisch ontwerp en je kunt de tilt en shift bewegingen onafhankelijk van elkaar roteren. Mark II heeft zero last van CA, Mark I weer wel. Verder is Mark II zoals gezegd een stuk scherper.

Maar goed, de portemonnee moet het ook willen betalen natuurlijk dus Mark I kan ook nog een optie zijn ja.

Check ook nog even dit draadje, als je toch nog twijfelt:
http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 26&t=99886
| Sony A7R Mark II | TS-E 24 L II | Σ 85 | 24-105 L | 70-200 2.8 IS II L | 50 |
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

zweuds schreefCOLON
boels069 schreefCOLONAlleen voor buiten: een hoogwerker :wink:
En die zijn te huur bij......boels. :D :D
Ik zit met enige regelmaat in een hoogwerker tussen de 25 en 40 meter. Geweldig uitzicht, mooie plek voor foto's. Maar voor tilt/shift is denk ik een meter of 10/15 ook al genoeg.
Zo'm hoogwerker die echt hoog gaat is namelijk best aan de prijs.
Ik zat vaak in deze: http://boels.nl/huren/hoogwerkers/knikt ... 0-m-ktjrdh" onclick="window.open(this.href);return false; Maar geen idee wat hij kost. Daarnaast zaten wij nog met transportkosten om het ding op locatie te krijgen. Maar het is wel geweldig flexibel en hoog! (ook lekker bij een paar graden met harde wind en slagregens, zeker als je dan na 10 minuten pas achter het feit komt dat de camera's niet aanstaan en dat beneden moet gebeuren)
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar